Nem lesz egyszerű villanyautó nélkül árut szállítani Hollandiában
Itt az ideje nagyon komolyan elgondolkoznia villanyautó-vásárláson annak, aki a jövőben is szeretne árumozgatást végezni Hollandia településein, merthogy országszerte több mint egy tucat város jelentette be hivatalosan a belsőégésű motorral szerelt tehergépjárművek teljes kitiltását bizonyos zónákból. A települések önkormányzatai, Van Veldhoven államtitkár, valamint a közlekedési szektor érintettjei a múlt héten írták alá azt a megállapodást, amely értelmében közös erővel megteremtik a teljesen elektromos áruszállítás feltételeit 2025-re. „Olyan döntéseket alapozunk most meg, amelyek lehetővé teszik, hogy néhány éven belül a szupermarketek polcai töltve legyenek, a hulladék össze legyen szedve, és a csomagok időben megérkezzenek, de mindez kipufogógázok és szén-dioxid-kibocsátástól mentesen” – fogalmazott az államtitkár.
Ez idáig 14 város csatlakozott a kezdeményezéshez – többek között Tilburg –, de a holland kormány várakozásai szerint a nyárra már legalább 30-ra bővül azon települések száma, amelyek az évtized közepére zéró kibocsátású zónákat határoznak meg az áruszállításhoz. Hogy minden érintett időben fel tudjon készülni az átállásra, a településeknek legalább négy évet kell várniuk a zónák bejelentése és bevezetése között.
A kormány pénzügyi támogatási programot is indít elektromos meghajtású teherautók vásárlására: március 15-től 5000 eurós támogatást lehet igényelni zéró kibocsátású furgon vásárlásakor vagy lízingelésekor, később pedig nagyobb járművekre is indul hasonló program. A kisvállalkozások további segítségek is kapnak a közeljövőben, de ennek részleteit még nem tette közzé a holland kormány. A döntéshozók természetesen a töltőinfrastruktúra fejlesztésére is gondoltak, és már megkezdődtek a tárgyalások a hálózat-üzemeltetőkkel és hatóságokkal a megfelelő bővítésről.
A kormány közleményében az is olvasható, hogy az intézkedés a klímamegállapodás keretében aláírt kötelezettségeket is elérhető távolságba helyezi, mivel az 2025-re minimum 30 város számára írja elő kibocsátásmentes zóna kialakítását a logisztikai szektorhoz kapcsolódó kibocsátás mérséklése érdekében. A belsőégésű motoros járművek kitiltásával 2030-ra évente legalább egymillió tonna szén-dioxid emissziója kerülhető el, ami például Hága és Rotterdam háztartásainak együttes földgáz-felhasználásából származó éves kibocsátásnak felel meg.