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
auto

Négy háztetőnyi napelemet pakoltak fel erre a kamionra

elektromos teherautó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Összesen 100 négyzetméternyi napelem került fel arra a hibrid kamionra, amelyet a Scania és partnerei kezdtek el közúton tesztelni egy egyedülálló projekt keretei között. Egy átlagos háztartási méretű napelemes rendszer mintegy 20-25 négyzetmétert fed le a ház tetején, azaz a teherautót 4-5-ször akkora felületen borították be, mint ami általában a háztetőkön virít. Ahhoz, hogy ekkora felület rendelkezésre álljon a tiszta energia megtermeléséhez, a nyerges vontató által vontatott 18 méter hosszú pótkocsit szinte teljes egészében be kellett borítani a kifejezetten kamionok és teherautók számára fejlesztett új, hatékony és könnyűszerkezetű napelemekkel.

A kamiont egy kutatási projekt keretében tesztelik annak érdekében, hogy megvizsgálják, hogyan képesek előállítani energiát a napelemek, illetve, hogy milyen mértékben csökkenthető a károsanyag-kibocsátás ily módon. A projekt célja továbbá új, ehhez hasonló modellek kifejlesztése, valamint megvizsgálni, milyen hatásokkal jár, ha a tesztben szereplő kamionhoz hasonló járművek az elektromos hálózathoz csatlakoznak.

A kamionra telepített napelemek együttesen maximum 13,2 kWp előállítására alkalmasak, ami éves szinten hozzávetőlegesen 8000 kWh áram előállítását jelenti Svédországban. A Scania közleményében azt írja, hogy kizárólag a napelemek által termelt energiával a jármű ötezer kilométert is megtehet évente a skandináv országban, de egy naposabb, dél-európai felhasználás során ennek akár duplájára is számíthatunk.

A napelemes teherautót a Vinnova innovációs kormányzati ügynökség által finanszírozott kutatási projektben fejlesztették ki, amelynek célja, hogy segítse az alacsony ökológiai lábnyommal rendelkező kamionok és teherautók elterjedését. Az 560 lóerős, plug-in hibrid hajtásrendszerű jármű összesen 300 kWh akkumulátort hordoz, ebből 100 kWh a nyerges vontatón, 200 kWh pedig a félpótkocsin található.

A projektben a Scania olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint az Uppsala-i Egyetem, a teherautó alkatrészekkel forgalmazásával foglalkozó Eksjö Maskin & Truck, a Midsummer, az Ernsts Express fuvarozó cég, valamint a Dalakraft villamos energia szolgáltató.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás