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 A napenergiás rendszerek fejlesztésével foglalkozó Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems a Frankfurti Autószalonon fogja bemutatni az elektromos autókhoz szánt legújabb fejlesztését, a tetszőleges színben gyártható, láthatatlan napelem cellákkal ellátott üvegtetőt. Az integrált napelemek hatékonyabbak az eddig hasonló megoldásoknál, így akár 210 W/m² is lehet az elérhető névleges teljesítmény. Egy átlagos középkategóriás elektromos autó kb. 1,5 m² méretű teteje így akár napi 10 km extra hatótávot is adhat ideális körülmények esetén egy napsütéses napon, ami éves átlagban kb. 10%-kal növelheti az autó hatótávját – vagy ugyanennyivel csökkentheti a fogyasztást (ez a számítás 17 kWh/100 km fogyasztásnál évi 15 000 km futáson alapul). Az újdonság másik előnye, hogy számos színárnyalatban készülhet, így az autó tervezői is nagyobb szabadságot kapnak. A Frauenhofer a Frankfurti Autószalonon két különböző színben mutatja be a napelemes üvegtetőt. A Fraunhofer ISE a Frankfurti Autószalonon (IAA) mutatja be a színes napelemes tetőt A nagyobb hatékonyságot azzal a megoldással érték el, hogy a monokristályos szilícium napelemek átfedik egymást, az elektromos összeköttetésüket pedig egy vezetőképes ragasztóréteg biztosítja. Így a cellák között nincsenek rések, azaz áramtermelés szempontjából inaktív felületek. A modul teljes felülete felhasználható az energiatermeléshez, ezzel együtt homogén, esztétikus megjelenést biztosít. Alacsonyabbak lettek az ellenállásból fakadó veszteségek is és a cellák tetején lévő csatlakozók sem árnyékolnak, így a modul hatékonysága akár 2%-kal magasabb, mint a hagyományos napelemes megoldások esetén. A napfénytető másik különlegessége, hogy a napelemeket a speciális, bármilyen színárnyalatban előállítható színes bevonat teljesen elrejti, ezért gyakorlatilag láthatatlanok. A napelemes tető kellemes mellékhatása, hogy mivel a napelemek átalakítják a beeső napsugárzást elektromos energiává, így csökken az autó túlmelegedése is. A napelemes cellák zsindelyszerű összekapcsolása miatt a modulok feszültsége magasabb, mint a hagyományos moduloknál, így hatékonyabb lehet az akkumulátor feszültségszintjére történő átalakítás is. A ragasztott modulok a mozgó járművek esetében tapasztalható jelentős termikus és mechanikai terheléseket is remekül elviselik. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!