A Mahindra Racing versenyzője nyerte a Formula-E második futamát

Szombaton korán reggel vette kezdetét a Formula-E marokkói versenyhétvégéje. Ez a hétvége ugyan csak egy napból áll, mert szombaton lezajlik az összes versenyszám. Mivel hozzánk képest nincs időeltolódás, a tőlünk sokkal nyugatabbra fekvő országban szinte teljes sötétségben zajlott reggel 8-tól az első gyakorló futam, aztán mire 10:15-kor elindult a második szabadedzés addigra már a nap is sütötte az afrikai város utcáit. Az éles verseny a kvalifikációs futamokkal indult pontosan ebédidőben. A 45 percig tartó szakasz végén a hat legjobb köridőt elért versenyző juthatott tovább a super pole-ba.

Forrás: fiaformulae.com

A kvalifikáció hatodik helyét az új-zélandi Mitch Evans szerezte meg. Evans a Jaguar Racing pilótája és tavaly a hetedik helyet szerezte meg az összesítettben. Előtte végzett a tavalyi bajnok, Jean Eric Vergne, majd António Félix Da Costa, aki a szezonnyitó versenyen állhatott a dobogó felső fokára. A sorban visszafelé Alexander Sims a BMW Andretti Motorsport pilótája következett, csupán 84 ezredmásodperccel lemaradva ért körbe az előtte továbbjutó Sébastian Buemitől. Sims egyébként újoncként versenyez az ötödik szezontól az ePrix-en, míg Buemi éppen hogy lecsúszott a dobogóról a negyedik szezon összetettjében. A super pole-ba elsőként az angol Sam Bird jutott tovább, aki az Envision Virgin Racing csapatának tagja és tavaly a harmadik helyet szerezte meg a bajnokságban.

A pole-ban némileg átrendeződött a sorrend. Első helyen végzett, ezzel egyben az első rajtkockából indulhatott a futamon Sam Bird, őt követte Vergne, aztán Da Costa majd Buemi, Sims és végül Evans, akit teljesítménytúllépés miatt kizártak a super pole-ból ezért kapta csak a hatodik helyet. A kvalifikációs futamok érdekessége, hogy a csapatok a normál 200 kW teljesítmény helyett 250 kW-tal gazdálkodhatnak a mért körök alatt. A gyakorló futamon megszokott sebesség, ívek és féktávok tehát csalókák lehetnek, amikor hirtelen 25%-os teljesítménynövekedéssel találják szemben magukat a versenyzők.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Marrakesi futam legjobb pillanatai - video
A Super pole végeredménye, egyben a rajtrács első hat indulója a Formula-E második futamán. Forrás: fiaformulae.com

A továbbiakban D’Ambrosio és Di Grassi a 10. illetve 11., López a 13.  Felipe Massa a 15. Abt a 16., Lotterer pedig a 20. helyet birtokolta a rajtrácson.

A piros lámpák eltűnése után sok minden borult. A leglátványosabb fordulatot Vergne élre törési kísérlete hozta, ami Bird autójával való ütközés után egy látványos pördüléssel zárult, aminek köszönhetően a címvédő visszaesett az utolsó helyre. De nem csak Vergne, hanem az utána haladók is pórul jártak, mert azzal, hogy igyekeztek elkerülni az ütközést, értékes pozíciókat veszítettek. Az élen tehát maradt Bird, nyomában a két azonos színekben pompázó BMW-vel. Megelőzni viszont jó néhány körön keresztül nem tudták a láthatóan lassabb versenyzőt. Bird annyira nem tudta tartani a vezető helyhez tartozó tempót, hogy a negyedik és ötödik helyezett is megérkezett rájuk és együtt vonatoztak, egészen addig, amíg egy hibát kihasználva Sims és Da Costa is elhúzott mellette.

Gyakorló futam Marrákesben. Forrás: fiaformulae.com

A BMW-k számára látszólag zavartalanul folytatódott a verseny, egészen 10 perccel a vége előtti pillanatokig, amikor Sims úgy gondolta, megelőzi csapattársát, de csúnyán elszámolta összeütközött Da Costával, aki ennek következtében a gumifalba csapódott, ő maga pedig a negyedik helyre esett vissza. A rossz helyen lévő mozgásképtelen autó miatt, a szaúd-arábiai futamhoz hasonlóan ide is be kellett küldeni a biztonsági autót, (ami a Formula-E-ben egy BMW i8-as). Sajnos innen ezután már csak egy szabad kör állt rendelkezésére a mezőnynek, hogy mutasson valamit.

Az ütközés előtt is történtek említésre méltó események, például, hogy D’Ambrosio a tizedik helyről folyamatosan küzdötte fel magát, az attack mode-nak is köszönhető látványos előzésekkel. A holland versenyző Robin Frijns is ügyesen lépegetett felfelé, olyannyira, hogy a dobogóra is felállhatott. A befutó tehát a következőképpen alakult. Első helyen zárt Jérome D’Ambrosio, második lett Robin Frijns, harmadik pedig Sam Bird. Alexander Sims örülhetett, hogy nem ő végezte a pálya szélén és behozhatta enyhén sérült autóját a negyedik helyre. Az ötödik és hatodik helyen Jean-Éric Vergne és André Lotterer végzett. A F1-ből átigazol Felipe Massa csak a 18. helyezést szerezte meg ezzel még mindig nem azt sugallva, hogy a F1 tapasztalatai egy az egyben felhasználhatók az elektromos autós versenyzésben.

EZT OLVASTAD MÁR?  Óriási drámával zárult a mexikói Fomula-E futam
A Formula-E marokkói futamának végeredménye. Forrás: fiaformulae.com

Ezzel az eredménnyel némiképp átalakult a világbajnokság állása is. D’Ambrosio elhúzott és immár 40 pontja van. A második helyezett Da Costa és a harmadik helyezett Vergne 28-28 pontot tudhatnak magukénak. Újabb határozott lépcsőt követően Lotterer áll a negyedik helyen.

A teljes tábla az alábbi képen látható, akik nem szerepelnek a listán, idén még nem szereztek pontot:

A bajnokság állása a második futamot követően. Forrás: fiaformulae.com

A Formula-E világának híreiért és a futamok beszámolóiért keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon! Ha még több elektromos versenyautóra vágysz, a Formula-E futamok után nézd meg a Jaguar I-Pace-ek versenyét is!

Autok:

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.