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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Megállt a nyereség csökkenése a Teslánál

üzlet
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

A Tesla negyedéves jelentései kapcsán soha nem az eladott darabszám a kérdés, hiszen azt ilyenkor már hetek óta tudjuk.

A legfontosabb kérdés most az volt, lassult vagy megállt-e a tavalyi árvágások által előidézett nyereségcsökkenés, illetve mekkora növekedést vállal be a vállalat a köztes évnek kinéző 2024-re.

Bővülő eladások, bővülő hálózat

Ahogy azt már január másodikán megírtuk, a Tesla tavaly elérte a kitűzött célt, és 1,808 millió autót adott el, ami 38 százalékos növekedést jelentett 2022-höz képest.

A vállalat megerősítette, hogy több, mint 1,2 millió Model Y-t adtak el 2023-ban amivel, az előzetes számítások szerint, a világ legnagyobb darabszámban eladott autója lett a típus.

A mostani negyedik negyedéves / éves pénzügyi jelentésből az is kiderült, hogy 2023-ban 223 MW (-36%) napelemes teljesítményt és 14.724 MWh (+125%) kapacitású akkumulátoros energiatárolót telepített a cég. Előbbi visszaesése az elmúlt év során folyamatosan megfigyelhető volt, de utóbbi szárnyalása sem lep meg senkit, aki követte az adatokat. Az ipari energiatárolókat előállító, a kaliforniai Lathropban található gyár tervezett éves kapacitása 40 GWh lesz, ám ezt még nem érte el.

A vállalat 2023-ban is jelentősen növelte villámtöltői és szalonjai, illetve szervizei számát a világon.

A tavalyi év során a Tesla észak-amerikai töltőcsatlakozója lett a de facto szabvány a térség villanyautó-piacán, és 2025-től szinte minden autógyártó erre tér át, illetve ügyfeleik előtt is megnyílik 15.000 Supercharger oszlop.

Pénzügyi eredmény

A vállalat a negyedik negyedévben 25,17 milliárd dollár árbevételre tett szert adózott nyeresége pedig 7,9 milliárd lett. Utóbbi elsőre meglepő, de a cég most könyvelt le egy 5,9 milliárd dolláros, az adózáshoz kapcsolódó egyszeri tétel. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy hirtelen az ölükbe hullott most 6 milliárd dollár, ez inkább egy technikai tételnek tekinthető. Enélkül a GAAP nyereség nagyjából 2,0 milliárd dollár lett volna.

A vállalat készpénz tartaléka 29,09 milliárd dollárra, free cash flowja pedig 2,06 milliárdra nőtt.

A piac által egyik legjobban figyelt adat a vállalat működésének haszonkulcsa volt, amelyet most négy mérőszámmal is meg tudunk mutatni.

Ebből az elemzők az utóbbi időben a COkvóták eladásából származó bevétel nélküli, az autóeladásokon realizált nyereséget követik figyelemmel, ezért most Rob Maurer számai alapján az utóbbi négy adatot hozzáadtuk a mi grafikonunkhoz is. A számokból az látszik, hogy, legalábbis az utolsó negyedévben, megállt a jövedelmezőség csökkenése, és majdnem egy teljes százalékponttal, 17,2%-ra nőtt a haszonkulcs.

Az egy részvényre jutó non-GAAP nyereség, amelyet a piaci elemzők számon tartanak, 0,71 dollár volt, szemben a Wall Street által prognosztizált 0,73 dolláros értékkel.

Végül nézzük meg a főbb mutatókat éves összesítésben is. A Tesla tavaly 96,8 milliárd dolláros árbevétel mellett közel 15 milliárd adózott nyereséget könyvelt el. A Free Cash Flow maradt el egyedül lényegesen a 2022-estől, amelyre részleges magyarázatot ad, hogy a vállalat tavaly 1,74 milliárd dollárral többet, 8,9 milliárdot költött beruházásokra.

A pénzügyi jelentés egyik fő kérdése az volt, hogy 2024-re milyen értékesítési célszámot tűz ki maga elé a gyártó. A piac 2.1 millió körüli darabszámot várt, ám a Tesla csak ködösen annyit mondott, hogy 2024 az előző nagy ugrás, a 3-as és az Y globális felfutása, illetve az új, következő generációs autó közé eső időszak lesz, ezért a növekedés elmarad majd a 2023-astól.

Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.