Karcsúsít a Tesla / Európába jön a Mide Range Model 3

Tegnap éjszaka Elon Musk ismét levelet intézett a Tesla alkalmazottaihoz, amelyben leépítéseket jelentette be és beszélt a cég nyereségéről és az olcsóbb Model 3-ak gyártásáról is.

Leépítés

A Tesla 2018-ban mintegy 30%-kal növelte a munkatársak számát és októberre elérte a 45.000 főt – úgy, hogy tavaly júniusban 9%-os leépítést hajtottak végre. Most, a cég ebből a 45 ezer alkalmazottból 7%-ot épít le, azaz nagyjából 3150 embert bocsát el, hogy tovább faragjon a költségekből. Mint ismeretes a Model 3 gyártásnak problémáit úgy oldotta meg, hogy a rosszul működő robotokat hús-vér emberekre cserélte. Ahhoz azonban, hogy elérjék az autó kitűzött 35 ezer dolláros alapárát, további racionalizálás szükséges, ezért ismét csökkentik a munkaerő számát.

Érdekesség, hogy Musk másik cége, a 6000 fős SpaceX nagyjából két hete jelentett be 10%-os leépítést. A hír sokakat meglepett, hiszen a világ kereskedelmi űrszállításának piacát domináló cég jól megy és folyamatosan bővül a megrendelések száma. Ugyanakkor a rendkívül ambiciózus és költséges terveket (Mars program, Starlink műholdrendszer) finanszírozni kell, így Musk ott is a bérköltségek csökkentését tűzte ki célul.

A Tesla alkalmazottainak száma. Forrás: Tesla, Elon Musk, az utolsó oszlop becslés

A képet árnyalja, hogy a cég karrier oldalán továbbra is több mint 2000 nyitott pozíció van a világon, így valószínű, hogy az elbocsátások kifejezetten az autó és akkumulátor gyártás további automatizálásával vannak összefüggésben, míg máshol növekszik a cég. Múltkori hírünk volt például, hogy a vállalat hamarosan megjelenik a cseh és a lengyel piacon is, ahol állásokat is hirdet már – idő közben megjelent az első jele annak, hogy Horvátországban is nemsokára elindulnak, hiszen az állások kódja között már megtalálható az „EU-HR”, bár pozíciók még nincsenek feltöltve.

Profit

A Tesla 2018 3. pénzügyi negyedévének nagy eredménye volt, hogy hosszú évek után először több mint 300 millió dolláros nyereséget könyvelhetett el a vállalat. Ennek fő oka nem csak a Model 3 gyártásának megugrása volt, de ebben az időszakban Amerikában még csak a legdrágább verziókat árulták, így igen magas volt a profit is az autón.

Ennyi autót szállított kia Tesla az elmúlt negyedévekben. A legutolsó oszlop becslés. Forrás: Hypercharts.co

2018 utolsó negyedévében tovább nőttek az eladások, azonban ennek egy részét már az olcsóbb, közepes hatótávú Mid Range modell tette ki, amelyen a nyereség is kevesebb. További tényező volt még az elmúlt időszakban dúló amerikai-kínai kereskedelmi háború, aminek eredményeként a vállalat lenyelte a 40%-os kínai büntetővám egy részét. Bár a helyzet azóta enyhült a nagyhatalmak között és a vám visszament a korábbi szintre, a kiesést megérezték.

EZT OLVASTAD MÁR?  2 terawattóra aksi per év és egyéb nyalánkságok - Tesla Q2 konferenciahívás
A tesla bevételeinek (revenue), bruttó (gross) illetve nettó (earnings) hasznának alakulása. Az utolsó két oszlop becslés. Forrás: Hypercharts.co

Musk levele ugyanakkor elárulja, hogy az előzetes adatok szerint a 4. negyedévben ismét nyereséges volt a cég, noha a profit kisebb lesz mint a 3. negyedéves volt. A jelenlegi, első negyedévben is profitot jósol a cég vezetője, de megjegyzi, hogy ez valószínűleg rendkívül szerény lesz. Az év első három hónapja tradicionálisan gyenge az autóiparban, ráadásul a kivezetés alatt lévő amerikai állami támogatás kompenzálására nemrég 2 ezer dolláros árcsökkentést is végrehajtottak.

De a Tesla helyzetét tovább komplikálja a Model 3 európai és kínai kiszállításának kezdete is. Míg korábban minden kis Tesla az amerikai kontinensen belül került értékesítésre, most hetente 2-3 ezer indul Európába és hasonló mennyiség megy majd Kínába is. Ezzel önmagában nincsen gond, sőt, eleinte itt is csak a legdrágább verziók kerülnek forgalomba, ami majd még segíti is a cég profitját, azonban a hajóút és a kontinensen belüli logisztika 3-4 héttel megnöveli a kiszállítási időt. Így várhatóan a negyedév végén akár 10 ezer Model 3 is lehet szállítás alatt – ez pedig átmenetileg hiányozni fog a bevételekből. (Később, amikor Európából már jön az épp átadott autók utáni bevétel, miközben a következő szállítmányok már úton vannak, ez már nem lesz ekkora probléma, de a végleges megoldás a helyi gyártás Kínában és Európában is.)

Ennyi pénze van a Teslának a bankban. Forrás: Hypercharts.co

A sorok között: jön a Mid Range

Az európai vásárlóknak talán a legfontosabb hír, az a kis fél mondat, amelyben Musk megerősítette, hogy legkésőbb májustól Amerikán kívül is elérhető lesz a közepes, kb. 420 kilométer hatótávú Mid Range verzió. Az autó remek ár-érték arányával tűnik ki, hiszen árban a majdani alap Short Range és a jelenleg kapható Long Range verzió között van félúton. A most ismert európai árak alapján, utóbbinál nagyjából bruttó 2,5 millió forinttal várjuk olcsóbbra a közepes aksis 3-ast, de ha már végre nem lesz kötelező a Premium Package rendelése, az ár további közel 2 millióval csökkenhet. Ha pedig elérhető lesz itthon az állami támogatás, akkor nagyjából bruttó 14 millió forintért hazavihetjük majd a legolcsóbb, prémium csomag nélküli Mid Range verziót.

EZT OLVASTAD MÁR?  9 percenként regisztrálnak egy új konnektoros autót az Egyesült Királyságban
A Mid Range Model 3 hatótávja az amerikai EPA szabvány szerint nagyjából 420 km. az autó jelenleg a kötelező 5 ezer dolláros prémium csomaggal nettó 44 ezer dollárba kerül Amerikában. Forrás: Tesla

A fenti költségcsökkentések célja egyébként az alap, bruttó 13 millió forint körüli Short Range gyártásba küldése. Ha a cég nem változtat európai árpolitikáján és elérhető lesz a hazai támogatás, az alap 3-ast akár már 11,5-12 millió forint között hazavihetjük majd az év második felében.

Tőzsdei reakció

A hír hallatára a cég részvényei esni kezdtek a tőzsdén. Ez elsőre kissé meglepő reakció, hiszen az elbocsátások hatására általában emelkedik a részvény ára, mivel ez költségcsökkentést jelent. Így történt ez a GM esetében is, amely nemrég 15 ezres leépítést jelentett be, mire  a részvények felfelé indultak el. Ok lehetne még az előző negyedévénél szerényebb profit beharangozása is, de a tőzsdei konszenzus már most is ezt várta, ez volt úgymond „beárazva”.

Az esés oka valószínűleg a bizonytalanság, hiszen Musk szavai nem árulják el pontosan mennyivel is csökken a profit és nehéz első negyedévet vetítenek előre, ami csak picit lesz a nullszaldó felett. Véleményem szerint a piac most erősen túlreagálta ezt a bejelentést. Ez ügyben majd okosabbak leszünk a január 30-án, magyar idő szerint késő este kiadásra kerülő 4. negyedéves jelentés kézhezvételét követően, amiről természetesen másnap reggel mi is beszámolunk.

Autok:

Elektromos autót használsz?