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 A napenergiás rendszerek fejlesztésével foglalkozó Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems a Frankfurti Autószalonon fogja bemutatni az elektromos autókhoz szánt legújabb fejlesztését, a tetszőleges színben gyártható, láthatatlan napelem cellákkal ellátott üvegtetőt. Az integrált napelemek hatékonyabbak az eddig hasonló megoldásoknál, így akár 210 W/m² is lehet az elérhető névleges teljesítmény. Egy átlagos középkategóriás elektromos autó kb. 1,5 m² méretű teteje így akár napi 10 km extra hatótávot is adhat ideális körülmények esetén egy napsütéses napon, ami éves átlagban kb. 10%-kal növelheti az autó hatótávját – vagy ugyanennyivel csökkentheti a fogyasztást (ez a számítás 17 kWh/100 km fogyasztásnál évi 15 000 km futáson alapul). Az újdonság másik előnye, hogy számos színárnyalatban készülhet, így az autó tervezői is nagyobb szabadságot kapnak. A Frauenhofer a Frankfurti Autószalonon két különböző színben mutatja be a napelemes üvegtetőt. A Fraunhofer ISE a Frankfurti Autószalonon (IAA) mutatja be a színes napelemes tetőt A nagyobb hatékonyságot azzal a megoldással érték el, hogy a monokristályos szilícium napelemek átfedik egymást, az elektromos összeköttetésüket pedig egy vezetőképes ragasztóréteg biztosítja. Így a cellák között nincsenek rések, azaz áramtermelés szempontjából inaktív felületek. A modul teljes felülete felhasználható az energiatermeléshez, ezzel együtt homogén, esztétikus megjelenést biztosít. Alacsonyabbak lettek az ellenállásból fakadó veszteségek is és a cellák tetején lévő csatlakozók sem árnyékolnak, így a modul hatékonysága akár 2%-kal magasabb, mint a hagyományos napelemes megoldások esetén. A napfénytető másik különlegessége, hogy a napelemeket a speciális, bármilyen színárnyalatban előállítható színes bevonat teljesen elrejti, ezért gyakorlatilag láthatatlanok. A napelemes tető kellemes mellékhatása, hogy mivel a napelemek átalakítják a beeső napsugárzást elektromos energiává, így csökken az autó túlmelegedése is. A napelemes cellák zsindelyszerű összekapcsolása miatt a modulok feszültsége magasabb, mint a hagyományos moduloknál, így hatékonyabb lehet az akkumulátor feszültségszintjére történő átalakítás is. A ragasztott modulok a mozgó járművek esetében tapasztalható jelentős termikus és mechanikai terheléseket is remekül elviselik. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!