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
auto
2024. 04. 16. kedd

Azután, hogy tavaly ősszel a Ram vezérigazgatója is belengette egy villanyautó érkezését, tegnap hivatalos megerősítést is kaptunk az autógyártó elektromos stratégiájáról. A Stellantis pick-up haszongépjármű-, és kisteherautó-márkája 2024-ben dobja piacra legelső tisztán elektromos modelljét, amely az amerikai piacon kiemelkedően népszerű Ram 1500 alapján készül. Ebből a modellcsaládból összesen közel 390.000 darab fogyott 2019-ben az Egyesült Államokban. Mike Koval CEO hozzátette, hogy 2025-re a cég által lefedett szegmensek többségében elérhető lesz teljesen elektromos opció, 2030-ra pedig minden járműszegmensében kínál majd villanyautót.

Már a Ram is belengette a villanyautót

Az Egyesült Államok autópiacán a pick-up szegmens jövedelmezősége miatt már számos autógyártó bejelentett elektromos meghajtású platós haszongépjárművet. A Ram állítja, hogy villanyautójával túlszárnyalja a vetélytársakat, amelyek között bizony akadnak olyan nagy falatok, mint a Ford F-150 Lightning, a GMC Hummer EV, és a Tesla Cybertruck.

Hogy mégis mi teszi majd különlegessé a Stellantis márkájának járműveit, azt most még nem tudjuk. A vállalat az előadásban mutatott egy képet, amin azokat a megoldásokat sorolja fel, melyek a vásárlók igényeinek kielégítésére terveztek (többek között a fedélzeti elektromosság, amiről elektromos berendezések működtethetők, fejlett vezetéstámogató rendszerek, töltőállomás-kereső, okostelefonos vezérlés, stb.), de ezek egyike sem olyan, amit ne találnánk meg egy modern elektromos haszongépjárműben.

Ráadásul, ami a legérdekesebb, a Ram maximum 150 kW villámtöltéssel tervez, amin 2024-ben már csak mosolyogni fogunk. Még a Rivian start-up vállalat is 200 kW körüli DC töltési képességgel dobja piacra első autóját, a Hummer EV-t pedig akár 350 kW-tal is tölthetjük majd egyenáramon.

A kivetített max. 150 kW azért is furcsa, mert a Ram teherautói egy úgynevezett STLA Frame padlólemezre kerülnek majd, amivel állítólag akár 800 km hatótávolság is elérhető. Ekkora távolsághoz egy Ram 1500-as behemótnál nem kevés akkukapacitás szükséges, aminek újratöltésébe ekkora teljesítményen beleőszülnek majd a vásárlók (ne felejtsük, hogy a 150 kW valószínűleg csupán egy rövid ideig, a legideálisabb körülmények között elérhető érték). Vagy ekkora hatótávnál már nem is érdekes a töltési idő?

RAM 1500

Sok még a kérdés az izgalmasan hangzó állítások körül, de valószínűleg a választ arra a kérdésre, hogy hogyan lesz az elektromos haszongépjárművek úttörője a Ram, még a cégnél sem tudja senki.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.