Úgy néz ki egy nagy amerikai gyártónak már véget ért a szeptember közepe óta tartó sztrájk, ami hetente százmilliókba került a cégeknek.
Valószínű, hogy a Ford megállapodása után a GM és a Stellantis sem húzza már sokáig.
Végre vége?
Szeptember közepe óta, több hullámban, eddig összesen 45 ezer munkavállaló lépett sztrájkba az Egyesült Államokban, és legutóbb még a helyzet fokozódni látszott, mivel a munkabeszüntetés elérte a GM és a Stellantis legnagyobb üzemeit és legfontosabb termékeit is, miközben a Fordot az F-150 sorozat, a cég kenyérkeresőjének gyárleállása fenyegette.
Bár a szakszervezet sokáig tartotta magát a 40 százalékos béremelés követeléséhez, sőt, egyes gyártóknál a villanyautók és az akkuk szakszervezeti üzemekben történő gyártását is kikötötték, az utóbbi napokban közeledhettek az álláspontok. Legalábbis a Ford esetében.
A UAW és az autógyártó végül abban állapodtak meg, hogy 4,5 év alatt átlagosan 25 százalékkal emelkednek a bérek, de a legkevesebbet keresőknél ez akár 150 százalék is lehet a következő három év során – írja a Reuters.
A felek által rekordösszegűnek titulált megállapodás egyelőre hivatalosan csak előzetes, mivel azt még most vasárnap meg kell majd szavaznia a szakszervezet országos tanácsának is. A jó szándéka jeleként azonban az UAW már most arra kérte a Fordnál dolgozó tagjait, hogy holnaptól vegyék fel újra a munkát.
Hogy a megemelkedő bérköltségekkel, vagy pusztán a villanyautós üzletág idei évre tervezett 4,5 milliárdos veszteségével függ össze, azt nem tudjuk, de a Ford ezzel szinte egyidőben azt is bejelentette, hogy 2100-9500 dollárral megemeli az elektromos F-150 Lightning különböző felszereltségeinek ajánlott fogyasztói árát.