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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Az elvakult villanyautó rajongók is elismerik, hogy akad még néhány terület, ahol elektromos autót használni kompromisszumokkal jár. Ilyen például, ha valakinek rendszeresen napi 800-1000 km-t kell autópályán autózni. Szerencsére az akkumulátorok növekedésével és a töltőhálózat javulásával egyre szűkebb az a kör, akinek még nem alternatíva a villanyautó.

Vannak azonban olyan felhasználási módok, ahol evidens, hogy már réges-rég elektromos autót kellene használni. Már a 40-es években rámutatott a szakirodalom, hogy a kézbesítés vagy a szemét begyűjtés ilyen terület. Úgy tűnik egy évszázad éppen elég lesz arra, hogy az emberiség meglépje, amit mindig is tudtunk.

A LEVC eredetileg a londoni taxit jelentette. 2017-től elektromos járműveket is gyártanak.
2020-tól kapható a 2,5 tonnás VN5 elektromos kisteherautó. A tisztán elektromos hatótáv 63-300 mérföldig terjedhet. (fotó: DPD)

Nagy-Britanniában a DPD csomagszállító cég 2020-ban nagyszabású elektromosításba kezdett. Az év elején mindössze 130 tisztán elektromos, akkumulátoros autó volt a flottában, ez a szám mára 700 felé növekedett, ami azt jelenti, hogy túl lőttek az eredetileg tervezett 500 darabos célon. Mindenesetre ma már a csomagszállító autók több mint 10%-a tisztán elektromos.

A cég év elején 300 db tisztán elektromos Nissan e-NV200 és 100 db MAN eTGE teherautót rendelt, és már tesztelik a LEVC VN5 és Vauxhall Vivaro-e típusokat is (utóbbi gyakorlatilag az Opel Vivaro-e jobbkormányos változata). Az elektromosítást annyira komolyan gondolják, hogy nem állnak meg a kisebb méretű kiszállító autóknál. Tavaly megkezdték a belvárosi övezetekben az elektromos csomagszállító kerékpárok bevezetését valamint az EAV nevű oxfordi gyártóval közösen további egyedi járművek fejlesztésén dolgoznak. Az elektromos autókkal a mai napig közel 5 millió csomagot kézbesítettek, de az év végéig ez a szám eléri a 10 milliót.

Százával veszik a brit csomagszállítók az elektromos autókat

Egy ilyen váltáshoz nem nagyobb akkus kisteherautók megjelenésére lenne szükség, csupán szemléletváltásra. A csomagszállító az autók – legalábbis Magyarországon – a saját, nem hivatalos felmérésünk szerint napi 30-80 kilométert tesznek meg mindössze, mindezt a dízelek számára gyilkos, beindít, gurul 300 métert, leállít üzemben. Az alacsony napi futást az teszi lehetővé, hogy az országban egymáshoz közel vannak a lerakatok, így a depótól az első címig csak 10-15 km a távolság. Ahol irodaházak, bérházak vannak a területen a napi munkát a futárnak néhány lépcsőház jelenti, tehát a napi futás nagy részét a depóból az első címig és az utolsótól vissza megtett út adja.

A brit DPD flottában Mercedes eVito kisteherautók is dolgoznak (fotó: DPD)

Családi házas területen már a napi 80 kilométert is elérik a futárok kisteherautói. Erre gyakorlatilag minden piacon lévő elektromos kisteherautó alkalmas, még télen, hidegben, folyamatos fűtéssel is. Egyértelmű tehát, hogy csomagszállításra a legjobb választás a tisztán elektromos autó. A depóban éjjel van idő feltölteni is, nincs szükség nagy elektromos teljesítményre sem. Nap közben pedig a cég dolgozói akár a munkába járáshoz használt elektromos autóik töltésére is használhatnák a kiépített AC töltőket, így az alkalmazottak akkor is elektromos autót használhatnának, ha otthon nem oldható meg a töltés, például a 8. emeleten élnek és az utcán parkolnak.

Magyarországon egyelőre még csak néhány villanyautót láthatunk a csomagszállító cégek flottáiban. Remélhetőleg az ezzel gyűjtött tapasztalatok pozitívak és meggyőzik a cégek vezetését a váltásról. Az alábbi cikkben olyan élelmiszer kiszállítással foglalkozó cégek tulajdonosait kérdeztük meg a tapasztalataikról, akik már elektromos autókat használnak.

Megéri villanyautóra váltani a pizzafutárnak?

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.