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
auto
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

Új akkukémiával, gyorsabb töltéssel és minimálisan nagyobb hatótávval érkezik a megújult 2023-as Mustang Mach-e, aminek az árán is faragott a Ford. Az amerikaiak azonban úgy döntöttek, hogy a korábban alapfelszerelésként adott EVSE már nem jár automatikusan az autóhoz.

Ford Mustang Mach-e 2023 | forrás: insideevs.com

A legfontosabb különbségek a Standard Range változatot érintik:

  • Az új, 2023-as SR változat már a korábbi NCM kémiához képest LFP kémiát használ.
  • Az akkumulátorcsomag mérete 70-ről 72 kWh-ra nőtt, amivel – bár csak kb 10 km-rel – a hatótáv is növekedett.
  • Az új kémiának köszönhetően a DC töltés sebessége a korábbi maximális 115 kW-ról 150 kW-ra változott, ami 30 százalékos teljesítménynövekedést jelent.
  • Az autó ára körülbelül 5000 dollárral csökkent.

Volt töltő, nincs töltő

Érdekes, hogy a Ford nem tartotta meg alapfelszerelésként a gyakorlatilag minden elektromos autóhoz járó vésztöltőt, amit az amerikai konfigurátor szerint a vásárlók opcionálisan választhatnak a megrendeléskor. Továbbá az is különös, hogy a konfigurátor szerint az EVSE 500 dollárral dobja meg a megrendelés értékét, miközben ugyanezt a gyári kiegészítőt a Ford webáruházában bárki megvásárolhatja 470 dollárért, vagyis tulajdonképpen 30 dolcsit spórolhat az, aki utólag és külön vásárolja meg a vésztöltőt a megrendelt kocsihoz.

forrás: ford.com

Mi az az EVSE?

Az LFP kémia velejárója, hogy alacsonyabb az energiasűrűsége, így a megnövekedett súly miatt az SR hátsókerekes változata kissé lomhább lett. A gyorsulás 0-60 mérföld között a korábbi 5,8 mp-ről 6,3 mp-re nőtt, ami csaknem 9 százalékkal lassabb. Az autó tömege is közel 6-7 százalékkal nőtt. Az összekerék-hajtású változatok viszont gyorsabbak lettek, mert a Ford 17 százalékkal – 198 kW-ról 232 kW-ra – növelte ezen változatok teljesítményét, így a megnövekedett súly ellenére a kis akkus, összkerekes verzió gyorsulása 5,2 mp-ről 5,1-re javult. A nagyobb súly és a nagyobb teljesítmény kombója valószínűleg nem lesz pozitív hatással a gumikopásra, így ezzel érdemes lesz számolni a fenntartási költségek között.

Ford Mustang Mach-e 2023 | forrás: insideevs.com

További érdekesség, hogy az új, LFP-vel szerelt Standard Range változatok majdnem olyan nehezek lettek, mint az NCM kémiájú Extended Range változatok, amelyek alapból 26 százalékkal több energiát hurcolnak magukkal. (91 kWh-t a 72 kWh-hoz képest).

A különböző verziók súlya az alábbiak szerint alakul:

  • Mach-E SR (LFP) RWD: 2090 kg
  • Mach-E SR (LFP) AWD: 2174 kg
  • Mach-E ER (NCM) RWD: 2109 kg
  • Mach-E ER (NCM) AWD: 2197 kg
  • GT (NCM): 2263 kg
  • GT Performance (NCM): 2275 kg

Ford Mustang Mach-e 2023 | forrás: insideevs.com

Ahogy látható, az LFP akkura való áttérésnek előnyei és hátrányai is vannak. Ez a kémia az energiasűrűsége okán egyelőre nagyobb súllyal és lassabb gyorsulással jár, ugyanakkor az autót sokkal gyorsabban lehet egyenárammal tölteni, és az alacsonyabb gyártási költségek alacsonyabb vételárat is jelenthetnek.

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

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.