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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

A gépjárművek működését közérthetően bemutató népszerű Youtube csatorna, az Engineering Explained összeállt a Formula E-vel, hogy az elektromos autók világába kalauzolják el a nézőket egy ötrészes videó-sorozat erejéig, melyben számos tévhitet is eloszlatnak a kibocsátásmentes közlekedéssel kapcsolatban. A legújabb részben a villanyautók által használt akkumulátorok kerültek górcső alá, egészen pontosan az, hogy mi is történik a lítium-ionos alkatrészekkel, miután azok már annyit veszítettek kapacitásukból, hogy nem tesznek többé jó szolgálatot az autóban. A videó alig több, mint 5 perc hosszú, és kiválóan érthető angolsággal nyújt betekintést az elhasználódott akkumulátorok jövőjébe, ám akik inkább a magyar nyelvű olvasnivalót preferálják, azok a videó alatt találják a felvétel összefoglalóját.

Sajnos sokan gondolják azt, hogy a használt akkumulátorokkal való gazdálkodás egy máig megoldatlan probléma, aminek következtében a különböző nehézfémekkel teli berendezések egyszerűen egy szeméttelepen landolnak, mérhetetlen környezeti károkat okozva, és még szennyezőbbé téve a villanymeghajtású járműveket benzines társaiknál.

Habár az aksik begyűjtésére és újrahasznosítására a fejlett országokban már létezik szabályozás, mégis gyakran előfordul, hogy a kisebb méretű (pl. mobiltelefon) akkumulátorok a kukába kerülnek a fogyasztó tudatlanságából fakadóan. Az elektromos autó-akkumulátorok esetében azonban más a helyzet, hiszen egy több száz kilogrammos akkupakkot senki nem szerel ki járművéből egyik pillanatról a másikra, és dobja bele a legközelebbi szemetesládába, ráadásul a gyártók kötelessége az általuk forgalmazott autók elhasználódott akkujának kezelése.

Erre a jelenlegi legpraktikusabb és leggazdaságosabb megoldás az újrahasználat, aminek már számos példája létezik a nagyvilágban. A leggyakoribbak az ipari energiatároló berendezések, melyek a villamosenergia-hálózat stabilitásában segédkeznek. Az elmúlt hónapokban több ilyen projektről is beszámoltunk, amik olyan villanyautók aksijaiból épülnek fel, amelyek már régóta a piacon vannak, tehát az akkumulátoroknak volt elég idejük megöregedni: a BMW i3, a Nissan LEAF, és a Smart modellek. Ezen kívül számos más kreatív módja létezik az újrahasználatnak, mint például az utcai lámpák energiájának biztosítása a Nissan jóvoltából, illetve az otthoni energiatárolás, amely során ha napi 15 kWh-nál nem fogyasztunk többet, akkor egy olyan 30 kWh-s LEAF aksi, mely elvesztette kapacitásának felét, tökéletes egy egész napi energiánk fedezésére.

A videóban szóba kerülnek a Formula E versenyautók, melyekről azt gondolnánk, hogy az intenzív használat következtében zabálják az akkumulátorokat, holott a valóságban minden jármű egyetlen akkut használ egy egész évad során, és mindössze két meghibásodás történt az eddigi négy szezon alatt. Természetesen a versenyautók aksijai is új feladatot kapnak öreg korukban.

A Nissan egy hollandiai stadion energiaellátását is használt LEAF akkukkal oldotta meg

A végső lehetőség, ha már semmire nem tudjuk alkalmazni az energiatároló alkatrészünket, az újrahasznosítás. Általános tévhit, hogy az elektromos-autó akkumulátort nem lehet, vagy csak nagyon kis arányban lehet újrahasznosítani, pedig ez egyáltalán nem igaz. A Nissan például elárulta, hogy a LEAF aksik teljes mértékben újrahasznosíthatók, így a visszanyert kobalt, mangán, nikkel, és lítium újra nyersanyagként szolgálhatnak. A kulcskérdés azonban a gazdaságosság, ugyanis a viszonylag kevés elektromos autóval az utakon, és az akkumulátorok hosszú élettartamával számolva jelenleg olcsóbb lehet új nyersanyagot vásárolni, mint másodnyersanyagot előállítani újrahasznosítással, azonban a villanyautók számának növekedésével ennek költségei is egyre alacsonyabbak lesznek, ráadásul folyamatosan ömlik a pénz olyan kutatásokba, melyek azt vizsgálják, hogyan lehetne minél olcsóbban elektromos autó-akkumulátort újrahasznosítani.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.