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 Magyar idő szerint szerda késő este tartotta a Tesla a részvényesek éves közgyűlését, amelytől túl sok izgalmas bejelentést nem vártunk és nem is kaptunk. De azért pár érdekes részlettel gazdagabbak lettünk.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 Monnyonle! Az eseménynek különös bukét adott, hogy pár órával korábban elkezdett terjedni a közösségi médiában, hogy Musk bejelentheti esetleges lemondását a cég éléről, amit az üzletember igyekezett cáfolni is Twitteren, ám válasza kicsit ködösre sikerült, ami csak olaj volt a tűzre. Bár Musk korábban már beszélt róla, hogy szíve szerint, a SpaceX-ben betöltött szerepéhez hasonlóan inkább a technológia fejlesztésekkel foglalkozna, hiszen legnagyobb részvényesként úgyis az történik amit ő akar, a cég vezetésének mindennapi adminisztratív nyűgjét inkább átadná másnak, ez a nap nem most jött el, hiszen a Tesla vezérigazgatója egyértelműen kijelentette, hogy marad a vállalat élén. Ez már csak azért sem volt túl meglepő, mivel pár napja nevezte meg a Twitter új vezérigazgatóját, és hozzátette, hogy amint az NBCUniversal médiavállalat hirdetési igazgatója, Linda Yaccarino kezdeni tud, ő több időt fog tölteni a Teslánál, és csak az irányt jelöli majd ki a közösségi média a felületnél. Aki viszont szintén nem lemondott, hanem visszatért, az J.B. Straubel volt. A Tesla korábbi egyik alapítója, a technológiai vezetője, már pár éve a Redwood Materials akkuújrahasznosító cégét vezeti, de most, másodállásban, beválasztották a Tesla felügyelőbizottságába is. Az új tagról a részvényeseknek kellett szavazniuk, akik ezt jóvá is hagyták, a jelenlévők pedig igen lelkesen fogadták a sokak által kulcsembernek tartott Straubel visszatérését. Reklamálj a telefongyártóknál! Az ilyen éves közgyűléseken általában van pár javaslat a felügyelőbizottság részéről, amelyről a részvényesek véleményét is kikérik, megszavaztatják őket. Az eredmény szinte mindig az, hogy a befektetők a menedzsment javaslatát támogatják. Időről időre azonban bekerülnek a részvényesek részéről érkező indítványok is a programba, amelyek azonban legtöbbször csak ún. aktivista-befektetők agymenései. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy jogvédő, vagy lobbiszervezet vásárol pár jelképes értékű részvényt egy cégben, de ezt csak azért teszi, hogy a szervezet valódi céljainak hangot adjon, bejuthasson az ilyen eseményekre és kihasználja a publicitást. Ez nem Tesla specifikus, eléggé általános. Az ilyen részről érkező javaslatok mindig meg is kapják a három percüket, a közgyűlésen felolvashatják indítványukat, majd learathatják a 15 percnyi média hírverést is. A részvényesek azonban rendre leszavazzák az indítványaikat. A mostani eseményen is történt ilyen, ám az egyik indítvány később mégis sikert ért el. Egy a kínai kényszermunka és az afrikai kobaltbányák gyermekmunkája ellen küzdő szervezet akarta elérni, hogy a Tesla vesse alá magát egy harmadik fél által végrehajtott, független auditnak, hogy bebizonyítsa, nincsenek gyerek, vagy kényszermunkások az ellátási láncában. A javaslat elbukott, mégpedig valószínűleg azért, mert a részvényesek is tudják, amiről már mi is sokszor írtunk: a világ nagy autó és akkumulátorgyárai nem a családok kézműves bányáitól, hanem bányavállalatoktól vásárolják az érceket, amelyek nem pár kilós mennyiségben gyerekekkel, hanem hatalmas bányagépekkel, tonnaszám mozgatják meg a földet. Azonban amikor Musk a színpadra lépett, visszatért erre az indítványra, és kijelentette, hogy bár a részvényesek a menedzsment javaslatára leszavazták azt, úgy döntöttek, hajlandóak alávetni magukat az auditnak, mert nincs takargatnivalójuk. Sőt, ha kívánják, akár webkamerát is raknak a bányákba és megkérik a nézőket, keressenek gyerekeket a felvételeken. Az ironikus megjegyzés természetesen arra utalt, hogy a jó szándék által vezérelt indítvány nem a realitások talaján mozog. Musk egyébként a gondolata végén megjegyezte, hogy a hasonló szervezeteknek inkább a telefongyártóknál kellene reklamálniuk. Elmondása szerint a Tesla akkumulátorainak több, mint felét az LFP cellák teszik már ki, amelyek egyáltalán nem tartalmaznak kobaltot. A hagyományosabb, NMC celláik pedig inkább nikkelben gazdagok, kobaltból nagyon kevés van bennük. Ellenben, emlékeztetett Musk, a telefonokban használt aksik katódja szinte teljesen kobaltból készül. Jó bornak is kell a cégér A Tesla híresen nem költ reklámra, legalábbis a hagyományos