A Tesla kérésére lazulhatnak az EU előírások

A Tesla önvezető rendszere gyorsabban fejlődik, mint az Európai Uniós jogszabályok, ezért az autóknak egyre több olyan funkciója van, amit az EU piacon kénytelen letiltani a Tesla. Az egyik ilyen funkció például a Smart Summon, amely lehetővé teszi, hogy a tulajdonos egy parkolóban a telefonjával magához rendelje az autót. Európában ezt a szabályozások nem engedik. Hasonlóan korlátozottan használható nálunk a Navigate on Autopilot funkció, amellyel autópályán beavatkozás nélkül vezethet az autó, képes akár sávváltásokra, egyik autópályáról lehajtani és egy másikra felhajtani. Önvezető módban az előzést az EU előírások csak akkor engedik, ha az autó 5 másodpercen belül befejezi a manővert azután, hogy a vezető az index kar elmozdításával engedélyezte azt. Ez az idő forgalmi okokból gyakran kevés lehet. Egy korábbi előírás azt is korlátozza, hogy az autó milyen mértékben fordíthatja el a kormánykereket. Amikor ezt bevezették, a Tesla kénytelen volt visszabutítani az Autopilot rendszert Európában, így azokon az útvonalakon, ahol korábban a Teslák gond nélkül végigmentek a járművezető beavatkozása nélkül, jelenleg csak ember vezethet, vagy kénytelen jóval lassabban haladni.

Így figyeli a környezetet a Tesla

A The Telegraph számolt be arról, hogy a Tesla nemrég bemutatta az EU illetékes képviselőinek legújabb fejlesztéseit, és azért kezdett lobbizni, hogy az USA után Európában is kihasználhassák az autótulajdonosok a rendelkezésre álló új funkciókat. A Smart Summon funkció Amerikában már egy ideje elérhető, de rengeteg kritika éri. A Tesla is kiadott egy közleményt, amelyben elismerte, hogy az autó egyelőre nem képes minden akadályt észrevenni, ezért kizárólag parkolóban és saját házunk garázsából kiparkoláshoz javasolják annak használatát. Ugyanakkor a rendszer folyamatosan fejlődik, épp ma írtunk arról, hogy a rendszert már több, mint egymillió alkalommal használták a Tesla tulajdonosok. Mivel a Tesla folyamatosan gyűjti az adatokat, így a problémás szituációk elemzésével a rendszer egyre megbízhatóbban fog működni, amit a korábbi Tesla vásárlók is megkapnak OTA (over the air) frissítésként.

Elképzelhető, hogy a Tesla az Autopilot és az „önvezető autó” fogalmakkal nem az ideális kifejezéseket választotta, mivel ezek rengeteg félreértésre adnak okot. Az emberekből két szélsőséges reakciót váltanak ki: a támogatók hajlamosak túlságosan megbízni a rendszerben és azt hangoztatni, hogy akár ittasan, álmosan is a volánhoz ülhetünk, az autó majd figyel helyettünk. Az ellenzők tábora pedig túlságosan aggódik a rendszer miatt, nem mernék használni, így ez korlátozza a rendszer fejlődését.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.