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
auto
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

Nem sokat kellett várni a kassai Tesla töltők bekapcsolására, két napja írtuk meg, hogy elkészültek, tegnap délutántól pedig már használhatók a Superchargerek az Atrium Optima bevásárlóközpont parkolójában. A helyszín két okból is érdekes. Egyrészt ez Kelet-Európa első Supercharger V3 töltőoszlopokat tartalmazó állomása, másrészt, a Nyugat-Európában lévő V3 helyszínekkel ellentétben ide már nem kerültek v2 oszlopok, ami azért érdekes, mert az új töltőoszlopokon kizárólag CCS csatlakozóval szerelt kábel található. A Tesla Model S és Model X típusok a korábbi, Type2-es aljzattal rendelkeznek, így ezekhez adaptert kell használni, hogy Kassán tölteni tudjanak. A közelmúltban a Tesla lecsökkentette a CCS-retrofit árát 299 euróra, ugyanis az adapteren kívül az autó kisebb módosítása is szükséges a CCS szabványos töltéshez.

A V3 Superchargerek előnye a 250 kW csúcsteljesítmény mellett az intelligens teljesítmény megosztás. Míg a korábbi, párosával telepített Tesla töltők az A és B oszlop között tudták csak megosztani a teljesítményt, addig a V3 oszlopokat négyesével telepítik. Négy oszlop osztozik 250 kW teljesítményen, de ha 8 vagy több Supercharger van egy helyszínen, akkor tetszőleges kombinációban meg tudják osztani a rendelkezésre álló teljesítményt, így amikor nincs autó mindegyik parkolóhelyen, bárhová állhatunk, a lehető leggyorsabban fog tölteni az autónk.

Tesla Supercharger állomás Kassán (Fotók: Sebastian Samus)

A kassai töltősziget Szlovákia negyedik Supercharger állomása (Pozsony, Liptószentmiklós, Kassa és Zólyom), a helyi sajtó információi szerint 2021-ben két további helyszínre (Trencsén és Losonc) terveznek Tesla töltőket telepíteni.

Bár töltőből sosem elég, a magyar Teslások sem panaszkodhatnak: hazánkban összesen 7 helyszínen (Sormás, Győr, Fót, Törökbálint, Debrecen, Szeged és Miskolc) találhatók Superchargerek. A hazai Supercharger állomások kihasználtsága különösen magas, amiben vélhetően annak is szerepe van, hogy egyelőre minden Teslás ingyenesen tölthet, nem csak a régebbi, korlátlan ingyenes Supercharger használattal értékesített autók. Magyarországon a győri helyszínen van arra esély, hogy megjelenjenek a Supercharger V3 oszlopok, ugyanis tavaly transzformátort cseréltek ezen az állomáson, így a rendelkezésre álló teljesítményhez képest kevésnek tűnik a jelenlegi 4 db Supercharger V2 oszlop ezen a forgalmas útvonalon.

A fotókat köszönjük Sebastian Samus, kassai olvasónknak.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás