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
auto
2024. 04. 24. szerda

A Volkswagen Csoport előző vezetője, Herbert Diess, az elektromobilitás mellett egy fejlett szoftverplatform kifejlesztésében látta a cég fő stratégiai irányát. Leginkább utóbbival gyűlt meg a baja, és nagyon úgy néz ki, hogy, legalábbis részben, az ezen a területen elszenvedett késedelmek vezettek a menesztéséhez is.

Most úgy, tűnik, az új vezetés alatt egyesek már ki is ugranának a közös hajóból.

Széthulló tervek

Diess terve az volt, hogy mind a villanyautós hardver (MEB, illetve később az SSP), mind a szoftverplatformok terén központi, szabványosított megoldások szülessenek, amelyeket azután széles körben használnak majd a cégcsoport különböző márkái és autói. Ennek előnye nem csak a fejlesztési erőforrások központosításában mutatkozott volna meg, de később a karbantartás és további fejlesztés is egyszerűbb és olcsóbb lehetett volna.

Hardver oldalon félig-meddig kiugrónak volt tekinthető az Audi, amely  saját prémium megoldás fejlesztésén (PPE) kezdett dolgozni, de később ezt a csoport magáévá tette, sőt végül az MEB-t is leváltó SSP-t gyúrta belőle. Az egyre nagyobb önállóságra törekedő Porsche viszont nemrég teljesen kiszállt a VW Artemis kódnevű projektjéből, ami miatt több, mint 100 millió eurót volt kénytelen fizetni az anyavállalatnak.

A szoftveres részért eddig a CARIAD felelt, amelynek fő feladata az volt, hogy egy alapjaiban új, közös operációs rendszert fejlesszen a teljes cégcsoportnak. Ez nem csak az autók folyamatos frissítését, a hibák egyszerű szoftveres orvoslását tenné lehetővé, de új, szoftveres többletszolgáltatások és ezzel magas profitrátájú bevételek felé kövezné ki az utat. Ennek kiteljesedése az önvezető autókban különösen fontos digitális szolgáltatásokban nyilvánulna meg.

Azért a sok feltételes mód, mert a CARIAD tevékenysége eddig nem volt egy kimondott fáklyásmenet. Az MEB platformos autók Achilles-sarka pont ez az új operációs rendszer lett, amely több hónapos csúszást eredményezett az ID.3 startjában, az autók pedig végül 2020 szeptemberében egy meglehetősen félkész szoftverrel kerültek a vásárlók kezébe. Számos funkció korlátozva volt, a legfőbb adu, a vezeték nélküli frissítés pedig nem is működött. Ez utóbbi szolgáltatás a 2021 júniusában kiadott 2.1-es verziótól kezdve használható csak, azonban ezt még kábelen keresztül kell feltenni az autóra, ami miatt minden tulajdonosnak el kellett (volna) fáradnia a márkaszervizbe – aki ezt nem tette meg, az a mai napig nem kap automatikusan új szoftvert. A 3.0-ás verzió sem jött ki bonyodalmak nélkül, maga a frissítés ugyanis két részben 6-8, illetve 1,5 órán keresztül települ az autóban ami alatt azt nem lehet használni, vagy tölteni sem. Cég erőforrásait ráadásul teljesen lekötötte a hibák javítása, így bár eredetileg 3 havonta új szoftververziót ígértek, ez az ütem nem lett tarható.

Szoftverkáosz a Volkswagennél, borulhatnak a villanyautós tervek

Ennél nagyobb gond azonban a következő generációs autók SSP platformjához tervezett új operációs rendszer csúszása. Erről már korábban is érkeztek baljós hírek, azonban most úgy néz ki, az egész platform 2025-re ígért startja késhet miatta akár két évet is. Sokak szerint ez volt az utolsó csepp a pohárba Diess távozása előtt.

Fragmentálódás

Most ebbe a folyamatba illeszkedik egy a Volkswagen haszongépjármű üzletágának vezetője, Carsten Intra által adott friss interjú is. A DPA hírügynökségnek Intra azt nyilatkozta, hogy

az ID. Buzz után érkező következő generációs haszongépjárművek teljesen új szoftvert kaphatnak.

A Special-Purpose-Vehicle (SPV) név alatt futó projekt – amelynek neve kb. speciális funkciójú járműnek felel meg –  a vezető szerint teljesen új programplatformra kerülhet, legalábbis erről folynak intenzív tárgyalások. Ennek a jelenlegi modellekre még nem lesz hatása, de most dől majd el, hogy milyen szoftverrel jöhet majd az ID. Buzz utáni generáció. Az évtized második felének vége felé ígért új jármű már a teljes önvezetésre lesz tervezve, ezért Intra szerint fontos, hogy már most eldöntsék milyen architektúrára építik majd az autó rendszereit.

Az Automobilwoche a Volkswagenen belüli forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a cégcsoporton belül komoly feszültség forrása az önvezető rendszerek fejlesztésének iránya. Az Audi és a Porsche már most szeretne fejlettebb vezetőasszisztenst építeni az autóiba ezért a fejlesztések hamarosan párhuzamos vágányokra kerülhet, ha – a haszongépjármű üzletághoz hasonlóan – az egyes szereplők nem tudják megvárni a nagy közös projekt eredményeit. Az új cégvezér, Oliver Blume azonban egyelőre még az IT fejlesztések közös jövőjét erőlteti.

Csakhogy a haszongépjármű üzletág már azzal számol, hogy a jövőben fontosak lesznek az új mobilitás megoldások. Így például az utolsó mérföldes kiszállításoknál új szolgáltatások jelennek majd meg, amelyek a jelenlegi zsúfolt városokban válhatnak népszerűvé, de a megtett út alapján fizetett autókölcsönzés és autómegosztás is elterjedhet. Ehhez pedig akár külső partnerekre is szükség lehet, ha a konszernen belül nincs jó megoldás. Így Intra szerint fontolgatják azt is, hogy a Forddal közösen folytatott (Argo AI) önvezetés-fejlesztéseket terjesztik ki a szoftverek szélesebb körére is.

Felpörgetik a VW ID Buzz gyártását

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.