A mentőautók gyártására szakosodott Demers Ambulances, valamint a Lion Electric elektromos járműgyártó vállalat tegnap közösen bemutatta a Demers eFX Ambulance névre keresztelt járművet, amely a legelső olyan mentőautó lesz a piacon, amelyet a fejlesztés első pillanatától kezdve tisztán elektromos meghajtással, kifejezetten erre a feladatra terveztek. Kereskedelmi forgalomba 2022 második felében kerül Észak-Amerikában. A két cég közel öt évig dolgozott a mentőautó megvalósításán, bevonva rohammentősöket és egészségügyi szakembereket a fejlesztési és tesztelési folyamatba, hogy a jármű minden tulajdonságát tekintve tökéletes legyen az életmentés elvégzésére.
A Demers kiemeli, hogy az orvosi felszerelések kezelése és a beteg ellátása közben a mentősök a saját életüket kockáztatják a mozgó járműben, ezért a biztonságos környezet megteremtése kiemelt fejlesztési cél volt. Ennek legfontosabb eleme, hogy az utastér kialakításának köszönhetően a beteg ellátása nagyrészt ülve, becsatolva is lehetséges. És valószínűleg az utasok fokozott védelme az oka annak is, hogy az eFX Ambulance a masszív testével inkább hasonlít egy páncélozott csapatszállítóra, mint egy megszokott kinézetű mentőautóra.
A 8,7 tonna tömegű autót 340 lóerő hajtja, a 800V-os akkucsomag kapacitása pedig a vásárló igénye szerint választható 130 és 195 kWh között. A hatótávolság 200 kilométer. Az elektromos hajtás nem csak azért fontos, mert a mentőautó a bevetés közben az idő több mint felét egy helyben állva, de járó motorral tölti, feleslegesen szennyezve környezetének levegőjét, de a vibráció-, és zajmentes működés a beteg állapotára, és a mentősök munkakörülményeire is pozitív hatást gyakorol.
A Demers azt is hozzáteszi, hogy az elektromos mentőautó üzemeltetése mérföldenként 80-90%-kal alacsonyabb, mint a hasonló méretű hagyományos mentőautóké, és a becslések szerint 60%-kal alacsonyabb a javítása és karbantartása.
A fentebb említett előnyök miatt több gyártó is elkezdett kísérletezni elektromos mentőautóval, Tokióban például már szolgálatba állt egy hagyományos meghajtású Nissan NV400-as kisbusz átalakításából született zéró emissziós jármű, valamint a Ford is dolgozik a saját, E-Transitból fejlesztett mentőjén.