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
auto
2024. 04. 16. kedd

Idén ősszel, a hagyományos meghajtású BMW X1 modell új generációjával egy időben mutatkozik be a kompakt sportterepjáró (ahogyan a gyártó hívja: Sports Activity Vehicle) tisztán elektromos meghajtású változata is. A BMW beszámolója szerint az iX1 sikeresen teljesítette a észak-svédországi tesztközpontjának menetdinamikai tesztjeit a hagyományos és plug-in hibrid testvéreinek társaságában, s ezzel megérkezett az utolsó fejlesztési fázisba, mielőtt sorozatgyártásba léphetne.

A téli teszt során dermesztően fagyos hőmérséklet és télies útviszonyok között kellett bizonyítania a BMW iX1 elektromos motorjainak, elektromos összkerékhajtási rendszerének, nagyfeszültségű akkumulátorának, vezérlőelektronikájának, valamint töltési rendszerének. A modell ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológiájában a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia és intelligens vezérlésű hőkezelő rendszer dolgozik, amelyeknek még fagypont alatti, extrém időjárási körülmények közepette is rövid töltési időt, illetve nagy tisztán elektromos hatótávolságot kell biztosítaniuk. Az új kompakt SAV hatótávolsága 413-438 kilométer körül alakul majd a WLTP szabvány szerint.

Két elektromos motorjának (egy az első tengelyen, egy a hátsó tengelyen) – amelyek teljesítmény-leadását a tapadás és a menetdinamika optimalizálása jegyében hangolták be a mérnökök –, valamint rendkívül gyorsan működő, hajtásfüggő kipörgéskorlátozó technológiájának köszönhetően a BMW iX1 helyt állt a speciálisan előkészített, hóval borított utakon és a befagyott tavak jeges felületein.

A modell a FAAR architektúrára épül majd, amely lehetővé teszi, hogy tisztán elektromos meghajtással, belsőégésű erőforrással és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai egyazon gyártósoron lássanak napvilágot. Az iX1 a BMW harmadik elektromos szabadidő-autója lesz az iX3 és az iX után.

400 km feletti hatótávval jön a BMW kompakt crossovere

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.