PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Összesen 100 négyzetméternyi napelem került fel arra a hibrid kamionra, amelyet a Scania és partnerei kezdtek el közúton tesztelni egy egyedülálló projekt keretei között. Egy átlagos háztartási méretű napelemes rendszer mintegy 20-25 négyzetmétert fed le a ház tetején, azaz a teherautót 4-5-ször akkora felületen borították be, mint ami általában a háztetőkön virít. Ahhoz, hogy ekkora felület rendelkezésre álljon a tiszta energia megtermeléséhez, a nyerges vontató által vontatott 18 méter hosszú pótkocsit szinte teljes egészében be kellett borítani a kifejezetten kamionok és teherautók számára fejlesztett új, hatékony és könnyűszerkezetű napelemekkel. A kamiont egy kutatási projekt keretében tesztelik annak érdekében, hogy megvizsgálják, hogyan képesek előállítani energiát a napelemek, illetve, hogy milyen mértékben csökkenthető a károsanyag-kibocsátás ily módon. A projekt célja továbbá új, ehhez hasonló modellek kifejlesztése, valamint megvizsgálni, milyen hatásokkal jár, ha a tesztben szereplő kamionhoz hasonló járművek az elektromos hálózathoz csatlakoznak. A kamionra telepített napelemek együttesen maximum 13,2 kWp előállítására alkalmasak, ami éves szinten hozzávetőlegesen 8000 kWh áram előállítását jelenti Svédországban. A Scania közleményében azt írja, hogy kizárólag a napelemek által termelt energiával a jármű ötezer kilométert is megtehet évente a skandináv országban, de egy naposabb, dél-európai felhasználás során ennek akár duplájára is számíthatunk. A napelemes teherautót a Vinnova innovációs kormányzati ügynökség által finanszírozott kutatási projektben fejlesztették ki, amelynek célja, hogy segítse az alacsony ökológiai lábnyommal rendelkező kamionok és teherautók elterjedését. Az 560 lóerős, plug-in hibrid hajtásrendszerű jármű összesen 300 kWh akkumulátort hordoz, ebből 100 kWh a nyerges vontatón, 200 kWh pedig a félpótkocsin található. A projektben a Scania olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint az Uppsala-i Egyetem, a teherautó alkatrészekkel forgalmazásával foglalkozó Eksjö Maskin & Truck, a Midsummer, az Ernsts Express fuvarozó cég, valamint a Dalakraft villamos energia szolgáltató. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!