PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Így lehet szinte észrevétlenül napelemet tenni az autóra

egyéb
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

Az autó motorháztetőjébe integrált napelemet mutatott be a Fraunhofer ISE intézet, amely önmagában még nem számítana különleges fejlesztésnek, csakhogy a németek megoldása teljesen eltér attól, amivel eddig az autóipari szereplők próbálkoztak.

A Sono Sion, vagy éppen a Lightyear One is eszébe juthat annak, aki az autó karosszériájába épített napelemes példákon gondolkozik. A kettő projektben nem csak az a közös, hogy mindkettő elbukott, hanem az is, hogy fejlesztőik nem csak a jármű tetejére, hanem a motorháztetőre is – sőt, a Sion esetében még oldalra is – pakoltak napelemet a nagyobb felület elérése érdekében.

Lemondott a napelemes autóról a Sono Motors

A Fraunhofer intézet fejlesztése azonban annyiban eltér az említett példáktól, hogy szakítottak az üveg napelempanelekkel illetve a polimerbe integrált cellákkal, és közvetlenül a motorháztető fémlemezébe építették be a napenergiát hasznosító rendszert, ezáltal pedig lényegesen alacsonyabb plusz tömeggel kell számolni.

A motorháztető 120 darab, úgynevezett PERC (Passivated Emitter and Rear Contact) technológiás, zsindelyes napelemcellát tartalmaz – a PERC lényege, hogy egy speciális rétegnek köszönhetően a cellán hasznosítatlanul áthaladó fény egy részét is visszatükrözi. Az új megoldás abban is különbözik a korrábiaktól, hogy a kutatóintézet MorphoColor technológiájával a napelemes felület felveheti az autó színét, így szinte észrevétlenül teheti a dolgát az autó motorháztetőjén, vagy akár tetején.

„A napelemeket egy Németországban népszerű autómodell motorháztetőjére helyeztük, összekapcsoltuk és fóliával lamináltuk” – magyarázza Dr. Martin Heinrich, a Fraunhofer ISE fotovoltaikus mobilitási részlegének vezetője. „Ennek elérése érdekében a laminálási folyamatot gondosan optimalizáltuk, hogy minimálisra csökkentsük a légbuborékokat, elkerüljük a fóliamodul gyűrődését, ami az ívelt felület miatt előfordulhat, és megőrizzük a burkolat szerkezetének általános integritását.”

A 115 watt névleges teljesítményű prototípus két nyilvánosan finanszírozott kutatási projekt részeként készült el. A fejlesztők hangsúlyozzák, hogy hatalmas potenciált látnak a megoldásban, ezért partnereket keresnek a projekt folytatásához. A napelemes motorháztető a müncheni IAA rendezvényen megtekinthető lesz az intézet standjánál szeptember 5. és 11. között.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás