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
auto
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

A Volkswagen dízelbotrányából született Electrify America tegnap bejelentette, hogy megállapodást kötött a Teslával, melynek értelmében a 42 államon átívelő villámtöltő-hálózatának több mint 100 tagját szereli fel 2019 folyamán a kaliforniai autógyártó energiatárolóival. Valamennyi helyszínen egy 210 kW teljesítményű Powerpack akkumulátor-rendszer kerül felállításra körülbelül 350 kWh kapacitással, a moduláris kialakítás azonban lehetővé teszi a későbbi bővítést. A töltőberendezések lítium-ion akkumulátorral való párosításának gondolata már közel sem újdonság, számos, töltők fejlesztésével (is) foglalkozó vállalat dolgozik olyan töltőoszlopon, mely már képes a hálózattól függetlenül is energiát biztosítani a villanyautók számára. Egy ilyet láthattunk decemberben a Kreisel Electrictől, de a Volkswagen is zöld utat adott saját hordozható, akkumulátoros villámtöltőjének sorozatgyártására.

Az aksi jelenléte több szempontból is jót tesz a villamosenergia-hálózatnak, de az üzemeltető és a fogyasztó sem jár vele rosszul. Amikor túl sok elektromos áram áll rendelkezésre a hálózatban, az energiatároló képes ezt felszívni, majd csúcsidőben, mikor az energia termelése nem tud lépést tartani a fogyasztással, az akkumulátor segíthet elkerülni az áramhiányt. Az üzemeltetőknek továbbá számolniuk kell egy úgynevezett demand charge díjjal is, melyet a szolgáltató ró ki rájuk tartósan magas fogyasztás esetén. Ez gyakran nagyobb részét teszi ki a villanyszámlának, mint maga az elektromosság díja. Brendan Jones, az Electrify America igazgatója a Reutersnek elmondta, hogy az üzemeltetők akár rá is háríthatnák ezt a költséget az autósokra, úgy viszont borzasztóan drága lenne a villanyautó-töltés, és senki nem vásárolna elektromos autót. Az akkumulátor azonban segít a fogyasztási csúcsok elsimításában, ami jelentősen alacsonyabb üzemeltetési költséghez vezet.

Az Electrify America hálózata

A Volkswagen leányvállalata így gyakorlatilag versenybe szállt a Teslával a legelső, Powerpack aksikkal felszerelt töltőhálózatért. Elon Musk ugyanis évek óta emlegeti, hogy a Superchargerek is akkumulátorokkal lesznek kiegészítve, és valójában néhány villámtöltőnél ez már meg is történt, ez viszont egyelőre alulmarad az Electrify America terveivel szemben. Az ez év elejére ígért V3-as Superchargerek viszont valószínűleg már alapból Powerpackkel érkeznek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás