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
auto

Elköszönt egy ikon – leállt a Nissan LEAF európai gyártása

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

A Nissan LEAF kétségkívül az egyik legfontosabb jármű a villanyautózás történetében. Igazi úttörő volt, sokáig globálisan és Európában is a legnépszerűbb elektromos személyautónak számított a listák élén, és évekig övé volt a valaha legnagyobb példányszámban eladott villanyautó megtisztelő címe.

De egyszer minden történet véget ér.

Itt a vége

Az európai piacra szánt LEAF-ek már egy ideje az Egyesült Királyságban, Sunderlandben készülnek, és most a helyi lap adta hírül, hogy

ezen a héten véget ér az üzemben a típus gyártása.

A gyárat azért állítják le, mert megkezdődnek az előkészületek három új elektromos típus, köztük a hivatalosan is LEAF utódnak szánt crossover gyártásához.

A vállalat szóvivője annyit tett hozzá a Sunderland Echo értesüléséhez, hogy az európai vásárlók még tudnak rendelni a típusból, de már csak a raktárkészletek erejéig.

Csupa nagybetűvel

A LEAF-ből napjainkig nagyjából 670 ezer darab készülhetett – tavaly év közepén lépték át hivatalosan a 650 ezer példányt. Ám az egykor rendkívül népszerű típus eladási számai mostanra megkoptak, 2023-ban már csak 36 ezer fogyott a három legnagyobb piacon, Európában, Japánban és Amerikában.

Az úttörő modell nevét egyébként hivatalosan csupa nagybetűvel kell írni, mivel ez egy mozaikszó, melynek jelentése „Leading Environmentally-friendly Affordable Family vehicle”, azaz vezető, környezetbarát, megfizethető családi autó. Igen, ez eléggé izzadságszagú marketing gyakorlat lehetett 2010-ben, de ha van típus, ami kiérdemli, hogy kérdés nélkül megkapja a nagybetűket, akkor ez az.

A LEAF eredetileg egy bruttó 24 kWh-s akkupakkal került forgalomba, amelyet a 2016-os modellév váltott 30-asra. A típus 2017-ben kapott egy alapos ráncfelvarrást, ám a hivatalosan második generációs változat tervezésekor az egyik fő szempont a költséghatékonyság volt, így jelentős felszín alatti változások nem történtek, még az ajtók is csereszabatosak a generációk között.

Az erős optikai változás mellett azonban a második generáció új, 40 kWh-s akkupakkal került piacra, amelyet az e+ modell 62 kWh-s csomagja egészített ki 2019-től. Ezzel a hatótáv 385 kilométerre nőtt.

Mi sem mutatja az akkutechnológia fejlődését jobban, mint hogy míg ugyanabba a 2,7 méteres tengelytávba 2010-ben 24 kWh fért, egy évtizeden belül ez 62 kWh-ra nőtt.

A LEAF műszaki tartalmával szemben a legnagyobb kritika mindig is az aktív akkuhűtés hiánya volt, ami miatt a régebbi példányoknál viszonylag magas akkudegradáció jelentkezhet. Szintén nem segítette az európai eladási számokat, hogy a gyártó az utolsó pillanatig megtartotta a CHAdeMO csatlakozót a kocsi orrában, miközben az egész kontinens már évekkel ezelőtt CCS2-re váltott. Természetesen azért akad szép számmal oszlop, ahol fel lehet tölteni a japán autót.

Már megint javítottuk az egy éve vett ex-taxit

A LEAF legnagyobb fegyverténye az elmúlt években a rendkívül jó árazása volt. Aki még meg akar csípni egy példányt a legendás típusból, annak most akciósan már 8,5 millió forinttól elérhető a hazai kereskedésekben.

Crossoverként születik újjá a Nissan LEAF

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás