Eldőlt: jön a Volkswagen-alapú villany-Ford

Megszületett a megállapodás a Volkswagen és a Ford között az elektromosítás és az önvezető technológia területén végzett fejlesztésekben való együttműködésről – jelentette be Dr. Herbert Diess és Jim Hackett vezérigazgató a tegnapi sajtótájékoztatón, ahol az amerikai autógyártó által támogatott Argo AI főnöke, Bryan Salesky is jelen volt. A két autóipari óriás globális összefogásáról már év eleje óta hallani pletykákat, melyek egy része hamar hivatalossá is vált, mikor megérkezett a bejelentés a kisteherautók és pickupok közös fejlesztéséről. Az azonban hónapokig bizonytalan volt, hogy közös nevezőre tud-e jutni a michigani és a wolfsburgi székhelyű gyártó más területeken való együttműködést illetően: egész pontosan az elektromos autó gyártásáról van szó, amellyel a Ford igencsak le van maradva az európai piacon, márpedig az uniós szabályozás őt is kötelezi a flottája által átlagosan kibocsátott szén-dioxid-mennyiség csökkentésére. A vállalat így jelentős átszerveződésre kényszerült, és az elektromobilitási stratégiáját is újragondolta, amely immáron valamennyi modell számára tartogat elektromos meghajtású változatot.

Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess és Ford Elnök és CEO Jim Hackett

Habár jórészt hibridekről beszélünk, legalább egy tisztán elektromos Ford biztosan érkezik, a megállapodás értelmében ugyanis az amerikaiak engedélyt kaptak a Volkswagen által mintegy 7 milliárd dollárból fejlesztett MEB padlólemez használatára, ami hatalmas mértékben hozzájárul az elektromos Fordok költségeinek leszorításához. Egyelőre egyetlen Volkswagen alapokra épített teljesen villanyos Fordról szólnak a hírek, amely 2023-ban érkezik, de állítólag egy második modellről is folynak a tárgyalások.

EZT OLVASTAD MÁR?  Bemutatkoztak a genfi utcákon szaladgáló Audi e-tron prototípusok
Ford Elnök és CEO Jim Hackett, Argo AI CEO Bryan Salesky, valamint Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess

A Volkswagen állítása szerint az amerikaiak villanyautója lesz a legelső nem Volkswagen márkajelzésű modell, ami tömegtermelésbe kerül a MEB platformon. (Ha a tervezett darabszámokat nem vesszük figyelembe, akkor az e.Go német start-up az első vállalat, amellyel a VW megosztja a technológiáját.) Ez természetesen Diess cégének is jó, hiszen a MEB így egyre több létesítményben, egyre nagyobb mennyiségben kerül gyártásba, ami növeli a méretgazdaságosságot és csökkenti a költségeket. A Ford egyébként saját maga fogja megtervezni autóját a kölni központjában, a Volkswagen pedig szállítja neki a padlólemez alkatrészeit a megállapodás szerint. 2023-tól kezdődően összesen több mint 600 000 villany-Ford pottyan le a gyártósorról hat év leforgása alatt.

Az összefogás másik fele a Volkswagen életében hoz alapos változásokat: a wolfsburgiak 2,6 milliárd dollárt fektetnek az amerikai Argo AI önvezető rendszerekkel foglalkozó start-up vállalatba, melyből 1,6 milliárd tulajdonképpen a VW eddigi önvezető technológiai fejlesztéseit tömörítő Autonomous Intelligent Driving (AID) beolvasztásának értéke. A VW aztán három év alatt 500 millió dollár értékű részvényt vásárol a Fordtól, a michiganiek pedig a korábban megígért 1 milliárd dollárból hátramaradó 600 millió dollárt is kifizetik az Argonak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Lehet nyereséges a fizetős töltés?

Bonyolultnak hangzik, de szerencsére a pénzügyi ügyeskedést nem is nekünk kell megértenünk – elég annyit tudnunk, hogy mindez eredményeképp a Ford és a Volkswagen egyenlő mértékű tulajdonosa lesz az Argo AI-nak, amely mindkét autógyártó számára fog 4-es szintű önvezetést biztosítani. Ez pedig azt is jelenti, hogy a Ford és a Volkswagen globális hatásköre által számos konkurenst megelőzve ez lesz az a cég, mely potenciálisan a legnagyobb kiterjedésű földrajzi területet tudja önvezető rendszerekkel ellátni.

Elektromos autót használsz?