Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
Van valami egészen varázslatos abban, amikor egy gyönyörű klasszikus autócsodába ülve a jövő technológiája fogad bennünket. A földhözragadt felfogás szerint az elmúlt évtizedek járműveit nem hajthatja más, mint a jó öreg belsőégésű motor, de miért is kéne egy-egy autóipari remekmű időtállóságát lekorlátozni egy elavult hajtáslánc-technológia miatt? Habár a klasszikusok elektromossá alakítása, meg úgy általában az oldtimerek gyűjtése csak egy nagyon kis réteg mulatsága, a restaurációval és konverzióval foglalkozó cégek számának gyarapodása jelzi, hogy igény bizony van rá. Miközben sokan állandó rettegésben élnek, hogy mikor látják meg kedvenc füstösüket elektromosként a híreket olvasva, addig mások rengeteg pénzt kifizetnek azért, hogy egy ikonikus klasszikus azonnali nyomatékkal préselje őket az ülésbe. 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 A restaurátor műhelyek között új névként jelent meg a Lunaz. A brit start-upot a Renault Formula 1-es csapatának korábbi műszaki igazgatója vezeti azzal a célkitűzéssel, hogy az autós történelem legszebb járműveinek jövőt adjon tisztán elektromos hajtáslánc beszerelésével. A belsőégésű motor alkonyával nem kell ezeknek az autóknak is a múzeumba vonulni, az átalakítás után bűntudat nélkül lehet élvezni a vezetésüket, akár a mindennapi közlekedéshez is – írja a Lunaz. A Silverstone versenypályától nem messze székelő csapat elsősorban a brit luxus- és sportautókra helyezi a hangsúlyt, de a későbbiekben más nemzetek oldtimerei is bekerülnek a portfólióba. Jelenleg három jármű áll fejlesztés alatt: az 1961-es Rolls-Royce Phantom V, az 1956-os Rolls-Royce Cloud, valamint az 1953-as Jaguar XK120. A munka minden esetben egy korlátozott darabszámú tétel beszerzésével kezdődik az adott autóból, melyek között olyan példányok is vannak esetenként, melyek már régóta nem működnek. Ezután megtörténik a jármű restaurálása, a karosszéria hibáinak kijavítása, a hajtáslánc cseréje, és ha szükséges, az autó szerkezetének átalakítása az elektromos meghajtás alkotóelemeinek elszállásolásához. A villanyhajtás fejlesztése és megépítése részben házon belül történik, részben pedig más cégektől érkeznek a berendezések, de a Lunaz nem árulta el, kikkel dolgozik együtt. Az átépítés alatt álló klasszikus specifikációiról egyelőre nem sok részlet ismert: A Rolls-Royce Phantom V-be egy saját készítésű lítium-ion akkupakkot szerel be a Lunaz összesen 120 kWh kapacitással. Ez csak úgy történhetett meg, hogy az aksit két darabra szedte a cég, s az egyiket a motorháztető alá a motor helyére, a másikat pedig a benzintartály helyére illesztette be, máskülönben nem fér volna be ennyi energiatároló. Azt viszont nem tudni, hogy a hatalmas 6,2 literes motor helyett mi hajtja a luxusautót. Érdekes módon a britek CHAdeMO csatlakozót választottak a villámtöltéshez az Európában népszerűbb CCS helyett. Ugyanez a helyzet a Jaguar esetében is, itt azonban az autó kisebb tömege miatt csak 80 kWh-nyi aksi van a szokatlan kiosztásban elrejtve. A Lunaz modelljeit novembertől lehet megrendelni, de mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk hozzá: legalább 350 000 fontot (átszámítva körülbelül 130 millió forintot) kell kipengetnünk a tisztán elektromos veteránokért. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!