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
auto

Megtörtént az első FSD béta baleset?

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

A Tesla önvezető rendszerének fejlesztése kevéssel több mint egy éve, 2020 októberében lépett a nyilvános béta, azaz tesztfázisba, egyvalami azonban mostanáig elmaradt: nem volt ismerté vált baleset.

Most már ilyen is van.

Hogy volt, hogy nem volt

Az FSD beta tesztek egyik legmeglepőbb részlete, hogy egészen mostanáig nem jelentettek balesetet a tesztelésben résztvevő pár ezer amerikai autóval kapcsolatban. A Tesla nyilván válogatott a sofőrök között már a program kezdetén is, most pedig már mindenkinek át kell mennie egy 7 napos tesztfázison, amikor a számítógép elemzi az ő vezetési stílusát. Ezzel együtt benne volt a pakliban, hogy előbb-utóbb lesz pár baleset ezekkel a kocsikkal – legyen ez bármelyik fél hibája.

Megérkezett „A Gomb” a Teslákba

Mint azt több külföldi portál is jelentette, az amerikai közúti közlekedés biztonságáért felelős NHTSA weboldala szerint 2021. november 8-án egy Model Y tulajdonosa bejelentést tett a vele történt baleset okán. Az illető az FSD Beta tesztprogram részvevője.

A tulajdonos elmondása szerint az autó az önvezető üzemmódban volt, amikor egy balkanyar során rossz sávba fordult be, és nekiment a mellette haladó autónak. Járműve a kanyar felénél jelezte, hogy nem tud megbirkózni a helyzettel, azonban ezen a ponton a sofőr hiába próbált ellenkormányozni, a kocsi átvette az irányítást és belevezetett a helytelen sávba. Az eredmény az lett, hogy alaposan összetört az Y bal oldala – személyi sérülésről nem számoltak be.

Az ilyen bejelentéseket a hivatal kivizsgálja, úgyhogy előbb-utóbb lesz valami hivatalos válasz is, amiről természetesen majd mi is beszámolunk. Az eset leírásával kapcsolatban azonban van egy furcsa részlet ami magyarázatra szorul. Nem csak az FSD, de a sima Autopilot is úgy működik, hogy azt akár a fék megnyomásával, akár egy kormánymozdulattal azonnal ki lehet kapcsolni. A probléma sokkal inkább éppen a fent leírtak fordítottja. Az sofőrnek időnként jeleznie kell az autó felé, hogy figyel, ott van a keze a kormányon, ezért ilyenkor picit meg kell mozdítani azt, és rendkívül egyszerű túl nagy erőt használni, amivel teljesen kikapcsolja az ember a rendszert. Kell egy kis idő, mire a sofőr kitapasztalja, hogy csak épp annyira mozdítsa meg a  kormánykereket, hogy jelezze figyel, de ne kapcsoljon ki az Autopilot.  Elsőre elég nehéz elképzelni, hogy a sofőrnek harcolnia kellett volna az autóval, de még ha ez így is lett volna, szinte ösztönösen a fékre lép az ember, ami szintén kikapcsolja a rendszert.

Az autó számítógépjeink naplófájljai alapján nyilván meg tudják majd állapítani, hogy mi történt valójában, az adatokat pedig ilyenkor a hatóság szakemberei elemzik ki. Nem lepődnénk meg azonban, ha kiderülne, hogy mégis tovább kell várnunk az első olyan FSD balesetre, ahol tényleg a gép hibázott – bár az biztos, hogy lesz még ilyen, nem is egy. Az is biztos azonban, hogy aki belép a programba, az elfogadja, hogy továbbra is ő felel a járműve biztonságos működtetésért, így a biztosító felé nem valószínű, hogy működik az a kifogás, hogy az autóm volt a hibás.

Megjött a Tesla FSD 10, de az agyunkat még nem dobtuk el

A címlapkép forrása: Brandonee916, Youtube

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.