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
auto
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

Van valami egészen varázslatos abban, amikor egy gyönyörű klasszikus autócsodába ülve a jövő technológiája fogad bennünket. A földhözragadt felfogás szerint az elmúlt évtizedek járműveit nem hajthatja más, mint a jó öreg belsőégésű motor, de miért is kéne egy-egy autóipari remekmű időtállóságát lekorlátozni egy elavult hajtáslánc-technológia miatt? Habár a klasszikusok elektromossá alakítása, meg úgy általában az oldtimerek gyűjtése csak egy nagyon kis réteg mulatsága, a restaurációval és konverzióval foglalkozó cégek számának gyarapodása jelzi, hogy igény bizony van rá. Miközben sokan állandó rettegésben élnek, hogy mikor látják meg kedvenc füstösüket elektromosként a híreket olvasva, addig mások rengeteg pénzt kifizetnek azért, hogy egy ikonikus klasszikus azonnali nyomatékkal préselje őket az ülésbe.

A restaurátor műhelyek között új névként jelent meg a Lunaz. A brit start-upot a Renault Formula 1-es csapatának korábbi műszaki igazgatója vezeti azzal a célkitűzéssel, hogy az autós történelem legszebb járműveinek jövőt adjon tisztán elektromos hajtáslánc beszerelésével. A belsőégésű motor alkonyával nem kell ezeknek az autóknak is a múzeumba vonulni, az átalakítás után bűntudat nélkül lehet élvezni a vezetésüket, akár a mindennapi közlekedéshez is – írja a Lunaz. A Silverstone versenypályától nem messze székelő csapat elsősorban a brit luxus- és sportautókra helyezi a hangsúlyt, de a későbbiekben más nemzetek oldtimerei is bekerülnek a portfólióba. Jelenleg három jármű áll fejlesztés alatt: az 1961-es Rolls-Royce Phantom V, az 1956-os Rolls-Royce Cloud, valamint az 1953-as Jaguar XK120.

A munka minden esetben egy korlátozott darabszámú tétel beszerzésével kezdődik az adott autóból, melyek között olyan példányok is vannak esetenként, melyek már régóta nem működnek. Ezután megtörténik a jármű restaurálása, a karosszéria hibáinak kijavítása, a hajtáslánc cseréje, és ha szükséges, az autó szerkezetének átalakítása az elektromos meghajtás alkotóelemeinek elszállásolásához. A villanyhajtás fejlesztése és megépítése részben házon belül történik, részben pedig más cégektől érkeznek a berendezések, de a Lunaz nem árulta el, kikkel dolgozik együtt.

Az átépítés alatt álló klasszikus specifikációiról egyelőre nem sok részlet ismert: A Rolls-Royce Phantom V-be egy saját készítésű lítium-ion akkupakkot szerel be a Lunaz összesen 120 kWh kapacitással. Ez csak úgy történhetett meg, hogy az aksit két darabra szedte a cég, s az egyiket a motorháztető alá a motor helyére, a másikat pedig a benzintartály helyére illesztette be, máskülönben nem fér volna be ennyi energiatároló. Azt viszont nem tudni, hogy a hatalmas 6,2 literes motor helyett mi hajtja a luxusautót. Érdekes módon a britek CHAdeMO csatlakozót választottak a villámtöltéshez az Európában népszerűbb CCS helyett. Ugyanez a helyzet a Jaguar esetében is, itt azonban az autó kisebb tömege miatt csak 80 kWh-nyi aksi van a szokatlan kiosztásban elrejtve.

A Lunaz modelljeit novembertől lehet megrendelni, de mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk hozzá: legalább 350 000 fontot (átszámítva körülbelül 130 millió forintot) kell kipengetnünk a tisztán elektromos veteránokért.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.