A gatyád is rámegy a Model 3 cascójára?

Ha az ember új autót vesz, szinte biztosan köt cascót rá. Ha az autó finanszírozott, illetve ha állami támogatást veszünk igénybe akkor választás sincs – ez a biztosítás is kötelező lesz.

Amikor a Tesla hivatalosan is megjelent a magyar piacon, és pár nappal később  kiderült, hogy a Model 3 Standard Range Plus kiadása befér a villanyautós támogatás állami kereteibe, sokakban felmerült, hogy miként tudnak majd a támogatás igénybevételéhez kötelező cascót kötni az autóra. A népszerű internetes biztosítás kalkulátorok horror árakat mutatnak a típusra – már, ha egyáltalán van biztosító, amelyik szóba áll velünk.

Tényleg ennyire rossz a helyzet?

Bár remélhetőleg mondanunk sem kell, de cikkünket nem szponzorálta egyetlen biztosítótársaság sem. Áttekintésünk nem teljes körű, az itt felsorolt cégek, árak, és üzletkötők csak az általunk interneten talált példák szemléltetésére szolgálnak.

Viccnek is rossz

Aki már játszadozott online biztosítás kalkulátorokkal, az biztosan észrevette, hogy rengeteg adatot bekérnek rólunk, ugyanis sok minden befolyásolja az árajánlatot. A teljesség igénye nélkül, fontos a szerződő neme, életkora, lakhelye, korábbi biztosítási előélete és van millió más faktor is az egyenletben. Így például a legtöbb biztosító kedvezményeket ad, ha már van náluk, vagy cégcsoportjuknál, pénzügyi partnerüknél más szerződésünk, speciális hitelkártyánk, esetleg van egy kiskorú gyermekünk, vagy nyugdíjasok vagyunk – az opciók rendkívül szerteágazóak. Emiatt képtelenség egy olyan árat mondani, ami mindenkire igaz.

Én, természetesen, a saját adataimmal kalkuláltam az anyag készítése során. Az autó felhasználása normál célú és magánszemélyként kötöm, finanszírozást nem veszek igénybe a vásárláshoz és évi 20 ezer kilométeres futást választottam, amiből maximum 5000 lesz külföldön, és ezt kevesebb mint 30 nap alatt teljesíti. Nekem korábban nem volt cascóm, a kötelezőm pedig bónusz 8-ban van, balesetet soha nem okoztam. A lakcímem – legalábbis az állandó lakcím, ami a kártyán szerepel – budapesti, ami szinte biztosan feláras, az pedig, hogy 40-es férfi vagyok 20 éves jogsival, egy adottság, nagyon nem tudok változtatni rajta. A fizetés gyakoriságánál a kedvezményes éves, csoportos beszedéses opciót választottam, az önrészt pedig megnéztem 100 ezer Ft /  10%, illetve 200 ezer Ft / 20% opcióra is.

Természetesen, a támogatás miatt, csak teljes casco jöhet szóba, tehát mind a lopás, mind a baleseti kár fedezve van. A Model 3 fel van szerelve gyári indításgátlóval és riasztóval – bár a Sentry Modeért itthon még nem jár kedvezmény, de nem ártana, ha figyelembe venné, mert sok vitás esetet megspórol, dokumentál. Az autóban van gyárilag beépített GPS-es nyomkövető is, és a telefonos applikációban nem csak azt látom, merre halad az ellopott kocsim, de távolról még le is tudom állítani. Hogy ezt elfogadják-e a magyar biztosítók előfizetéses műholdas biztonsági rendszernek, az persze jókérdés.

Mielőtt nekiálltam a leggyengébb és legolcsóbb Teslára cascót kalkulálni, úgy éreztem kellene egy viszonyítási pont, valami hasonló árú, presztízsű, teljesítményű autó segítségével. Választásom a BMW 330i automata váltós változatára esett, ami 13,8 milliós induló árával a Model 3 ár sávjában mozog, és teljesítménye nagyjából meg is egyezik az amerikai villanyautóéval.

A BMW esetében a 10%-os, de minimum 100 ezer forintos önrész vállalása esetén 284 ezer forint volt a legolcsóbb ajánlat, még 20%, illetve 200 ezer forint vállalása esetén a 198 ezer forintos éves díj lett a lista alja.

Ha a bajor limuzin helyett a Model 3-at választom ki az egyik legnépszerűbb magyar kalkulátort használva, akkor az én paramétereimmel két ajánlatot is kaptam.

A Groupama kínált meg egy 1,25 millió forintos tarifával, a Generali pedig egy hajszállal 1 millió forint alatt állt meg 380 ezres önrésszel.

Ez az ajánlat még viccnek is rossz, épeszű ember ilyet nem ír alá. A szűrőket 20%, illetve minimum 200 ezer forintra állítva már valamit javult a helyzet, most már a Groupama is „csak” 943 ezret kért, a Generali pedig lement 772 ezerig, feltéve ha nem zavar a 659 ezer forintos önrész. És persze itt van kísérletünk különdíjasa is:

az Allianz Hungária  közel 5 millió (!) forintos baráti ajánlata.

A budapesti szerviz perdöntő lehet

De miért ilyen irdatlan magas a Teslára a casco? Nos a fő ok igen prózai: a cégnek nincs itthon márkaszervize, így baleset, töréskár esetén vagy Ausztriába visszük a kocsit, vagy (kockáztatva a garanciát) az alkatrészt hozzuk ide, és egy független magyar szervizre bízzuk a javítást.

A Tesla Hungary tájékoztatása szerint dolgoznak rajta, hogy mielőbb megnyíljon a budapesti szerviz, de azért több is van itt mint puszta ígéret. A cég természetesen szeretne bekerülni az állami támogatáshoz regisztrált kereskedők listájára, márpedig ennek egyik feltétele a garanciális szervizelés ügyintézése. Különböző forrásokból egyébként úgy tudjuk, átmenetileg egy ismert, és tapasztalattal rendelkező villanyautó szerviz lesz a Tesla hazai partnere, amíg nem nyílik meg a saját helyszínük.

A Teslánál azt meg tudták erősíteni, hogy tisztában vannak a jelenlegi casco árakkal és helyzettel, és fontos prioritás ennek javítása. Hogy ez pontosan mit jelent azt nem árulták el, de csak arra tudunk gondolni, hogy felvették a kapcsolatot a hazai biztosítókkal, brókerekkel.

Nem kell kétségbe esni

Rendben, a Tesla rajta van az ügyön, szeptemberben érkeznek a kocsik, addig még van 3 hónapjuk. Na de mi lesz, ha valami miatt elhúzódnak a tárgyalások? A villanyautós támogatás egyik feltétele a vevő részéről, hogy teljes körű cascót kell kötnie. Nem annyira buli a 1,5 milliós állami segítség, ha ez 5 millióba kerül. Akkor inkább 3 évente veszek egy új autót, a régit pedig meggyújtom.

Szerencsére nem annyira kilátástalan a helyzet, mint az elsőre látszik.

Különböző hazai Teslás fórumokon közkézen forog egy-két K&H biztosítós üzletkötő neve és telefonszáma, akik tudnak ennél jobb árat is mondani. Én Kasza Zoltánnal vettem fel a kapcsolatot, aki segített megvilágítania történet hátterét, és, ha már beszéltünk, kalkulált is nekem egy egyedi árat.

Mint Zoltán elmondta, a fő probléma valóban a szerviz hiánya, ami miatt az ő kedvező áruk is csak úgy érvényes, hogy az alkatrész Magyarországra szállítását az ügyfélnek kell állnia. Nyilván, ha lesz itthon hivatalos Tesla szerviz, vagy partner, akkor ez a gond megoldódik, de azt is hozzátette, hogy az árak további mérséklődésének feltétele a budapesti műhely óradíjainak ismerete. Ha nagyon elszállnak a Tesla árai, akkor nem lesznek jók a biztosítási díjak.