értelemben vett hirdetésekre. Ennek ellenére csak eladtak több, mint négymillió autót az évek során – ebből csak az elmúlt három hónapban több, mint 400 ezer volt a forgalom. Musk nem kedveli a hagyományos marketinget, mert megtévesztőnek tartja, ám elismerte, hogy a Twitter tulajdonosaként ez kicsit skizofrén állapot, hiszen az a platform szinte kizárólag reklámokból él. Részvényesek és elemzők egy csoportja viszont mostanában egyre hangosabban javasolta, hogy ne zárkózzon el ennyire az autógyártó a hirdetésektől, hiszen a világ lakosságának egy jelentős része még mindig butaságokat gondol a villanyautókról. Musk ezzel egyébként egyet is ért, és már korábban is beszélt róla, hogy olyan hirdetést el tudna képzelni, amelynek van hasznos információ tartalma, eloszlatja a tévhiteket, edukál. A mostani közgyűlés végén ismét előkerült a téma egy kisrészvényes részéről, és Musk mindenki meglepetésére úgy válaszolt, hogy egye fene, ha ennyire akarják adnak egy esélyt a hirdetéseknek. Mint elmondta, még ő is sokszor hallja átlagemberektől, hogy a villanyautók nagyon drágák, miközben a Model 3 és Y alapára már az Egyesült Államok átlagos újautó eladási ára alatt van. Hasonlóképp sokan nincsenek tisztában azzal sem, hogy mennyire biztonságosak a járműveik. Ahol viszont biztosan nem kell hirdetés a cégnek, az a munkaerő piac. A Tesla tavaly 99 ezerről 127 ezerre növelte globális munkaerő állományát, ám a 28 ezer álláshelyre 3,6 millió jelentkező volt. Musk ezt úgy kommentálta, hogy a Harvardra egyszerűbb bejutni, mint a Teslához. Új termékek Bár természetesen új autókat nem jelentenek be ilyen eseményen, azért pár apró részlet kiderült arról, mivel készül a vállalat. Musk elmondta, hogy jelenleg két új terméken is dolgoznak, amelyekből együttesen évi ötmilliós darabszámú eladásra számítanak. Ez valószínűleg az a két autó, amelyekről a márciusi befektetői napon beszéltek és a grafikán csak lepel alatt láttuk őket. Az egyik a 25 ezer dolláros kis-Tesla, a másik pedig talány, de leginkább kisbuszra, vagy furgonra lehet számítani. A Cybertruck továbbra is idén érkezik, ennek lesz majd egy ünnepélyes átadó eseménye is – ebből évi 250 ezres darabszámra készülnek, de ha van rá kereslet készek ezt megduplázni. A Roadstert viszont változatlanul kis prioritásként kezelik, mivel nem kritikus a cég sikeréhez, egy kisszériás ékköve lesz a kínálatnak. Musk úgy fogalmazott, hogy ez nem is a hab a tortán, hanem a koktélcseresznye a tortán lévő hab tetején. Idén befejezik a sportautó tervezését, de a gyártás legkorábban jövőre kezdődhet meg. Jól halad azonban Optimus, amelyről videót is mutattak. A terminátor emberszabású robot a legutóbbi bemutatón még csak épphogy integetni tudott, úgy kellett kivinni a színpadra, most már viszont jár, kel, tárgyakat fog meg. A mesterséges intelligenciánál felhasználták az FSD programkódját, így Optimus feltérképezi és megjegyzi környezetét. A tárgyak felemelését, megfogását sem úgy tanulja meg, hogy leprogramozzák hogyan mozogjon, hanem egy ember mutatja meg a mozgást a gépnek, aki azt ebből tanulja meg. Apropó FSD. Musk továbbra is optimista, de mint mondja már nem mer jósolni, mert úgysem hisznek neki, de a saját tapasztalata az, hogy mind San Franciscoban, mind Austinban vezetve napok telnek el anélkül, hogy át kellene vennie a kormányt, és úgy érzi még idén olyan szintre jut a szoftver, hogy jövőre akár már élesben is üzemelhet. Ráadás A közgyűlés után ritka dolog történt, Musk egy órás interjút adott a CNBC-nek. Kétség kívül az elmúlt évek legjobb Musk-interjúját láthattuk, a riporter felkészült volt, nem az előre megírt narratívához halászott mondatfoszlányokat, hanem érdekelték a válaszok és azokra reagálva kérdezett tovább, ráadásul hagyta a riportalanyt válaszolni is. Rég láttunk ilyet. A témák a Teslától a SpaceX-en, a Twitteren, és a mesterséges intelligencián át Musk viselkedéséig sok mindent érintettek, nagy újdonságot olvasóink nem fognak ebben találni, de akiket érdekel, hogy miként vélekedik a vitatott lépéseiről a Tesla vezetője és ezt nem mások interpretálásban, hanem a saját szájából szeretnék hallani, annak mindenképp tudjuk ajánlani az – angol nyelvű – riportot. Szívesen linkelnék a hírcsatorna YouTube felületét, de sajnos csak 3-5 perces részleteket tettek fel az anyagból, így más forrást szúrunk be, ahol egyben látható az egész – bár nem tudni, hogy még meddig. https://www.youtube.com/watch?v=PYGdm845lc8 1000 km Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!