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
auto
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

A villanyautók már évek óta készen állnak a hálózatba visszatáplálásra (V2G – Vehicle to Grid), azonban az áramszolgáltatók még nincsenek készen erre a modellre. Egyre több példa van arra, hogy kisebb-nagyobb akkumulátorokat telepítenek az elektromos hálózat stabilitásának növelésére, a leghíresebb példa talán a Tesla ausztrál projektjei, de Magyarországon is van már ilyen akku-telep.

Felmerül azonban a kérdés, hogy nem pazarlás-e a ma még nagyon drága és – az autógyártók szerint – egyelőre korlátozottan rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást erre fordítani. A nem túl távoli jövőben egyre több bontott villanyautó akkumulátor élheti második életét ilyen energiatároló telepeken, azonban egyelőre nincs megfelelő mennyiségben használt akku erre a célra. Gondoljuk tovább a dolgot: az autók az életük javát a parkolókban töltik el. Miért kellene kettéválasztani a két dolgot? Ha kellően sok elektromos autó lenne már forgalomban és ezek parkolás közben folyamatosan csatlakoztatva lennének az elektromos hálózathoz, akkor a rengeteg akkumulátor kapacitásának néhány százalékát felhasználva biztosíthatnánk az elektromos hálózat stabilitását, amikor messzire kell utaznunk, akkor beállítjuk az autón, hogy most szükségünk van a teljes kapacitásra, nem fog visszatermelni a hálózatba.

Porto Santo egy aprócska sziget az Atlanti-óceánban, a Madeira szigetek kisebbik lakott szigete, 4000 fő körüli lakossággal. 2018-ban egy jövőbe mutató, innovatív tervet fogalmazott meg Madeira Regionális Kormánya, a Renault és az Empresa de Electridade da Madeira (EEM) áramszolgáltató: Porto Santo az első „intelligens füstmentes sziget” legyen a világon.

A szigeten lekapcsolják a dízel generátorokat és az áramtermelést kizárólagosan szél- és naperőművekre bízzák. A csúcsidőszakok során a rendszer energiaigényét a Renault autókban már kiszolgált akkumulátorokból épült akkumulátor telep, valamint néhány autó biztosítja.

A szigeten néhány önkéntes kap összesen húsz Renault elektromos autót (14 db Renault ZOE és 6 db Kangoo ZE kisteherautó), amelyeket minden nap csak korlátozott ideig használhatnak. A fennmaradó időben az autókat a szigeten található 40 töltőpont egyikéhez csatlakoztatják és az autók akkumulátorát is az elektromos hálózat puffereként használják, azaz az autók akkumulátorában tárolják a szélturbinák és a napelemek többlet energiáját, szükség esetén pedig visszatöltik a sziget villamosenergia-hálózatába. Így a járművek kettős célt szolgálnak: a sziget területén környezetbarát módon működhet az áruszállítás, valamint parkoláskor ideiglenes energiatároló egységként is működnek.

A használt Renault akkumulátorok felhasználásával készített fix akkumulátor telepek és az autók V2G funkcióját kihasználva a zöld energia kezdeti 15%-os arányát szeretnék 100 %-ra bővíteni a 18 hónapos projekt végére, hogy a dízel generátoroktól teljesen megszabadulhassanak.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.