PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Az amszterdami Schiphol Airport régóta híres elektromobilitási tevékenységéről, két évvel ezelőtt például 100 tisztán elektromos meghajtású busz állt itt szolgálatba, amely akkor egész Európa egyik legnagyobb zéró kibocsátású buszflottájának számított. A helyi taxitársaságok is elkezdték elektromosra cserélni járműveiket, és mivel Hollandia a Tesla egyik legfontosabb európai piaca, nem meglepő, hogy a kaliforniai autógyártó villanyautóival is szép számmal találkozhatnak azok, akik taxival folytatják útjukat a repülőtérről.

Az egyik legnagyobb fuvarozó cég, a BIOS Groep 72 darab Tesla Model S megvásárlásával már 2014-ben tisztán elektromos flottára váltott, majd 2018-ban bejelentette, hogy a teljes flottát Model X-re cseréli a nagyobb csomagtér miatt. Erről maga a Tesla is beszámolt honlapján a vásárlói történetek fül alatt, ahol azt írja, a BIOS négy évnyi elégedettség után döntött további villanyautók beszerzéséről.

Ez az elégedettség viszont az évek során mostanra kimerült, sőt, valójában soha nem is létezett – a BIOS arról számolt be, hogy beperli a Teslát az autók folyamatos meghibásodása, és a problémák minősíthetetlen kezelése miatt. A társaság bírósághoz fordul, és mintegy 1,3 millió euró kártérítést követel, ami a forgalom visszaesésén, és a járművezetők munkadíján alapul, amit akkor is fizetni kell, amikor az autók a szervizben állnak. A cég hozzáteszi, hogy a forgalom visszaesése nem kizárólag a világjárvány miatti utazások számának csökkenésének tudható be, hanem annak is, hogy a 72 autóból körülbelül 20 valamilyen hiba miatt nem tud szolgálatba állni.

A leggyakrabban állítólag a szervokormánnyal, a felfüggesztéssel, és a tengelyekkel vannak gondok, de a cég olyan esetekről is beszámol, amikor a Teslák hibásan mérték az utak helyszínét és távolságát (általában néhány 10 kilométert tévedtek, de volt olyan, hogy több mint 4700 kilométer volt az eltérés a Tesla, és a saját műszerük által mért távolság között), ami jogi problémákkal fenyegeti a taxitársaságot. A BIOS kérdésére a Tesla munkatársai e-mailben az autók kilométer-számlálóinak átállítását javasolták, ami igencsak szembement volna a holland törvényekkel, ezért az üzemeltető felkérte az autógyártót, hogy hivatalos dokumentumban indokolja ezt a lépést. Erre állítólag sosem kaptak választ a Teslától.

A cég beszámolója szerint a Model S-ről Model X-re való átállás sem volt annyira idilli, mint ahogy korábban állította, és ahogy a Tesla is írja. A váltásban ugyanis erősen közrejátszott az, hogy a szedán nem hozta azt a hatótávolságot, amit a Tesla megígért. Elon Musk cége 500 kilométert garantált, de a Model S még 400 kilométert sem ment el egy töltéssel, ami ráadásul alapkövetelmény volt a BIOS számára a vásárláskor. A kiadott összefoglaló dokumentum szerint a legmagasabb valós hatótáv 360 kilométer volt. Ezután aztán még tovább csökkent a hatótáv, amikor 2019 augusztusában a vállalat egy szoftverfrissítéssel lekorlátozta az akku kapacitását a régebbi példányokban a potenciális akkumulátor-hibák elkerülése érdekében.

A taxisok ezt követően ruháztak be 64 Model X-re 8 millió euróért, amelyeknél már nem jelentkeztek hatótáv-problémák, ellenben megbízhatóság szempontjából még rosszabbak voltak a szedánnál: baj volt a felfüggesztéssel, a kamerákkal, az érintőképernyővel, a légkondival, az ajtókkal, a szenzorokkal, a 12V-os akkumulátorral, és az Autopilottal is. Tofik Ohoudi, a flotta menedzsere azt nyilatkozta, hogy soha egyetlen autómodellnél sem találkozott annyi műszaki hibával ilyen rövid idő alatt, mint a Tesla Model S és Model X-eknél, és törött lengőkart sem látott még 500.000 kilométernél kevesebbet futott személyautón. Egy hibás Model X-ről videót is közzétett a vállalat:

Nemcsak a villanyautókkal lett látványosan elégedetlen a BIOS, hanem a Tesla after-sales szolgáltatásaival is – elmondása szerint rendkívül körülményes a járművek javíttatása. Ha nagy nehezen sikerült felvenni a kapcsolatot a Teslával, előfordult, hogy egy autó 5 hónapig rostokolt a szervizben, az Amsterdam-Zuidoost szervizközpont pedig minden előzetes bejelentés nélkül kettőre korlátozta az egyszerre javításra bevihető autók számát, és előrefizetésre kötelezte az ügyfelét. A taxitársaság ezért most 5 darab Audi e-tront vásárolt, a német gyártótól ugyanis jobb minőséget, és magasabb szintű ügyfélkiszolgálást remél.

A BIOS ügye jelenleg az amszterdami körzeti bíróságnál van, de a cég felvette a kapcsolatot az úgynevezett Tesla Claim alapítvánnyal is, melyet a gyártó elégedetlen holland vásárlói hoztak létre. A csoport jelenleg körülbelül 200 főből áll, ők valamilyen kisebb-nagyobb műszaki probléma miatt fordultak a szervizhez, de nem tartották kielégítőnek az intézkedést. A háborgók csoportos keresetre készülnek, ennek beadásáról januárban döntenek. Korábban egyébként a SchipholTaxi négy taxisofőrje is pert indított a Tesla ellen hasonló vádakkal, de akkor a munkáltató letagadta ezek hitelességét, és elbocsátotta az alkalmazottakat.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.