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
auto
2024. 04. 26. péntek

Ott versenyeztek villanyautóval, ahol eddig még soha

elektromos autó

Nem elég egyetlen szenzáció a Volkswagennek szeptemberre, a történelmi jelentőségű villanyautónak titulált ID.3 frankfurti világpremierje mellé egy kiemelten veszélyes mutatványt is erre a hónapra időzített az autógyártó: a mai napon került sor Romain Dumas futamára a kínaiak szent hegyén, ahol egy 10,9 kilométeres szakasz 99 kanyarjával kellett szembenéznie a francia pilótának a Tianmen hegység meredek sziklafalainak árnyékában. Elektromos autó itt még nem járt, sőt, ez idáig ahhoz sem volt elég mersze senkinek, hogy hivatalos versenyt rendezzen a hajmeresztő szerpentineken, mindössze néhányan merészkedtek fel ide egy-egy produkció kedvéért.

Így aztán a Volkswagen Motorsport többszörös rekorder ID.R villanyautójának valós ellenfele sem volt, de még csak a futamot segítendő szimulációkhoz sem állt rendelkezésre semmilyen adat. Hivatalos futamidő hiányában a VW Motorsport egy e-sport rendezvényt is szervezett Kínában, ahol egy szimulátorban ülve bárki vezethette az 500 kW teljesítményű versenygépet, és felállíthatta a maga virtuális idejét a pályán – ám mindezt persze sokkal inkább a marketing kedvéért, semmint valós kihívásként Dumas számára.

Azt gondolnánk, hogy egy olyan pályán, ahol egyetlen apró hiba is a versenypilóta életébe kerülhet, hosszú hetek vagy hónapok telnek el felkészüléssel, Dumasnak viszont mindössze két napja volt kiismerni az utat, ami alatt összesen hatszor mehetett végig a rajt és a cél között – ennyit engedélyeztek ugyanis a hatóságok a szigorúan őrzött és kizárólag turistabuszok által használható úton.

Ennek ellenére szerencsére nem történt tragédia, sem a pilóta, sem a bűbájos vörös-fekete ruhába bújtatott ID.R-nek nem esett baja, és még a futam is a vártnál sokkal jobban végződött. A vasárnapi tesztkörök során Dumas legjobb ideje 8 és fél perc volt, amit élesben 7 perc 38,585 másodpercre sikerült lefaragni, ez tehát a legelső hivatalos futamidő, amit ezen a szakaszon valaha bárki felállított. A majdnem egy egész perces javítás a versenypilóta szerint annak köszönhető, hogy hétfőre sok pocsolya felszáradt, és sikerült olyan módosításokat végrehajtani az autón, amik következtében még jobban lehetett nyomni a gázpedált.

Stephan Wöllenstein, a Volkswagen kínai főnöke azt üzeni valamennyi autógyártónak, hogy a kihívás adott, építsenek egy gyorsabb elektromos versenyautót, és próbálják meg megdönteni az ID.R idejét. „Ha valakinek sikerülne 7 és fél perc alá mennie, szerzünk egy új kocsit és visszajövünk!

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.