Melyik villanyautónak a legnagyobb a csomagtere?

Az autógyártók literben határozzák meg a csomagtér méretét, a gyakorlatban mégis nehéz ez alapján egyértelmű következtetést levonni. Egyes gyártók adata a kalaptartó alatti részre vonatkozik, mások adata plafonig értendő. Gyakoriak a több szintre elhelyezhető csomagtér-padlók, és a padló alatti kisebb-nagyobb, gyakran szabálytalan alakú rekeszek, amit általában beleszámolnak a literekbe, de a való életben ezek inkább a ritkán használt kötelező tartozékok praktikus elhelyezéséhez hasznosak, nem nyaraláskor tesszük ide a bőröndöt.

A csomagtér alakja is sokat számít. Literben jól mutathat egy olyan csomagtér, amelynek oldalai pl. a futómű kialakítása miatt jelentős kitüremkedésekkel rendelkeznek, de a csomagjaink ritkán idomulnak ehhez, így praktikusabb lehet egy kisebb, cserébe szabályos, síkokkal határolt csomagtartó. Természetesen a literben számolt gyári adatot sem azt feltételezve határozzák meg, hogy folyékony, a tér minden apró zugát kitöltő dolgokat fogunk szállítani.

Az általában alkalmazott VDA szabvány értelmében 200 x 50 x 100 mm méretű hasábokkal töltik ki a csomagteret, melyek térfogata 1 liter, így a katalógusban megadott érték megegyezik a csomagtérbe bepaszírozható téglák számával. Ezzel a módszerrel a kisebb kiugró részek nem növelik a csomagtér méretét, viszonylag jól összehasonlítható méretet kapunk, de a való életben általában ennél nagyobb tárgyakat szoktunk szállítani.

Bjørn Nyland, ismert és elismert norvég villanyautós vlogger egy gyakorlatiasabb módszert fejlesztett ki az autók összehasonlítására: a banándoboz-próbát. A banán szállítására használatos kartondobozok jellemző mérete 503 x 338 x 214 mm. Teslabjørn úgy döntött, hogy ezekkel a hasábokkal gyakorlatiasabb összevetésre van lehetőség, így egy ideje minden nála megforduló tesztautó esetén kipróbálja, hogy mennyi kartondobozt tud bepakolni az autók hátsó csomagterébe. Ha az adott típusban van első csomagtér, azt is kipróbálja, és ledöntött ülésekkel, 2 személyes üzemmódban is megtölti kartondobozokkal a rendelkezésre álló teret.

A mai napig 36 személyautón és két kisteherautón hajtotta végre a banándoboz-próbát, melyek eredménye az alábbi táblázatban látható. Vannak meglepetések bőven, én például nem gondoltam volna, hogy a Mitsubishi i-MiEV-re épülő hármasikrek több csomag elszállítására alkalmasak, mint a jóval nagyobbnak tűnő Honda e, Fiat 500e vagy Mini Cooper SE, és az aprócskának tűnő DS 3 is tágasabb, mint a Hyundai Kona.

A tesztsorozat természetesen folytatódik, Google Drive-on elérhető a folyamatosan frissülő lista, és persze Youtube-csatornáján a banándoboz-próba videók is megtekinthetők.

Típus Hátsó (+első) csomagtér Ledöntött hátsó ülésekkel
Tesla Model X (5 üléses) 10+1 28
Tesla Model X (6 üléses) 9+1 23
Tesla Model S (facelift előtti) 8+2 24
Audi e-tron 8 23
Kia e-Niro 8 22
Tesla Model S (facelift) 8 22
Xpeng G3 8 21
MG ZS EV 8 20
Audi e-tron Sportback 7 23
Kia e-Soul 7 23
Nissan Leaf 2018 7 21
Volvo XC40 7 21
Mercedes EQC 7 20
Volkswagen ID.3 7 19
Tesla Model 3 6+1 17
Kia Soul EV 6 21
Jaguar I-Pace 6 20
Peugeot e-2008 6 20
Polestar 2 6 19
Hyundai Ioniq 6 18
Renault Zoe 6 17
Mazda MX-30 6 16
Porsche Taycan 5+1 16
DS 3 E-Tense 5 18
Nissan Leaf 2013 5 18
Xpeng P7 Performance 5 18
Peugeot e-208 5 18
Opel Ampera-e 5 17
Hyundai Kona 5 16
VW e-Golf 5 16
BMW i3 4 14
VW e-up 4 14
Mitsubishi i-MiEV 3 16
Mini Cooper SE 3 13
Honda e 2 14
Fiat 500e 1 8

Kisteherautók:

Volkswagen e-Crafter 156
Nissan e-NV200 50

Címlapkép: Bjørn Nyland / Youtube

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.