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
auto
2024. 04. 27. szombat

Tesla: február 5-ig lesz megoldás az akkukapacitás igazolására

elektromos autó piac

Az elmúlt napokban több olvasónk keresett meg minket az új állami támogatás kapcsán azzal, hogy a Tesla valamelyik járművét nézte ki vállalkozásának, de kicsit bajban van a pályázati anyaggal, mert hiányzik egy fontos adat.

Megkérdeztük a magyar képviseletet, mit tudnak tenni az ügyben.

Mennyi az annyi

Oldalunkon már többször foglalkoztunk azzal, hogy az elektromos autók egyik legfontosabb paramétere, az akkukapacitás sehol sem szerepel a magyar forgalmiban, illetve a törzskönyvben.

Ez a használtpiacon fokozott probléma lesz a jövőben, mivel, ha csak az autó típusjelzésének nem része az adat, legfeljebb a tippelőóra hatótáv kijelzéséből tud következtetni az érdeklődő arra, hogy vajon melyik modellváltozattal áll szemben.

Legfontosabb tudnivalók a villanyautós állami támogatásról

Az új, vállalkozásokat megcélzó állami támogatás kapcsán viszont nagyon is gyakorlati probléma lett ez az újautó-piacon is, ugyanis a pályázat egyik alapfeltétele, hogy nyilatkozni kell a kiszemelt típus akkukapacitásáról. A támogatás mértéke is, sávos rendszerben, ehhez van kötve.

Vállalkozók: hülyeség villanyautót venni?

Ez, faramuci módon, pont a magyar piac két legnagyobb darabszámban értékesített elektromos típusát, a Tesla Model Y-t, illetve testvérét a Model 3-at érinti, hiszen a Tesla a régi Model S100 kivezetése óta felhagyott az akkukapacitás megjelölésével, ráadásul ezt az adatot se a hivatalos dokumentációkban, sem a cég weboldalán nem teszik közzé egyik típusról sem.

Ezeket a villanyautókat vették a magyarok tavaly

A potenciális vásárlók már csak azért is aggódnak, mert a pályázat olyan autót is támogathat, amelyet 2023. december 9. és a pályázat benyújtása között helyeztek forgalomba, így viszont előfordulhat, hogy valaki hiába vásárolt úgy autót, hogy azt hitte elnyerheti a pénzt, később akár a hiányosan benyújtott pályázati anyag is kizáró tényező lehet.

Minden típus megfelel

Kérdésünkre Paszternák Dániel, a magyar Tesla képviselet vezetője elmondta, hogy

tudnak a problémáról, folyamatos az egyeztetés erről házon belül, és február 5-ig, a pályázat indulásának időpontjáig, mindenképpen találnak valami megoldást rá.

A magyar Tesla szalon vezetője azt is elmondta, hogy természetesen, amint megvan a megfelelő dokumentum, amit ehhez rendelkezésre tudnak bocsájtani, ezt utólag a korábban, december 9-óta vásárolt, a pályázatban résztvevő autók tulajdonosainak is rendelkezésre tudják majd bocsájtani.

A hazai képviselet egyébként azt is megerősítette, hogy mindegyik Tesla megfelel a pályázat legmagasabb támogatási sávjánál szereplő minimum 59 kWh bruttó akkukapacitás kitételének, beleértve a Model 3 és Y kisakkus változatait is.

(A Model S és Model X a személyautó kategória maximum nettó 20 millió forintos vételár kritériumának nem felel meg, így kiesik a mostani pályázatból – tesszük mi hozzá.)

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.