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 Éves statisztikáink sorából természetesen nem hiányozhatnak a globális eladási adatok, amelyek fő forrása ezúttal is a Cleantechnica, pár egyéb adattal kiegészítve. Nézzük hogyan alakult a tavalyi év. Stagnáló piacon Az előzetes adatok alapján, amelyet az európai autógyártók szövetsége (ACEA) tett nemrég közzé a világ autópiacáról, tavaly 66,2 millió személyautót adtak el a világon, amely gyakorlatilag megegyezett a 2021-es adattal. A nem tölthető autók részesedése azonban 6 százalékkal csökkent, miközben a konnektorosok már 15 százalékot hasítottak ki maguknak. Ha szétbontjuk, 4,3 százalék volt a plug-in hibridek és 11% a tisztán elektromos autók aránya, de ezek eladásai nem csak százalékosan, darabra is nőttek, mégpedig 2,85 és 7,23 millióra. A típusok sorrendjében trónfosztás történt, mégpedig a Model 3-at a testvére az Y szúrta hátba, így az SUV lett az első, a szedán a harmadik, közéjük pedig a BYD Song ékelődött, melynek számai tartalmazzák az elektromos és plug-in hibrid változatot is. A Song a gyártó olcsóbb modelljei közül való, konnektoros hibrid változata 20 ezer, az elektromos pedig 27 ezer dollár körül indul Kínában. BYD Song Pro Phev A Model 3 igazi kihívója a Sea Lion lesz, amely idén kerül igazán gyártásba, a Model Y ellen pedig a Seal indult csatába még tavaly - öt hónap alatt 51.200 fogyott belőle. Hogy mennyire szoros a második helyért a verseny, azt jól mutatja, hogy, ha az ismert Tesla adatvadász, Troy, január végi becslését vesszük alapul, akkor a Model 3 620 darabbal megszerzi a második helyet. (A Tesla csak együtt közli a 3/Y eladási adatait, így minden ilyen lista készítője becsül). A listán összesen öt BYD modell szerepel, és ezek közül három adatai tartalmaznak plug-in hibrid variánsokat is. Hogy itt ez pontosan mekkora szeletet takar, azt nem szokta nyilvánosságra hozni a gyártó, de a márka egészét nézve kb. 50% a tisztán elektromosok aránya. Az első európai típus a kilencedik Volkswagen ID.4, a 21. helyre pedig mi betettük az ID. 3-at is, mivel a gyártó közléséből tudjuk mennyi fogyott belőle, míg a Cleantechnica szerzője csak annyit közölt, hogy épphogy lemaradt a típus a 20. helyről. A koreaiak közül a Hyundainak sikerült 50 százalékkal növelni az Ioniq 5 eladásait (vagy gyártását), ami a 13. helyre volt elég, az unokatestvér Kia EV6 pedig a huszadik lett egy elég alacsony 2021-es bázisról ugorva. Van még egy amerikai szereplőnk a piacon, ez pedig a Ford Mustang Mach-e, amelyből 41 százalékkal több, 79 ezer fogyott, és ezzel a 18. lett. A konnektorosok piacán az első helyet a BYD vette át, amely 2022 elején befejezte a hagyományos, nem tölthető autók értékesítését. Természetesen az eladások felét nagyjából a plug-in hibridek, illetve az árakat tekintve az olcsóbb modellek teszik ki, de a növekedés ezzel együtt is káprázatos. A listán a két amerikai (Tesla #2, Ford #18) és a két koreai (Kia #11, Hyundai #13) mellett négy német (VW #4, BMW #5, Mercedes #6, Audi #16), egy svéd (Volvo #15) és egy francia márka (Peugeot #20) található, a Top 20 fele kínai vállalat. Csoport szinten nézve is marad a BYD-Tesla sorrend, de így már a harmadik a Volkswagen Csoport. Őket a kínai SAIC és a szintén kínai Geely Csoport követi, de mi más források segítségével a hatodik-hetedik helyezett Stellantis és Hyundai-Kia számait is hozzácsaptuk a táblázathoz. A tisztán elektromos eladásokat nézve cserélődik az első kettő, és immár a Teslát követi a BYD - de míg 2021-ben a kínai márka csak az amerikai villanyautógyártó eladásainak 35 százalékát hozta, tavaly ez már 70 százalék volt. A főleg olcsóbb modelleket gyártó kínai konkurens idén akár megszerezheti az első helyet is a darabszámok tekintetében, de a befutó az 1,8-2 millió közé célzó Teslával mindenképp szoros lesz. A SAIC növekedése tavaly visszaesett: 2021-ben még az első helyezett eladásainak kétharmadát mutatták fel másodikként, most már csak a Tesla számainak felét hozták, és így harmadikok lettek. A Volkswagen Csoport Diess alatt még azt célozta meg, hogy 2025-re a legnagyobb elektromos gyártók lesznek, azonban a különbség az elsőhöz képest tavaly 52 százalékpontról 57-re nőtt. Tavaly a Geely lépett be újonnan az ötödik helyre, de mi azért a 2022-ben kieső Hyundai-Kia számait is kigyűjtöttük a két márka közléseiből. Címlapkép: Sáfrány Zsuzsanna Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!