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 Az elektromobilitás terjedésével párhuzamosan, de attól azért valamennyire függetlenül egy másik, nem kevésbé fontos paradigmaváltás is zajlik az autóiparban. Az autókat a meghajtástól függetlenül is ellepték az elektronikai eszközök és az azokon futó szoftverek, amiket egyre nehezebb úgy megírni, hogy minden funkció időre elkészüljön és hiba se maradjon benne. Bármennyire is alaposak a fejlesztők, és kegyetlen a tesztelés, a hibák megbújnak a kódban. Viszont a legújabb technológiáknak hála, ezeket van lehetőség utólag, akár szervizlátogatás nélkül is, javítani egy over-the-air, vagyis hálózaton keresztül érkező frissítés segítségével. A Budapest Motors BMW kereskedéstől tartóstesztre kapott BMW iX3 mire hozzám került, már jelezte is, hogy van a telepítettnél frissebb szoftver is a felhőben. Az új, 03/2022.52 számú szoftververzió automatikusan letöltődött az autóra, a telefonos applikáció pedig a főképernyőn emlékeztetett arra, hogy a szoftver készen áll a telepítésre.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 Az autó mind a saját képernyőjén, mind pedig az applikáción keresztül kínál információt a frissítés tartalmáról, de inkább csak általánosságokat ír, konkrétumot szinte semmit. Az sincs benne, hogy ez a frissítés aktiválja az autóban az Apple Carplay és az Android Auto funkciókat, amik egy rendszerchip váltás miatt a gyárból kigurulva ebben a példányban nem működtek. Ezen felül a frissítés ritka esetekben fellépő indítási problémákat javít, illetve „a meglévő funkciókat a legújabb technikai színvonalra emeli, és minőségjavításokat is tartalmaz.” Talán ez lehet a telefoncsatlakozás funkció aktiválása. Bár a leírás szerint a BMW magyarországi honlapján elérhető a korábbi frissítések tartalma, de ezeket nem találtam meg. A frissítést az autó képernyőjén kell indítani úgy, hogy az egyik kulcsnak ekkor az autóban kell lennie (csak az indítás során), az autó nagyjából vízszintes felületen kell álljon, és valamennyire fel kell legyen töltve. Az iX3 természetesen a frissítés indítása után magára hagyható és bezárható, de a ~20 perces folyamat során menni nem lehet vele, és a frissítést megszakítani sem lehet. Érdemes tehát olyankor elindítani, amikor a következő 25-30 percben biztosan nem lesz szükség az autóra. A frissítés során a töltés megszakad, és a frissítés után már nem is indul újra magától. A frissítés elindítását és az autó bezárását követően 23 perc múlva érkezett az üzenet a frissítés befejezéséről. A Carplay csatlakozás létrehozásához újra csatlakoztatnom kellett a telefonom, de utána már gond nélkül ment a telefon képernyő kiterjesztése. Ráadásul a vezeték nélküli kapcsolat stabilabb is, mint a korábbi chippel szerelt BMW-knél, ahol előfordult, hogy néha megszakadt a kapcsolat. Az elmúlt két hétben, ami a frissítés óta eltelt, viszont egyetlen egyszer sem fordult elő ilyen. Egyetlen negatívum, hogy a vezeték nélküli töltés során a telefon nagyon melegszik, így nem lehet (nem érdemes) folyamatosan a tálcán tartani a telefont. Töltés nélkül viszont gyorsan merül az iPhone a vezeték nélküli képernyőkiterjesztés és a navigáció miatt. A BMW-nél tehát már összeállt az az informatikai infrastruktúra, ami lehetővé teszi, hogy az autók szoftveres megoldásait távolról frissítsék, okosítsák. Bízzunk benne, hogy a jövőben ki is fogják használni ezt a lehetőséget, hogy a már eladott autók is naprakészek lehessenek. Szeptember elején csapatépítőt tartottunk Mályinkán, amihez a felszerelésért Veresegyházról először Miskolcra kellett mennem, illetve azokat oda is kellett visszavinnem. A három nap során így összesen 422 km-t mentem, 3/4 részben autópályán kicsi-közepes forgalomban többnyire 130-cal, 1/4 részben városban és országúton. Egy enyhe zápor mindkét irányban elkapott, de nem esett teljesen végig, így a fogyasztás 20,9 kWh/100 km lett. Tölteni csak addig töltöttem, amíg az egyik miskolci hiperben bevásároltam a hétvégére. Az 50 kW-os töltő 45 perc alatt 50%-ról 92%-ra töltötte az akkut, ami 33 extra kWh-t jelentett. Így a hétvége hátralévő részében nem kellett töltenem, és végül 25%-os töltöttséggel , 81 km-re elegendő energiával értem haza. A szállásunk tetején lévő napelemek pedig tölthették a többiek autóit. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!