Hogy ne kerülgessem tovább a témát, nézzük a K&H üzletkötője milyen tarifát tudott nekem kalkulálni:

100 ezres önrész mellett évi 418 ezer forint, 200 ezer vállalása esetén 360 ezer forint lett a Model 3 Standard Range Plus cascója.

Bár ez még mindig magasabb, mint a BMW 284, illetve 198 ezer forintos tarifája, azért az 1 milliónál kicsit vidámabb szám, és, ne felejtsük el, ez még magyar márkaszerviz nélkül értendő. (Egyébként, ha nem budapesti a lakcímünk, az ajánlat 70-80 ezer forinttal kedvezőbb is lehet).

Persze kérdés, tartható-e ez az ár, ha szeptemberben megjelenik pár tucat új Teslás és továbbra is csak egy biztosító ad normális ajánlatot?

Közvetlenül könnyebb?

Az internetes alkusz egy dolog, de gondoltam megpróbálkozom pár hazai biztosítónál egy telefonnal, illetve a weboldaluk saját kalkulátorával, tudnak-e valami épkézláb számot mondani.

Aegon biztosítónál sajnos már ott elbuktam, hogy a márkát sem ismerte a weboldal. Itt felesleges próbálkoznom, pedig nekik már ügyfelük vagyok.

A következő az Allianz volt, ami a korábbi 5 millióhoz képest a saját weboldalán egy nagyon „baráti” 1,4 millió forintos éves díjat kalkulált. Feltételeztem az lehet az egyik probléma, hogy a kalkulátor 18 millió forint fölé lőtte be az autóárát, nosza, gondoltam, átjavítom a hivatalos 14,6 millióra. Nos, ezt a rendszer nem fogadta el, mert az Eurotax által kalkulált ár alatt van – az lényegtelen, hogy itthon 4 millió forinttal alacsonyabb az autó hivatalos ára.

A Genertel honlapja nem volt túl bíztató, ott odáig el sem jutottam, hogy Tesla, már az elektromos meghajtás kiválasztásánál azt írta ki a rendszer, hogy ilyen autóra náluk nem lehet szerződést kötni. A biztonság kedvéért felhívtam őket, de az üzletkötő csak megerősíteni tudta a weboldal információit: náluk az elektromos hajtás bizony kizáró ok. Hát, kedves Genertel, sok sikert ehhez úgy 2025 után.

Az anyagcég Generali weboldala legalább nem kifogásolta az elektromos hajtást, és elfogadta a típust is. Itt, „mindössze” 849 ezer forintot szeretett volna tőlem évente a biztosító, ami a netes összehasonlítóhoz képest egy harmadik szám, de gondoltam egy telefont megérhet a dolog tisztázása. Nos az üzletkötő lelombozott, a kalkuláció helyes volt, ez van, 850 – már ha hozzájuk viszem a kötelezőt is.

A Groupama üzletkötője is csak megerősíteni tudta a weboldal 1 millió körüli ajánlatait, de ha szeretném tud nekem olcsó lakásbiztosítást.

A KÖBE, az Union,  a Uniqa és a Waberer biztosítók szintén nem ismerik a Teslát, így náluk felesleges próbálkozni, a Signal biztosító oldalán cascót nem lehet kalkulálni, ehhez telefonos visszahívást kell kérni, amit meg is tettem 2 napja, de a cikk megjelenéséig nem kerestek.

Tehát, úgy néz ki, papíron több, de a valóságban viszont egyetlen opció van. A K&H ajánlata sem tökéletes, de legalább nem abszurd, bár így is 50%-kal magasabb, mint egy hasonló kategóriájú benzinesnél. Reméljük, hogy szeptemberig azért még változik a helyzet és lesz pár opció, verseny az ügyfelekért. Ehhez a budapesti szerviz a kulcs, úgyhogy a labda a Tesla térfelén pattog.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.