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 2023. október 27-e óta tart a svéd IF Metall szakszervezet sztrájkja a Tesla ellen, ám eddig legkevesebbet maguktól az érintettektől, az autógyártó helyi alkalmazottaitól hallottunk. Most a svéd közszolgálati rádió készített hármójukkal interjút. Mindenki tiszteljen mindenkit A Svergies Radio 4-es csatornája pár napja tett közzé egy interjút három Tesla szerelővel, akik arról beszéltek, ők miért nem csatlakoztak a sztrájkhoz.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 Axel Jakobsson, Oscar Källgren és Benjamin Olofsson az autógyártó Luleåban található szervizében dolgoznak – ez egy 80 ezres város az ország észak-keleti partvidékén, Norrbotten megyében. A rövid interjúban Olofsson azt mondja, ez élete legjobb munkahelye. A férfi egy ideig egy másik Tesla szervizbe is beugrott segíteni, hogy pótolja a kieső munkaerőt és a rádió riportere szerint kritikus az elhúzódó sztrájkkal kapcsolatban. Nevetséges egy olyan bérmegállapodásról vitatkozni, ami kedvezőtlenebb lenne, mint amit a Tesla most nyújt nekünk – mondta Olafsson a közszolgálati rádiónak. Hasonló véleményen van Axel Jakobsson is, aki nem érzi úgy, hogy az IF Metall kollektív szerződése javítana a munkakörülményein. Mint elmondta, ha más szerződést szeretne, akkor csatlakozott volna a sztrájkolókhoz. Axel Jakobsson, Oscar Källgren és Benjamin Olofsson. Forrás: sverigesradio.se Az IF Metall helyi szervezete viszont sztrájktörésnek minősítette, hogy egyesek továbbra is felveszik a munkát a cégnél. Képviselőjük szerint a kollektív szerződés biztosítja, hogy mindenki ugyanazokkal a feltételekkel dolgozhat. A riporter kérdésére elmondta, hogy ő annyit tehet, hogy a helyi Tesla szalon előtt állva az érdeklődőknek elmondja, miről szól a sztrájk és mit nyújt a kollektív szerződés. Oskar Källgren szintén ebben a szervizben dolgozik és véleménye szerint mindkét félnek tisztelnie kell a másikat. Nekik azt, hogy a szakszervezet az üzlet előtt állva tiltakozik, az érdekképviseletnek pedig azt, hogy ők nem akarnak csatlakozni a sztrájkjukhoz. A sztrájk során eddig nagyon ritkán hallottunk bármit is közvetlenül a Tesla alkalmazottaitól. Legutóbb 2023 novemberében közölt egy svéd napilap egy anonim olvasói levelet, amelyet állításuk szerint a cég egyik munkatársa küldött nekik. Ez hasonló gondolatokat fogalmazott meg, mint a fenti interjú. Nyomásgyakorlás Az IF Metall svéd szakszervezet az elmúlt 15 hónap alatt folyamatosan igyekezett növelni a nyomást a Teslán. Pert nyert a Tesla Svédországban Az érdekképviselet eleinte az autógyártó helyi munkatársait próbálta beszervezni, de később szimpátiatüntetéseket is szervezett más szakszervezetekkel közösen. Így például bevonták a dokkmunkásokat, akik megtagadták a gyártó autóinak lepakolását a kikötőkben és a kamionsofőröket is, akik a kocsikat nem viszik ki a szalonokba. Pert vesztett a Tesla Svédországban A társszervezetek szimpátiatüntetéseinek következtében a szemétszállítók nem szállítják el a hulladékot a Tesla műhelyeiből, kereskedéseiből, a posta nem adja át a hatóságok által legyártatott új rendszámtáblákat az autógyártónak. Utóbbi ügyben a Tesla előbb ideiglenes győzelmet aratott a bíróságon ám a legfrissebb ítélet szerint a sztrájkba történő beavatkozás lenne, ha a köteleznék a postásokat a kézbesítésre, ezért ez nem megengedett. Így az autógyártó most azért perli a közeledési hatóságot, hogy az biztosítson alternatív átvételi lehetőséget. A cég már korábban kérte őket, hogy hadd vegyék át a rendszámtáblákat közvetlenül a gyártónál, de ezt a kérést megtagadták. A szakszervezet tavaly megtiltotta a független szervizeknek is, hogy az amerikai márka autóit javítsák, ám ezen a szigoron később részben és ideiglenesen enyhítettek. Egy szintén nagy port kavart ügyben a Giga Berlin egy svéd beszállítójának tiltották meg, hogy alkatrészeket gyártsanak a német autógyárnak. Egy évvel ezelőtt emiatt 20 fő veszítette el a munkahelyét a cégnél. Enyhül és szigorodik a svéd szakszerevezet sztrájkja a Tesla ellen Ám ennek ellenére a Tesla 2024-ben nyolc százalékkal növelte eladásait az országban és a Model Y ismét a legnépszerűbb új autó volt a svéd piacon. A szakszervezet állítása szerint egyre több Tesla alkalmazott csatlakozik hozzájuk, így tavaly 20 százalékkal több, 50 tagjuk volt a cégtől, ami szerintük a létszám fele. Az autógyártó szerint nagyjából 300-an dolgoznak svéd leányvállalatuknál, de, hogy ebből mennyien sztrájkolnak arról legutoljára 2023 végén beszéltek, akkor 10 százalékot mondtak. Csak nem akarják a Tesla svéd munkatársai, hogy megmentsék őket Legutóbb az ünnepek között zajlott a nemzetközi sajtóig eljutó szóváltás a felek között, amikor az autógyártó a szakszervezetet hibáztatta, ami miatt több mint 100 új töltőállomásuk vár bekapcsolásra az országban, de a monopolhelyzetben lévő hálózati szolgáltató munkatársai a szimpátiatüntetésre hivatkozva nem hajlandóak azokat bekapcsolni. A svéd energiaszektor felügyeleti szerve jelenleg vizsgálja, hogy a szolgáltatónak joga van-e megtagadni az ügyfél hálózatra kapcsolását. Elméletben nincs, hacsak nem állnak fenn „különleges körülmények”. A hatóság most azt vizsgálja, a sztrájk annak minősül-e – tavaszra várható döntésük. Hatalmas sorok kígyóztak az ünnepek alatt a svéd Tesla töltők előtt Címlapkép: sverigesradio.se Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!