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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Készül a Tesla kínai gyára illetve egy nagy meglepetés

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

Mint már korábban mi is beszámoltunk róla, a Tesla Amerikán kívüli első gyára Kínában lesz, mégpedig a 24 millió lakosú Sanghaj városában. Most újabb részletek derültek ki és kaptunk egy helyi videót is a földmunkákról.

Gigafactory Gigafactory hátán

A Tesla nevadai gyárát hívták először Gigafactorynak, ám ez nem csak egy jól hangzó név, oka is van a keresztségnek. A gyár célja hogy hamarosan 35, teljes kiépítettségében pedig akár évi 105 GWh kapacitásnyi akkumulátort állítson elő évente. Csak összehasonlítás képpen, 2017-ben a világ teljes li-ion aksi termelése volt körülbelül ennyi.

A Tesla Gigafactory 1 eredeti látványterve

A Gigafactory 2 kevésbé ismert, ez a Tesla New York állambeli napelem gyára, ahol szintén a Panasonickal közösen dolgoznak és itt is az éves gyártási kapacitásra utal a név. A Gigafactory 3 a sanghaji üzem lesz ami több szempontból is különleges. Egyrészt ez lesz a Tesla első Amerikán kívüli üzeme, másrészt itt lesz először egy fedél alá hozva az akkumulátor és autó gyártás. A Gigafactory 4 várhatóan az első európai gyár lesz.

Tesla Gigafactory 2 a New York állambeli Buffalo városában. Forrás: Teslarati

GF3

A tervek szerint a sanghaji üzem 2 év múlva nyitja meg a kapuját és eleinte évi 250 ezer autót fognak itt gyártani. A teljes végső kapacitás ennek a duplája lesz.

Körülbelül 1 hete írták alá a szerződést, amelynek értelmében hivatalosan is a cég tulajdonába került a föld – egészen pontosan 865 ezer négyzetmétert vásároltak meg 150 millió dolláros áron. A gyár teljes költsége nagyjából 2 milliárd dollár lesz. A terület egészen konkrétan a Shanghai Lingang Equipment Industrial Zone-ban azaz ipari parkban lesz, valahol itt:

A Tesla sanghaji gyárának elhelyezkedése.

Egy mai hivatalos dokumentumban, amelyet a kínai hatóságok weboldalára tettek ki már konkrétan az szerepel, hogy kezdetben évi 250 ezer Model 3 és Model Y gyártását tervezik. Hogy ez akár már 2 év múlva megkezdődhessen nem is vesztegetik az időt: egy helyi Youtube csatorna tanúsága szerint a földmunkák már javában zajlanak a területen. A videóhoz lehet automatikusan generált angol vagy magyar feliratot is kapcsolni, de azért a Google fordító mandarinja még nem tökéletes. Mindenkit megnyugtatnék nem szemetet, port, vagy egyéb más anyagot, mindössze a földet egyengetik a munkagépek – bármit is írjon a képernyőre az automata fordító.

Tűzijáték holnap reggel

Végül egy gyors emlékeztető: a Tesla ma este adja ki a 3. negyedéves pénzügyi jelentését, amely a legfontosabb lehet a cég eddigi történetében. Az eddigi gyakorlattól eltérően nem hetekkel korábban, hanem csak hétfőn jelentették be az időpontot ami miatt rögtön meg is indult a találgatás, hogy valami meglepetésre készül a cég.

Azután tényleg meglepődtünk, de erre senki nem számított: tegnap a cég eddigi egyik legnagyobb ellenlábasa, a Tesla bukására fogadó (short) Citron befektetési alap 180 fokos fordulatot vett: bejelentették, hogy mostantól nem shortolják a céget, mert szerintük az jó hosszútávú befektetés, így mostantól long pozíciót vettek fel.  Csak, hogy érthető legyen ez olyan mintha Orbán Viktor bejelentette volna, hogy holnaptól az MSZP padsoraiba ül át. A legnagyobb Tesla rajongókat is pironkodásra késztető, már-már ömlengő jelentésükben azt írják, hogy a Tesla megsemmisítette a versenytársait és több éves előnye van. A Model 3 egy hatalmas siker és már most profitot fog felmutatni a cég. Jó reggelt.

Hüpp hüpp hüpp barba trükk: látszik hol engedte le a mentőcsónakot a Citron vezetője Andrew Left. A többi shortnak azért jó szórakozást kíván amíg a zenekar még játszik.

A történet azért ennél egy kicsit komplikáltabb, hiszen a Citron minden valószínűség szerint az elmúlt hetek nyomott árfolyama árnyékában szépen csendben zárta short pozícióit és minimalizálta veszteségét. Majd 1 nappal a hivatalos negyedéves jelentés előtt jött a hirtelen megvilágosodás, amikor is nyilvánosságra hozták véleményüket, amire a részvények 13% emelkedéssel zártak. Persze azok az amatőr shortolók akik a Citront követték eddig, most ott állnak leforrázva és próbálják menteni ami menthető. Ezért nem jó  skorpióval barátkozni.

Ma este 10 óra után várható a Tesla hivatalos  közleménye, majd 0:30-kor egy 1 órás telekonferencián fog a cég vezetősége részt venni. A Villanyautósok olvasói azonban nyugodtan alhatnak, holnap a reggeli mellé tálalunk minden fontos információt.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.