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 Sorban érkeznek a bejelentések a világ nagyvárosaiból, miszerint a következő évtizedekben az összes benzines és dízeles autót száműzik a város határain kívülre, és csak az ott élő emberek levegőjét nem szennyező zéró emissziós járműveket engedik szabadon közlekedni. Az ilyesfajta ígéretekhez egyelőre ritkán társul tényleges intézkedés, ám a spanyol főváros éppen annak a küszöbén áll, hogy gyökerestül átformálja a belvárosi közlekedését. A nemzetközi sajtó szinte egyáltalán nem foglalkozott a témával, holott a spanyol napilapok hónapok óta azzal vannak tele, hogy novemberben életbe lép a Madrid Central elnevezésű rendelet, mely megtiltja a 2000 előtt regisztrált benzines, és a 2006 előtt forgalomba helyezett dízeles gépkocsik behajtását a város központjába. A centrum alatt ráadásul nem csak néhány utcát értenek a döntéshozók, hanem egy 472 hektáros területet, melynek határait az M30-as főút jelöli ki. A gépkocsik által korlátozottan megközelíthető zónák már több mint 10 éves múltra tekintenek vissza a 3 milliós fővárosban: a legelső Residental Priority Zone 2005-ben jelent meg a Las Letras történelmi városnegyedben, és azóta három ilyen zóna is az autósok útjába állt. Jóllehet a kezdeti korlátozások főleg olyan területekre vonatkoztak, ahol a szűk utcák amúgy sem a négykerekűeknek lettek kitalálva, az új rendelet már olyan forgalmas sugárutakat is lefed, mint például a Gran Via. Íme az érintett terület, Forrás: madridiario.es Kezdetben természetesen számos engedmény könnyíti az új rendszerhez való alkalmazkodást: kivételt élveznek például a belvárosban lakók, ők bármilyen autóval behajthatnak a zónába, sőt, fejenként havi 20 „meghívót” is kapnak, melyekkel bárkit feljogosíthatnak a belépésre a járművének meghajtásától függetlenül. Egyelőre a taxik is tovább működhetnek a körbezárt városrészben, ám 2025-re, amikor a dízel már Madrid teljes területéről eltűnik a tervek szerint, valamennyinek elektromosnak kell lennie. A városi tanács szerint a rendelet a fővárosban nap, mint nap közlekedő és parkoló autók 20%-át érinti. Ilyen címkék alapján döntik el, mely jármű hajthat be a zónába, Forrás: thelocal.es Az első néhány hónapban a belvárosi övezetbe való belépési pontoknál rendőrök fogják figyelni az autókon elhelyezett ökomatricákat, aki pedig szabálytalanul hajt be a zónába, az egyelőre csak figyelmeztetést kap. Januártól a rendőrök munkáját átveszi az ebből a célból felszerelt kamerarendszer, valamint egy hónappal később már a szabálysértőknek sem lesz kegyelem, 90 eurós bírságot kell fizetniük Madrid szennyezéséért. A Madrid Central kapcsán több politikus is aggodalmát fejezte ki, mondván, hogy ilyen kaliberű változás még nem kivitelezhető, és a végrehajtáshoz szükséges koordináció sem megfelelő. A folyamatos ellenállás miatt a változtatások érvénybe lépése többször is eltolódott, a legújabb hírek szerint november 30-a a kezdő dátum a korábban kitűzött 23-a helyett. Ugyan a teljes tiltás még odébb van, ha a rendszer megfelelően működik, jó alapja lehet a későbbi szigorításoknak. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!