PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Egészen elképesztő jelenetek játszódtak le a Formula E történetének legelső valenciai futamán a szombati versenynapon: egymás után merültek le az elektromos meghajtású versenyautók a pályán, amelyek pedig még bírták energiával, a lehető leglassabban igyekeztek átcsordogálni a célvonalon, hogy legalább be tudják fejezni a futamot. A szerencsétlen helyzet kialakulásában számos tényező közrejátszott, ezek megértéséhez tisztában kell lenni a Formula E igencsak bonyolult szabályrendszerével. Akik nem követik az elektromos versenysorozatot, azoknak két nagyon fontos szabállyal kell tisztában lenniük. Az egyik, hogy minden E-Prix futam 45 percig és plusz egy körig tart, ami az jelenti, hogy miután letelt a háromnegyed óra, és az első helyezett versenyző átlépte a célvonalat, egy utolsó teljes körig még tart a futam. A másik az energiamenedzsmentre vonatkozik: egy korábbi szabály szerint a biztonsági autó pályára lépésekor a versenyautók által felhasználható akkukapacitást csökkentik – ezt a Safety Car pályán töltött ideje alapján számolják újra. A valencia hétvége első versenynapjának katasztrofális, és egyben komikus befejezését az okozta, hogy az esős időben a Mini Electric Pacesetter biztonsági autónak öt alakalommal is a pályára kellett gurulnia, ráadásul ötödszörre már a futam utolsó köreiben volt rá szükség. Ez pedig azt jelentette, hogy a csapatok és pilóták gyakorlatilag az utolsó pillanatban tudták meg, hogy pontosan mennyi energiával gazdálkodhatnak. Forrás: Formula E A másik csavart az jelentette a történetben, hogy a mezőnyt vezető Antonio Felix da Costa körülbelül 15 másodperccel a 45 perc lejárta előtt gurult át a célvonalon, azaz a pilótáknak nem egy, hanem majdnem két teljes extra kört kellett menniük minimális, 0-4% közötti töltöttséggel. A futamot végül a Mercedes pilótája, Nyck de Vries nyerte, aki a magasabb töltöttségének köszönhetően könnyedén előzte meg a lassuló élbolyt. A 24 fős mezőnyből mindössze 10 pilóta zárta eredményesen a szombati napot, a többiek vagy a pályán merültek le, vagy utólag diszkvalifikálták őket túlzott energiahasználatért (vagy más okokból). A második helyezett Nico Müller a 22. helyről indult, a harmadik helyezett Stoffel Vandoorne pedig a 24. rajtpozícióból indulva küzdötte fel magát a dobogóra. Forrás: Formula E A spanyol nagydíj után durva kritikák érték a FIA energia-gazdálkodási szabályzatát, ám a szervezet Felix da Costa időzítésével magyarázta a furcsa végkifejletet, hozzátéve, hogy a néhány csapat tisztában volt vele, hogy ilyen megtörténhet, és felkészültek rá, míg mások nem. Da Costa erre úgy reagált, hogy nem tudja elfogadni a FIA álláspontját, hiszen ha még lassabban ment volna a Safety Car mögött, akkor még jobban csökkentették volna a rendelkezésre álló energiát. A DS Techeetah versenyzőjét egyébként utólag szintén kizárták a megengedettnél több energia fogyasztásáért. Im sorry but i cant accept this. If i go EVEN slower under SC, how many teams would have protested me at the end? And also, if i go slower, they would have reduced more energy. Today it was only on the hands of the FIA to save all of us from this. https://t.co/CDsiA0BCDN — Antonio Felix da Costa (@afelixdacosta) April 24, 2021 Csapattársa, Jean-Eric Vergne a hosszú egyenes szakaszokkal teli valenciai pályát kritizálta, melyen kevés lehetőség adódik az energia megőrzésére, illetve a fékezési energia visszagyűjtésére. „Beraksz egy falat a pálya közepére, egy falat ide, egy falat oda, de a pálya maradék része hatalmas” – folytatta, majd hozzátette, hogy az ilyen mesterkélt versenypályák helyett a Formula E-nek a már megszokott utcai helyszínekhez kellene ragaszkodnia. A vasárnapi futam már nyugodtabb körülmények között zajlott, de a szombati zűrzavar alaposan átrendezte a tabellát. Jelenleg Nyck de Vries vezet 57 ponttal, őt pedig Stoffel Vandoorne és Sam Bird követi 48 és 43 ponttal. Legközelebb május 8-án csapnak össze a versenyzők a módosított monacói pályán. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!