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
auto
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

Az októberi híráradatban lemaradtunk róla, de született egy fontos megállapodás az Unióban, amely a teherszállítás és a buszok jövőjét érinti.

Így a személyautók után öt évvel, akár a teherautóknál is vége lehet a belsőégésű korszaknak, még ha a tiltás nem is lesz 100 százalékos.

Kompromisszumok

Október 16-án döntöttek úgy az EU környezetvédelmi miniszterei, hogy támogatják az Európai Bizottság javaslatát, és 2040-re 90 százalékkal csökkenteni kell az új tehergépjárművek CO2 kibocsátását. Bár ez nem jelentene teljes tiltást, a gyakorlatban, pár speciális jármű, máshogy megoldhatatlan szállítmány kivételével ez a gyakorlatban a dízelkamionok kivezetését jelentené a piacról.

Kiderült mit tud a Tesla villanykamionja üdítővel megpakolva

A szigorítás a javaslat szerint nem egy hanem három lépcsőben történne. Az első ütemben 2030-ra a 2019-es érték 45 százalékára kellene csökkenteni az új tehergépjárművek átlagos széndioxid kibocsátását, majd 2035-re a csökkenésnek el kellene érnie a 65 százalékot.

A javaslattal szemben Olaszország érvelt, ők ugyanis lassabb átmenetet, illetve a bio és szintetikus üzemanyagok növekvő szerepét látták jó iránynak, de több ország, így Dánia, Hollandia és Portugália tiltakozott a célok felhígítása ellen. Végül abban maradtak, hogy 2028-ban megnézik, hogyan haladnak a most elfogadott célok felé, és akkor előveszik újra a témát – írja a Reuters. A miniszterek annyiban engedtek az ellenérveknek, hogy pár speciális járművet, így például szemétszállítókat és betonkeverőket kivették a készülő törvény hatálya alól.

500 km hatótávú elektromos buszt mutatott be a Scania

Arról is döntés született, hogy 2030 helyett 2035 lesz a zéró CO2 céldátum a buszok esetében, ugyanis Franciaország és Észtország nem tartotta reálisnak a korábbi átállást.

Tízmilliókat spórolnak a Volán villanybuszai

Szigorították

A Bizottság javaslatot tett, a Miniszterek Tanácsa ezt elfogadta, de a törvénytervezetnek a következő körben meg kellett járnia az Európai Parlament környezetvédelmi szakbiztosságát is, amely szigorított rajta.

Kipróbáltuk Volvo 300 km hatótávú nyergesvontatóját

Egyes törvényhozók egyébként már korábban is jelezték, hogy ők a teljes, 100 százalékos átállás támogatnák 2040-re, mivel figyelembe kell venni, hogy az akkor eladott dízelkamionok még legalább egy évtizedig az utakon szennyeznek majd.

A szakbizottság október 24-i döntése értelmében marad a 2030-34 közötti 45 százalékos célérték, de a 2035-39 közötti időszakban ezt 70 százalékra emelték, és a 2040-e 90 százalék is csak úgy ment át, hogy a közepes és nehézgépjárművek mellett visszakerültek a szemétszállítók és betonkeverők is a tervezetbe.

A képviselők részben visszaverték a francia-észt buszjavaslatot is, így továbbra is 2030 a százszázalékos átállás dátuma a városi buszok esetén, azzal a kitétellel, hogy a tagállamok 2035-ig kivételt kérhetnek a biogázzal üzemelő buszaikra, amennyiben azok kiépített töltőinfrastruktúráját, és a gáz biológiai eredetét ténylegesen igazolni tudják.

Bemutatkozott a Mercedes-Benz nagy hatótávú villanykamionja

A javaslatot 48 igen és 36 nem szavazat, valamint egy tartózkodás mellett fogadták el.

A módosítások után most novemberben ismét futni kell egy kört az országok kormányaival, minisztereivel, mielőtt az Unió minden illetékes testülete szavazásra bocsáthatja a tervezet végső formáját.

Lássunk tisztán: EU döntéshozatali folyamat a BÉM-ek betiltása kapcsán

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.