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 Olvasóink közül biztosan sokaknak nem újdonság, hogy az Egyesült Államok számos területén korlátozva van, hogy ki árulhat autót és ki nem. Egészen pontosan az autógyártók ki vannak zárva a körből, nem értékesíthetik közvetlenül a portékájukat. Akiknek ez esetleg újdonság, azok kedvéért cikkünk végére belinkeltük egy régebbi írásunkat a témában. Ami miatt ez a téma most ismét előkerült az az, hogy idén meglepő fordulat indulhat el az ügyben. Ráadásul nemvárt helyről, Texasból. Don’t mess with Texas Az autóértékesítés, pontosabban annak korlátozása egy olyan téma, ami időről időre előkerült Amerikában, de nem igazán változott a helyzet, mivel a piaci szereplők többsége már elfogadta a fennálló erőviszonyakt, és igazán senki nem akarta megbolygatni a status quot. Bár még európai fejjel is furcsa lehet, hogy pont a nagy szabadság és a zabolázatlan kapitalizmus hazájában mondja azt az állam, hogy egy autógyártó nem árulhat közvetlenül autót, a helyi autókereskedések olyan nagy szerepet játszanak a lokális gazdaságban, és olyan szinten bevásárolták magukat a politikába, hogy úgy tűnt ezek a szabályok soha nem változhatnak meg. Ebbe az állóvízbe dobott követ a Tesla egy évtizeddel ezelőtt, amikor nem volt hajlandó viszonteladókkal dolgozni, és saját bolthálózatot kezdett nyitni. Ez számos államban gond nélkül ment, máshol a régi törvények leporolását igényelte, hogy megtalálják azokat a kiskapukat, amelyek révén rájuk nem vonatkozik a korlátozás. De számos állam maradt még, ahol a mai napig nem árulhatják autóikat – köztük az ország második legnépesebb állama, a hét magyarországnyi Texas. A déli tagállam arról ismert, hogy nagyon büszke függetlenségére, nem tűri, hogy a központi hatalom beleszóljon az állami szintű belügyekbe, ráadásul törvényhozását tradicionálisan a republikánusok irányítják, akik sokkal inkább az olajipar, mintsem a villanyautózás pártját fogják. Így bár az autógyártó többször próbálta rávenni az austini törvényhozást a változtatásra, csak annyit tudtak elérni, hogy szervizeket, és bemutatótermeket üzemeltethettek az állam területén, de itt a cég alkalmazottjai nem folytathattak értékesítést. A Giga Texas nem csak egy gyár, az autógyártó új hivatalos székhelye is. Forrás: Tesla A Tesla által ütött rés azonban egyre nagyobbra és nagyobbra nőtt a különböző államokban, ahogy egyre-másra jelentek meg az újabb és újabb villanyautó gyártók, akik hasonló üzletpolitikát követtek, és próbálták kiharcolni az értékesítés jogát szerte az országban. Ennek az lett az eredménye, hogy számos helyen faramuci jogszabályok születtek. Volt ahol konkrét számban szabták meg, hogy maximum hány üzletet üzemeltethetnek ezek az új szereplők az államban, és arra is volt példa, hogy jogilag független indián rezervátumban nyílt üzlet, ahová nem ért el a törvényhozás keze. De olyan hely is akadt, ahol nevesítették, vagy különböző módokon körülírtak a Teslát, mindenki mást kizárva az értékesítési körből, így az újabb villanyautó gyártók hoppon maradtak. Ez az áldatlan állapot sokáig így biztosan nem maradhat, és valószínűleg számos versenyszabályt is sért. Többen felvetették, hogy szövetségi szinten kellene rendezni a kérdést, esetleg az amerikai legfelsőbb bíróságnál lehetne pert indítani, de ez kétélű fegyver, akár a visszafelé is elsülhet. Úgy is fordulhat a szerencse, hogy egyetlen államban, egyetlen boltot sem nyithatnak a villanyautó gyártók. Nemvárt fordulat Emiatt úgy tűnt, egy darabig még marad ez a helyzet, most viszont nemvárt fordulat tűnik kibontakozni, mégpedig a legkevésbé várt helyről, Texasból. Legutóbb 2021 márciusában nyújtottak be egy törvényjavaslatot a tiltás feloldására. Ezt akkor a Rivian támogatta egy 37 éves alsóházi képviselőn keresztül, de a javaslat már a bizottságban elvérzett, nem került szavazásra sem. Igaz, akkor az egy egyéni képviselői indítvány volt, nem tudta maga mögött a pártvezetés támogatását. Azóta viszont a még 2022-ben elfogadott, de a mostani ciklusra vonatkozó programjában maga a Republikánus Párt vette fel a törvényhozás napirendjébe a kérdést. Kicsit eldugva, a 41. pont, helyi, állami törvénykezésének C szakaszába ásták el azt a javaslatot, amely arról szól, hogy engedélyezzék, hogy az autógyártók közvetlenül árulhassák termékeiket a fogyasztóknak. Our first Legislative Priorities Report for 2023 is out now!https://t.co/bRGvp0qZEH #txlege #NoDemChairs — Texas GOP (@TexasGOP) January 4, 2023 Természetesen a szövevényes, politikai háttéralkukkal kikövezett amerikai jogalkotás folyamatai során ez még sokszor elvérezhet, lehet, ismét nem éli túl a bizottsági fázist sem, de vannak akik szerint ez most valós esély. Egyesek szerint csak idő kérdése, hogy változzanak a törvények, hiszen eléggé nehezen indokolható egy olyan szabályozás fenntartása, amelynek eredményeképp a székhelyét Austinba áthelyező Tesla helyi gyárának termékei pont Texasban nem elérhetőek a vásárlóknak, az autókat hivatalosan a szomszédos államok valamelyikében kell megvenniük és onnan kell importálniuk. Mi azon sem lepődnénk meg, ha az állam fővárosába költöző gyár, a több milliárd dolláros beruházás egyik háttéralkuja, feltétele lett volna, hogy majd szépen csendben megváltoztatják a szabályozást. A módosítás egyébként az üzleti vállalkozásokat sújtó (túl)szabályozások csökkentése című pont alá lett sorolva, ami politikailag nagyon jól illeszkedik a republikánusok mantrájába, és abszolút védhetővé teszi, ha esetleg most máshogy gondolkodnak már a témában. Ha a törvénymódosítás átmegy, az túlmutathat Texason, hiszen a párt egyik legfontosabb államából induló változás valószínűleg követőkre találna több más államban is, és azt jelezné, hogy a vezetés áldását adta a változásra. 18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!