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
auto
2024. 07. 13. szombat

Németország megőrült a villanyautókért tavaly decemberben

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

Németországban 2022-ben 2,651 millió új személyautó talált gazdára. Ez 1,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban; az eladási darabszámok még nem értek vissza a koronavírus-járvány előtti szintre, de a zuhanás egyértelműen megállt.

Ebben a közegben meglepetést keltett, hogy a december egészen elképesztő eredmények elérésére sarkallta a villanyautókat.

Bruttó őrület

Tavaly 470 ezer új, tisztán elektromos autót adtak el Németországban, ami 32 százalékos növekedést jelentett egy év leforgása alatt. Mostanra a villanyautók mintegy 18 százalékos piaci részesedése megegyezik a dízelekével – utóbbiakból 10 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy éve.

A hibridek aránya 31,2 százalékra nőtt, a benzineseké pedig közel ennyire, 32,6 százalékra csökkent 2022-ben.

A fenti, éves számokon túl érdemes egy kicsit alaposabban beszélni a decemberről, amely különösen őrült számokat hozott. Azzal együtt, hogy az általában is igaz, hogy az év vége felé növekvő számokat mutatnak a statisztikák, a német villanyautós támogatás 2023 januártól érvényes csökkenése, valamint a Tesla még mindig erősen ciklikus kiszállításai összeértek az év utolsó hónapjában. Így pedig

104 ezer elektromos autó került kiszállításra az év végén, ami azt jelenti, hogy majd' minden ötödik villanyautót decemberben adtak át Németországban. Nem is lehet meglepő, hogy az év utolsó hónapjában 33 százalékos arányig ugrott fel a kizárólag akkumulátorral szerelt modellek piaci részarány mutatója.

Ám csupán ebből mégis felesleges lenne túlzottan vad számokat extrapolálni 2023-ra, mivel az eleve valószínűtlen, hogy 17,7-ről 33 százalékra nőne az elektromosok aránya idén. Sőt, az is elképzelhető, hogy ha sokan előrehozták a tervezett vásárlásukat 2022 végére, akkor 2023-ban - de  legalább is az év elején - visszaesésnek leszünk szemtanúi.

A teljes autópiacot nézve a márkák versenyében továbbra is a négy (vagy öt) német autómárka vezet, az elektromos autóik pedig átlagosan 10-13 százalékát képezték az eredményeiknek. Ez alól csak az Opel a kivétel, amely 20 százalékot ért el. A Top 20-ban a legnagyobb vesztes tavaly a Renault volt, amelynek eladásai majdnem a negyedével estek, míg legjobban a Tesla teljesített: 76 százalékos növekedéssel. Az elektromosok arányát tekintve, a tisztán villanyautós Tesla mellett a Fiat, a Renault, a Peugeot és a Hyundai számainak több mint 30 százaléka ilyen típusokból jött össze.

A német autópiac 20 legnépszerűbb típusa között három Volkswagen végzett a dobogós helyeken, de a legnagyobb növekedést a Tesla Model Y mutatta fel. A toplistán a Škoda Octavia vesztette a legtöbb vásárlót, majdnem 20 százalékot, de a 14. helyre még ez is jó volt. Csupán két olyan típus van ebben a Top 20-ban, amelyek csak elektromos formában léteznek, ezek pedig a Tesla Model Y (10. hely) és Model 3 (12. hely). A negyedik helyezett Fiat 500-as eladási számainak viszont 56 százalékát az elektromos változat tette ki.

Elektromos toplisták

A legnépszerűbb elektromos típusok és márkák összegyűjtésekor először csak a Top 20-at akartuk kilistázni, de annyi ismert márka és típus szorult volna ki így a felsorolásból, hogy okosabbnak tűnik közreadnunk a teljes listát, amit kereshetővé is tettünk.

A listán az egyik legérdekesebb fejlemény az, hogy a Volkswagent a saját hazájában sikerült megverni.  Ez egyértelműen következett abból, hogy a márka elektromos eladásai 12 százalékkal csökkentek, amivel a VW a második helyre szorult a 76 százalékot növekedő  Tesla mögött. A konszern híveit az vigasztalhatja, hogy csoport szinten természetesen a németek nyertek; bár az érdekes, hogy a Škoda eladások a negyedével visszaestek.

