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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Hiába lettek az utóbbi években egyre drágábbak az autók, a fényezésük nem lett erősebb vagy tartósabb. Egyesek szerint még romlott is a helyzet. Nem tudom mi az igazság, de az alig fél éve nálam lévő BMW iX3 festése is tele van már karcolásokkal, amiket vélhetően a magasnyomású mosás utáni törölgetéssel én magam vittem a felületre, és sajnos begyűjtöttem néhány kőfelverődést is a motorháztetőre illetve az A oszlopokra.

Mindezt meg lehetett volna úszni, ha időben megfelelő védelmet nyújtó fólia kerül az autóra. Persze, a karcok egy polírral eltüntethetők, és a lepattogzott festék is javítható úgy-ahogy, de ezek nem varázsszerek. A mélyebb karcokat nem lehet leradírozni, és a kőfelverődések nyoma is örökre a karosszérián marad. Ez pedig nem csak esztétikai kérdés, de csökkentik az autó értékét, és extrém esetben az adott karosszériaelem rozsdásodását is megindíthatják.

Úgy döntöttem, hogy a további károk megelőzése érdekében lefóliáztatom az autót. Másfél éve már került ilyen védelem egy autónkra, ami azóta is gyönyörűen néz ki. Akkor az Xpel öngyógyuló fóliái közül az Ultimate Plus verziót választottuk, amit a márka hazai képviselete, a Car Protect Center tett fel. Talán nem meglepő, hogy a BMW-t is hozzájuk vittem.

A műhely megvilágításában láttam csak igazán, hogy mennyire karcos lett a karosszéria az első néhány hónap alatt. Bár ezeket karcokat a fólia talán még elfedné, de a tökéletes eredmény érdekében egy közepes pasztával átpolírozták a motorháztetőt. Azért csak ezt az elemet, mert adódott egy kis probléma.

Az Xpel karosszériavédő fóliák közül létezik fényes és matt (vagy selyemfényű) változat is. Az Ultimate Plus nevű fényes verziót feltéve az autó ugyanolyan csillogó lesz, mint eredeti állapotában (vagy még csillogóbb), és a fólia eleve tartalmaz egy kerámiabevonatot is. A Stealth néven futó matt fólia viszont nagyon mutatós, egyedi megjelenést kölcsönöz az autónak, de külön kell rá felvinni a kerámiabevonatot, ha kérek rá olyat. Ezek közül kellett volna döntenem, de nem sikerült. Az iX3 motorháztetőjét végül a srácok felesben mattra fóliázták, a másik felét pedig meghagyták eredeti, de polírozott állapotában. Így látszik, hogy milyen lenne matt illetve fényes fóliával az autó.

Az átlátszó (színtelen) védőfóliák előnye, hogy az autó szétbontása nélkül applikálhatók, és ha később cserélni kell valamelyik elemen (pl. annyira sérül, hogy már nem tud gyógyulni), akkor is bontás nélkül lehúzhatóak. A megoldás hátránya, hogy a karosszéria- és egyéb elemek (pl. embléma, kilincs, lámpák, stb.) találkozásánál a fólia nem ér ki a lemez széléig, így közelről nézve látható lesz a fólia éle is. A korábban fényesre fóliázott autónál ez egyáltalán nem zavaró, de matt fólia esetén egy picit biztosan láthatóbb lenne (a lenti képen a BMW embléma alsó részénél kilátszik az eredeti fényezés a fólia és az embléma között). Az olyan helyeken, mint a teljesen különálló motorháztető, a fólia visszahajtva a legsérülékenyebb éleket is védi. A fóliát gyári szabásminta alapján gép vágja ki, és nedvesen teszik fel, majd a folyadékot a fólia illesztése és feszítése közben folyamatosan dolgozzák ki az anyag alól.

Az Xpel Stealth fóliára ezután felkerült a gyártó saját kerámiabevonata is, ami a korábbi – bevonat nélküli – Ultimate Plus fóliához képest sokkal keményebb hatást kelt. A bevonat a fizikai behatások ellen ugyan nem jelent extra védelmet, viszont nem tud rajta úgy megtapadni a kosz, így végső soron könnyebb a felületet tisztán tartani. A kerámiabevonat a fólia öngyógyuló képességét nem befolyásolja, a mosásnál és egyéb módon szerzett apróbb karcolások meleg hatására eltűnnek.

Ez a teszt viszont csak időt adott a döntéshez, nem könnyítette meg a dolgom. A polírozott, karcmentes felület eredeti fényes állapotában is gyönyörű, de a mattított, selymes hatású felület is nagyon jól néz ki. Ti melyiket választanátok?