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
auto
2024. 03. 19. kedd

A Model Y messzebb jut, a Model 3 pedig rövidebb távot tud megtenni egy feltöltéssel.

Mindkettőre abszolút logikus magyarázat van és valamiért mindkettőnek lehet örülni.

Nagyobb akku érkezik a legolcsóbb Teslákba?

Nagyobb akku, erősebb processzor

A napokban frissítette európai honlapjait a Tesla és a két legnépszerűbb típusának változtak a hattótávjai.

A Model Y Long Range hatótávja 19″-os kerekekkel 537 kilométerről 565 kilométerre nőtt, ha pedig a nagyobb 20-as felniket tesszük fel, akkor az eddigi 507 km helyett 533 kilométernek örülhetünk. Eközben a Performance változat is benézett 500 km fölé, mivel az eddigi 480 km helyett már 514 kilométerre képes. A változás oka igen prózai, kifogytak az előző generációs M48-as kódjelű 4,8 Ah-ás LG cellák és már minden autó az új M50-essel készül. A kis, 0,2 Ah növekedés azt jelenti, hogy az eddig bruttó 77 kWh-ról 82 kWh-ra növekedettet az autók aksijának bruttó kapacitása.

Természetesen a fenti csak a WLTP ciklus szerinti elméleti hatótáv. Nem nehéz viszont kiszámolnunk, hogy mit jelent ez a valóságban, hiszen nemrég járt nálunk egy Model Y Long Range, aminek konstans 130-nál 307 kilométeres autópálya hatótávot jósoltunk. Az új LG cellákkal szerelt akkupakk nettó kapacitása viszont 70,5-ről 76 kWh-ra nőtt, miközben az aksi nem lett nagyobb vagy nehezebb, csak az energiasűrűsége emelkedett. Így a 19-es kerekekkel szerelt Long Range most már 332 kilométert mehet egyhuzamban, 130-ra állított sebességtartóval.

Változott azonban a Model 3 hatótávja is, csak éppen az ellenkező irányba. Ennek oka, hogy a legolcsóbb Tesla is megkapta az új AMD Ryzen processzorokat a régebbi Intel Atomok helyett. Az új komputer nagyságrendekkel fürgébb, de ennek ára van, valamivel többet is fogyaszt, így a Model 3 Long Range a 18-as kerekekkel 11 kilométert bukott és már csak 626 WLTP kilométerre jó, míg a 19-es sport felnikkel 12 kilométerrel, 602 kilométerre esett a hatótávja. A legdrágább Performance jelenleg 547 kilométert tud megtenni.

Nem változott viszont a kis LFP akkus változat hatótávja, de erre is van logikus magyarázat. Nemrég bruttó 55-ről 60 kWh-ra nőtt a típus aksijának kapacitása és az új processzorok is ezzel a modellfrissítéssel kerültek az Európának szánt autókba. Így a honlapon szereplő 491 km már eleve tartalmazta az erősebb processzor hatását.

Kiszivárgott: 29 újítás kerül a Model 3-ba és a Model Y-ba

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.