A vesztesek között van a Renault és a Smart is - utóbbinál enyhítő körülmény, hogy teljes modellváltás előtt állnak, új modelljeik csak most érkeznek a piacra. De csökkentek a Porsche, a Nissan, a Mazda, a Jaguar és a Lexus elektromos eladásai is.

A nyertesek között 50 százalék feletti növekedést mutatott az Opel, a Tesla, az Audi, a Mercedes-Benz, a Ford, a Citroën, a DS, a Fiat, a Polestar, a Seat, a Dacia és a Volvo is. Technikailag ide sorolható a Toyota eredménye is, de lássuk be: a 108 darabos bázispontról  nem volt eget verő mutatvány nagyot nőni. Bár a mintegy 700 százalékos javulás, pláne, ha idén folytatása is lesz, mégiscsak dicséretes.

Az egyes típusok toplistáját hatoldalas formában tesszük közzé, de lehet a keresőt is használni a keresett típus megtekintéséhez. Hogy valódi értelme is legyen a változás oszlopnak, a 2021-ben 1000 alatti eladással szereplő modelleknél ilyet nem kalkuláltunk, mert itt a változásokat százalékban kifejezve félrevezető is lehet.

A listára került 79 típus mindegyikét nem magyaráznánk meg, de pár adatot kiemeltünk. Fontosnak tartjuk, hogy 100 százalék feletti növekedést a Tesla Model Y, a Fiat 500, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5, az Audi Q4, a Polestar 2, a Ford Mustang Mach-e, a Kia EV6, a BMW iX, a Citroën C4 és a Volvo XC40 mutatott. E felsorolásban szereplők közül az Audi Q4-et követő típusok már nem tudták tízezres nagyságrendre váltani a sikert.

A mérleg másik oldalán pedig az látszik, hogy 50 százaléknál nagyobb csökkenést szenvedett el a Volkswagen e-UP, a Renault Zoe, a Smart ForFour, a Kia Soul, a régi Hyundai Ioniq és a Cupra MII is, ám közülük több is kifutó modell.

Érdekesség, hogy nem tudta folytatni a növekedést az Enyaq, és hogy kevesebb, mint felére csökkentek a Zoe eladásai. Utóbbi hanyatlását még az elektromos Twingo számai sem kompenzálják. A Hyundai Ioniq 5 duplázott és átlépte az évi 14 ezres szintet, de Kia testvére, az EV6 nem vitte át az ötezres küszöböt sem. Ismét jelentősen, 3600 darabra estek vissza a Nissan Leaf eladásai, és bár már végre megjelent az Ariya, csupán 652 darabot tudtak leszállítani belőle. A típus Renault színekben induló tesvérmodellje a Megane viszont mintegy 8500 darabbal már a 22. helyre volt jó a listán.

A BMW i4 értékesítése a második évében sem tudott igazán erőre kapni, így a gyártónak be kellett érnie a 3769 darabos eladással, pedig a 3-as és 4-es sorozat összes változatából együtt több, mint 52 ezer fogyott.

Végül készítettünk egy kicsit körmönfontabb válogatást is. Mivel a német statisztika nagyon részletes, így azt is meg tudjuk nézni, hogy ha egy típus több hajtáslánccal is elérhető, akkor a vevők hány százaléka választja a tisztán elektromosat. Az ebből generált Top 20-as listán a sorrendet a villanyautók aránya határozta meg, a típusokat pedig azokra szűkítettük, amelyekből összesen legalább ezer darab fogyott tavaly.

Kiemelkedő eredményt ért el az MG ZS, a Twingo, a Megane, a 208 és a Kona, ahol a vásárlók kétharmada a tisztán elektromos mellett döntött, de 50 százaléknál magasabb arányban döntöttek így a C4, a Peugeot 2008, a Niro, a Fiat 500 és az Up vevői is.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.