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
auto
2024. 10. 14. hétfő

A Volkswagen lefejezi a szoftvercsapatát

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

A wolfsburgi hatalmi harcok a Blume korszakban is töretlenül folytatódnak – véli a Volkswagen egy névtelenül nyilatkozó vezetőségi tagja. Bár elsőre úgy tűnt Oliver Blume pont az a cégvezető lesz, akit a csoport különböző erőterei kívántak, most engedett a nyomásnak és radikális lépésre szánta el magát.

De vajon elég-e ez a változáshoz?

Kilenc nő, egy hónap alatt

A Cariad a Volkswagen Csoport szoftverfejlesztéssel foglalkozó leányvállalata amelyet 2019 nyarán alapítottak, és 2020 január elsejével vált önálló üzletággá. A vállalat jelentőségét nehéz nem kritikusnak tekinteni, hiszen gyakorlatilag a cégcsoport jövőjét építik rá. Fő feladata, hogy létrehozza a VW.OS-t, a vállalat személy és tehergépjárműinek új, közös operációs rendszerét, amelyre az összes digitális szolgáltatás épül majd. Ugyancsak ehhez kapcsolódik az azt és az autókat kiszolgáló felhő alapú szolgáltatás, a Volkswagen Automotive Cloud (VW.AC).

A leányvállalat weboldala szerint az új operációs rendszer kulcsszerepet kap majd a villanyautókban, hiszen ez tervezi meg az útvonalat és a szükséges töltési pontokat, a flotta tagjait értesíti az útvonal mentén a veszélyekről, és segít ha bajba kerülünk és orvos, rendőr, tűzoltó, vagy autómentő kell. Olyan szolgáltatások válhatnak majd mindennapossá, mint, hogy a telefonunkkal nyitjuk és zárjuk az autót, előfűtjük, vagy hűtjük a kabint, a kocsi automatikusan keres egy üres parkolót és beáll oda. A prediktív karbantartás, a flottamenedzsment, útdíjfizetés, ételrendelés, kedvező, személyre szabott biztosítás és persze automatikus, vezeték nélküli szoftverfrissítések is a menün szerepelnek. És természetesen az önvezetés, az intelligens AI asszisztens, és különböző mobilitás szolgáltatások is erre az operációs rendszerre épülnek majd.

Az erőforrások központosítása, a szoftvercsapat létrehozása logikus lépésnek tűnt, hiszen így egy központi helyen tudják kifejleszteni a világ második legnagyobb autógyártójának szoftveres megoldásait az összes típus számára. Ám már a Cariad megalapítása is sokak tyúkszemére lépett házon belül, hiszen egy kulcsfontosságú területet vett ki a márkák közvetlen irányítása alól. Ennél is nagyobb baj volt azonban, hogy a vállalat nem tudta tartanai a belső határidőket, amit pedig leszállított az sok kívánnivalót hagyott maga után, ráadásul a költségek is az egekbe szöktek.

Vége a Volkswagen közös szoftverplatform álmainak?

Több fontos projekt, mint például a Trinity és az Artemis késését is a Cariad csúszására vezetik vissza. A következő generációs platformra épülő autónak eredetileg 2025 végére kellett volna elkészülnie, de most már 2028, vagy inkább az évtized vége a céldátum. De nem csak a személyautóknál, a haszongépjárműveknél is sokat vártak a digitális szolgáltatásoktól, ám itt is versenyhátrányba kerülhet a cég, mivel a szoftver még évekig nem lesz kész.

Artemis: a Volkswagen vezére leállította az Audi nagy villanyautós projektjét

A Volkswagen válasza a problémára elég tipikus nagyvállalati megoldás volt, nagyon gyorsan hatezer fősre hizlalták a vállalatot, amelyben 435 fejlesztőcsapat dolgozik, 89 nemzet programozóinak segítségével. Csakhogy itt is igaznak tűnik a régi mondás, miszerint kilenc nő sem tud egy hónap alatt világra hozni egy babát.

Fejétől bűzlik?

A Cariad problémái gyakorlatilag a Volkswagen villanyautós programjának Achilles-sarkává váltak és Herbert Diess leváltásának egyik fő kiváltó okaként szoktak beszélni róluk. A Business Insider német kiadása most a hétvégén azt tudta meg, hogy a problémák nem szűntek meg Diess távozásával, és

Oliver Blume, a cégcsoport vezetője úgy döntött, a Cariad szinte teljes menedzsmentjét meneszti. Állítólag az érintettekkel már tudatták is a döntést, amit hivatalosan szerdán fog megszavazni a cég felügyelőbizottsága.

A lap információi szerint a lépés az Audi és a Porsche felsővezetésének nyomására történik, ők követelték a fejeket az ezüsttálcán, Blume pedig nem tudott ellenállni a nyomásnak.

Blume szeptember óta vezeti a vállalatot, és érkezését sokan megnyugvással fogadták a lap szerint. A korábbi Porsche vezér személyisége szöges ellentéte Diess-ének – visszafogott, kiegyensúlyozott, nyugodt. Elődje tevékenysége nagy belső ellenállásba ütközött, összecsaptak a különböző érdekcsoportok is, ám az új vezér az első hónapokban megnyugvást hozott, és úgy tűnt, elmaradnak a korábbi belső hatalmi harcok is – írja a lap.

Távozni kényszerül a cégtől Dirk Hilgenberg CEO (ügyvezető), Lynn Longo CTO (technológiai vezető) és Thomas Sedran CFO (pénzügyi vezető) is, egyedül a beszerzésekért felelő Rainer Zugehör CPO maradhat a pozíciójában.

Fontos dolgokról döntött a Volkswagen

A leányvállalat rendbeszedését Blume első nagy igazi erőpróbájának tartják. Leghangosabban az Audi és a Porsche kritizálja a Cariad munkáját, a lap úgy fogalmaz, hogy nem tartják sokra ami ott folyik, és megpróbálják visszaszerezni az irányítást a szoftveres terület felett. Attól tartanak ugyanis, hogy különben tovább csúszhatnak új, fontos modellek. Leginkább Oliver Hoffmann, az Audi fejlesztési vezetője szorgalmazza ezt, aki egyébként a Cariad felügyelőbizottságának tagja, és eléggé közelről láthatja mennyire haladnak jól a dolgok. Az egyik legnagyobb gond állítólag, hogy nincs egy egyértelmű koncepció a szoftverfejlesztésre, így pedig félő, hogy a vállalat alulmarad  kínai márkákkal és a Teslával folytatott versenyben.

A Business Insider informátorai szerint házon belül úgy vélik, a felsővezetés menesztése a bűnbakgyártásra volt igazán jó, és ezzel gyakorlatilag lenullázták a Cariad irányítását.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.