A brit DPD flotta 10%-a tisztán elektromos

Az elvakult villanyautó rajongók is elismerik, hogy akad még néhány terület, ahol elektromos autót használni kompromisszumokkal jár. Ilyen például, ha valakinek rendszeresen napi 800-1000 km-t kell autópályán autózni. Szerencsére az akkumulátorok növekedésével és a töltőhálózat javulásával egyre szűkebb az a kör, akinek még nem alternatíva a villanyautó.

Vannak azonban olyan felhasználási módok, ahol evidens, hogy már réges-rég elektromos autót kellene használni. Már a 40-es években rámutatott a szakirodalom, hogy a kézbesítés vagy a szemét begyűjtés ilyen terület. Úgy tűnik egy évszázad éppen elég lesz arra, hogy az emberiség meglépje, amit mindig is tudtunk.

A LEVC eredetileg a londoni taxit jelentette. 2017-től elektromos járműveket is gyártanak.
2020-tól kapható a 2,5 tonnás VN5 elektromos kisteherautó. A tisztán elektromos hatótáv 63-300 mérföldig terjedhet. (fotó: DPD)

Nagy-Britanniában a DPD csomagszállító cég 2020-ban nagyszabású elektromosításba kezdett. Az év elején mindössze 130 tisztán elektromos, akkumulátoros autó volt a flottában, ez a szám mára 700 felé növekedett, ami azt jelenti, hogy túl lőttek az eredetileg tervezett 500 darabos célon. Mindenesetre ma már a csomagszállító autók több mint 10%-a tisztán elektromos.

A cég év elején 300 db tisztán elektromos Nissan e-NV200 és 100 db MAN eTGE teherautót rendelt, és már tesztelik a LEVC VN5 és Vauxhall Vivaro-e típusokat is (utóbbi gyakorlatilag az Opel Vivaro-e jobbkormányos változata). Az elektromosítást annyira komolyan gondolják, hogy nem állnak meg a kisebb méretű kiszállító autóknál. Tavaly megkezdték a belvárosi övezetekben az elektromos csomagszállító kerékpárok bevezetését valamint az EAV nevű oxfordi gyártóval közösen további egyedi járművek fejlesztésén dolgoznak. Az elektromos autókkal a mai napig közel 5 millió csomagot kézbesítettek, de az év végéig ez a szám eléri a 10 milliót.

EZT OLVASTAD MÁR?  Nikola Motors: A Teslának semmije sincs, amivel versenyezni tudna velünk

Egy ilyen váltáshoz nem nagyobb akkus kisteherautók megjelenésére lenne szükség, csupán szemléletváltásra. A csomagszállító az autók – legalábbis Magyarországon – a saját, nem hivatalos felmérésünk szerint napi 30-80 kilométert tesznek meg mindössze, mindezt a dízelek számára gyilkos, beindít, gurul 300 métert, leállít üzemben. Az alacsony napi futást az teszi lehetővé, hogy az országban egymáshoz közel vannak a lerakatok, így a depótól az első címig csak 10-15 km a távolság. Ahol irodaházak, bérházak vannak a területen a napi munkát a futárnak néhány lépcsőház jelenti, tehát a napi futás nagy részét a depóból az első címig és az utolsótól vissza megtett út adja.

A brit DPD flottában Mercedes eVito kisteherautók is dolgoznak (fotó: DPD)

Családi házas területen már a napi 80 kilométert is elérik a futárok kisteherautói. Erre gyakorlatilag minden piacon lévő elektromos kisteherautó alkalmas, még télen, hidegben, folyamatos fűtéssel is. Egyértelmű tehát, hogy csomagszállításra a legjobb választás a tisztán elektromos autó. A depóban éjjel van idő feltölteni is, nincs szükség nagy elektromos teljesítményre sem. Nap közben pedig a cég dolgozói akár a munkába járáshoz használt elektromos autóik töltésére is használhatnák a kiépített AC töltőket, így az alkalmazottak akkor is elektromos autót használhatnának, ha otthon nem oldható meg a töltés, például a 8. emeleten élnek és az utcán parkolnak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Két év alatt varázsolna olcsó tömeggyártott villanyautót Fisker

Magyarországon egyelőre még csak néhány villanyautót láthatunk a csomagszállító cégek flottáiban. Remélhetőleg az ezzel gyűjtött tapasztalatok pozitívak és meggyőzik a cégek vezetését a váltásról. Az alábbi cikkben olyan élelmiszer kiszállítással foglalkozó cégek tulajdonosait kérdeztük meg a tapasztalataikról, akik már elektromos autókat használnak.

Elektromos autót használsz?