Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
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 Az autó motorháztetőjébe integrált napelemet mutatott be a Fraunhofer ISE intézet, amely önmagában még nem számítana különleges fejlesztésnek, csakhogy a németek megoldása teljesen eltér attól, amivel eddig az autóipari szereplők próbálkoztak. A Sono Sion, vagy éppen a Lightyear One is eszébe juthat annak, aki az autó karosszériájába épített napelemes példákon gondolkozik. A kettő projektben nem csak az a közös, hogy mindkettő elbukott, hanem az is, hogy fejlesztőik nem csak a jármű tetejére, hanem a motorháztetőre is – sőt, a Sion esetében még oldalra is – pakoltak napelemet a nagyobb felület elérése érdekében. Lemondott a napelemes autóról a Sono Motors A Fraunhofer intézet fejlesztése azonban annyiban eltér az említett példáktól, hogy szakítottak az üveg napelempanelekkel illetve a polimerbe integrált cellákkal, és közvetlenül a motorháztető fémlemezébe építették be a napenergiát hasznosító rendszert, ezáltal pedig lényegesen alacsonyabb plusz tömeggel kell számolni. A motorháztető 120 darab, úgynevezett PERC (Passivated Emitter and Rear Contact) technológiás, zsindelyes napelemcellát tartalmaz – a PERC lényege, hogy egy speciális rétegnek köszönhetően a cellán hasznosítatlanul áthaladó fény egy részét is visszatükrözi. Az új megoldás abban is különbözik a korrábiaktól, hogy a kutatóintézet MorphoColor technológiájával a napelemes felület felveheti az autó színét, így szinte észrevétlenül teheti a dolgát az autó motorháztetőjén, vagy akár tetején. „A napelemeket egy Németországban népszerű autómodell motorháztetőjére helyeztük, összekapcsoltuk és fóliával lamináltuk” – magyarázza Dr. Martin Heinrich, a Fraunhofer ISE fotovoltaikus mobilitási részlegének vezetője. „Ennek elérése érdekében a laminálási folyamatot gondosan optimalizáltuk, hogy minimálisra csökkentsük a légbuborékokat, elkerüljük a fóliamodul gyűrődését, ami az ívelt felület miatt előfordulhat, és megőrizzük a burkolat szerkezetének általános integritását.” A 115 watt névleges teljesítményű prototípus két nyilvánosan finanszírozott kutatási projekt részeként készült el. A fejlesztők hangsúlyozzák, hogy hatalmas potenciált látnak a megoldásban, ezért partnereket keresnek a projekt folytatásához. A napelemes motorháztető a müncheni IAA rendezvényen megtekinthető lesz az intézet standjánál szeptember 5. és 11. között. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!