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
auto
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

Augusztus 23-án indul a potenciálisan tűzveszélyes akkumulátorok cseréje a Chevy Bolt modellekben az Egyesült Államokban. Az Electrek közvetlenül a GM szóvivőjétől kapott néhány új információt az akkumulátorcserék részleteiről. Megtudták, hogy nem teljes akkumulátorokat, hanem cellákat cserélnek, de ez is a garancia újraindulását eredményezi.

Megint kiégett egy Chevrolet Bolt EV

Ha valaki esetleg nem lenne képben az ügyről, röviden összefoglalom a történetet. A General Motors 2020 novemberében jelentette be, hogy visszahív mintegy 70.000 darab 2017 és 2019 között gyártott Chevrolet Bolt modellt, miután több autó kiégett, és a tűz az akkumulátorokból indult. A GM akkubeszállítója ugyanaz az LG Chem (ma már LG Energy Solution), amely a Hyundai Kona tűzesetekkel is kapcsolatba hozható. A Hyundai már korábban elrendelte a kritikus időszakban gyártott modellekben a teljes akkumulátorcserét, a General Motors azonban szoftverfrissítéssel próbálta megelőzni a kockázatot. Azt követően azonban, hogy egy, a szoftverfrissítésen már átesett példány is kigyulladt, a GM egy újabb visszahívási kampányról döntött, amelyben már akkucserével kezelik a problémát. Az autót Európában is forgalmazták néhány évig Opel Ampera-e néven. A szoftverfrissítéses visszahívást az Opel modellekre is kiterjesztették, az akkumulátorcseréről azonban egyelőre nem érkezett hír. Jó esély van rá viszont, hogy az Opel márkajelzéssel értékesített autókra is ez a sors vár a közeljövőben.

A legfrissebb hírek szerint a Hyundai megoldásával ellentétben a Boltokban nem teljes akkumulátorcsomagokat, hanem az akkuban lévő összes cellát cserélik. Ez a megoldás egyértelműen munkaidő-igényesebb, de bizonyára kiszámították, hogy ez a költséghatékonyabb opció. A visszahívásokra a GM a 2. negyedévben 800 millió dollárt írt le, amely a cég részvényeinek közel 8%-os áresését eredményezte, az LG pedig 200 millió dolláros leírást jelentett be szintén a 2. negyedévre, amely 21%-os profitcsökkenéssel jár a vállalat számára. Összességében tehát 1 milliárd dolláros költségekkel számolhattak az érintett vállalatok, ugyanakkor ezeket a költségeket még a visszahívás bejelentése előtt kalkulálták, így akár valamivel magasabbra is rúghatnak a valós költségek.

Az Opel Ampera-e modellt is visszahívják a tűzveszélyes akkumulátor miatt

Érdekesség, hogy az akkumulátor felújítását nem csak a kritikus időszakban gyártott akkuval szerelt autókban rendelték el, hanem azokban az autókban is, amelyek tulajdonosai a telemetrikus adatok szerint gyakran merítették le jelentős mértékben autójuk akkuját. Utóbbi döntés arra utal, hogy a GM egyértelműen a nagyobb ciklusban látja a kockázatot. A cellacserét követően az autók akkumulátora újra kap 8 év vagy 100.000 mérföld garanciát, tehát ebből a szempontból új akkumulátorként kezelik a megoldást. Az akkumulátorcsere végrehajtásáig a GM azt kéri a Bolt-tulajdonosoktól, hogy ne töltsék 100%-ra az autójukat (melyről a korábbi szoftverfrissítés egyébként gondoskodik), illetve lehetőleg ne parkoljanak garázsban, vagy éghető anyagok közelében.

A GM is akkut cserél a tűzveszélyes autókban

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.