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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Egy debreceni olvasónk jelezte, hogy a dehir.hu beszámolója szerint ismét elektromos buszt tesztel a helyi tömegközlekedési vállalat, ezúttal egy csuklós Mercedes-Benz eCitarót, amelyet természetesen az utasok is kipróbálhatnak.

A tesztjáratok használata ezúttal is ingyenes.

Ez még csak teszt, de 12 érkezik

A DVK már tavaly is tesztelt egy villanybuszt, akkor egy solo járművet próbálhattak ki a helyiek, most viszont egy 146 fő befogadására alkalmas csuklós jármű járja a várost, és a helyi lap szerint alaposan meg is dolgoztatják:

Április 18-ig a 3-as, 4-es és az 5-ös trolibusz, a 10-es, 10Y-os, 13-as, 18-as, 18Y-os, 19-es, 22-es, 24-es, 33-as, 33Y-os, 34-es, 35-ös, 35Y-os, 36-os, 41-es, 44-es és a 45-ös autóbusz vonalain közlekedik a csuklós eCitaro.

A korábban kipróbált solo buszt sem küldték vissza a forgalmazónak, az április 9-ig Hajdúszoboszlón közlekedik. A buszok természetesen klimatizáltak és korszerű külső-belső utastájékoztató berendezésekkel vannak felszerelve.

Forrás: Balázs Ákos alpolgármester, Facebook

A teszt nem csak kuriózum, hanem egy már jóváhagyott beszerzés része. A Zöld Busz Program keretében 800 millió forinttal támogatott közbeszerzési eljárást 2,16 milliárd forintos ajánlattal az Omnibus Hungária Kft. és a Traction Electrics Kft. nyerte, az árban pedig a 12 buszon kívül további eszközök telepítése és szolgáltatások nyújtása szerepel. Feltételezésünk szerint ez töltőberendezés telepítését és egyéb karbantartási munkákat foglal magában.

Műszaki tartalom

A gyártó honlapja alapján jelenleg négy változatban készül az eCitaro.

A 12 méter hosszú solo buszból létezik kettő-, illetve háromajtós kivitel is, és 6,8,10, vagy 12 darab NMC kémiájú akkupakkal lehet rendelni, de van belőle 6, illetve 7 akkucsomagos szilárdtest-akkus kivitel is, ahogy a 18 méteres három-, vagy négyajtósan választható csuklóst is ezekkel az aksikkal szerelik, kivéve a 6-os NMC opciót, ami ott nem érhető el. Ez persze nem az a bizonyos szilárdtest-akku, amit sokan megváltóként várnak – erről részletesen egy a debreceni projektről szóló korábbi írásunk keretes részében írtunk, amely itt található.

Forrás: Balázs Ákos alpolgármester, Facebook

A teljes akkucsomag kapacitása a konfiguráció függvényében 198 és 441 kWh között mozog, a maximális hatótáv pedig a solo esetében 320, a csuklósnál 220 kilométer. Még valamit befolyásol a választott akkucsomag, ez pedig a maximum utaskapacitás. Ez alapján arra tippelünk, hogy a Debrecenben tesztelt csuklós a 8 cellás, 264 kWh-s NMC cellákkal szerelt változat lehet.

A töltéshez szériatartozék a jobboldalt elöl található CCS2 combo csatlakozó, de felárért pantográf is rendelhető a buszhoz.

Debrecenben elindult a zöld busz program

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás