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
auto
2024. 07. 27. szombat

Lucid Air, a világ leggyorsabban tölthető villanyautója

Megjelent az első videó a Lucid Air töltéséről, amelyből nem csak a csúcs töltési teljesítmény derül ki, de a teljes 0-100% töltési görbe is látható. Egy impozáns csúcsérték persze közel sem olyan fontos, mint az, hogy milyen hosszú tartományban képes az autó gyorsan tölteni.

Tom Moloughney videójából azt is megtudhatjuk, hogy a Lucid Air azon kevés modellek közé tartozik, amelyek a töltő felé közeledve képesek beállítani az ideális hőmérsékletet a lehető leggyorsabb töltéshez. A Lucidnak 31 fokos akkura van ehhez szüksége, melynek elérése a kiinduló hőmérséklettől függően 20-45 percig is eltarthat, és természetesen a prekondicionálás csökkenti az autó hatótávját, hiszen az akkupakkot az abban tárolt energiával fűti fel.

A töltési teszt egy Electrify America állomáson történik, amely az Ionity hálózat tengerentúli testvérének tekinthető, szintén 800 voltos, maximum 350 kW teljesítményre képes töltőoszlopokat üzemeltet. A kereskedelmi forgalomban kapható leggyorsabban tölthető autó eddig a Porsche Taycan volt, amely 270 kW maximális teljesítményt képes felvenni, de a Hyundai csoport e-GMP padlólemezre épülő modelljeinek 232 kW-os maximuma és az újabb Teslák töltési csúcsteljesítménye is említésre méltó.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A 837 km EPA hatótávval rendelkező Lucid Air azonban úgy tűnik átvette a vezetést. A töltés üres akkuval 270 kW-tal indul, majd 5-6% körül eléri a 300 kW feletti csúcsteljesítményt, ezt követően lassan csökkenni kezd. 30%-os töltöttségnél még 240 kW feletti teljesítményt vesz fel az autó. Ennél is fontosabb azonban, hogy 50 kWh betöltéséhez mindössze 11 percre volt szükség. Összehasonlításképp – a videó készítője szerint – egy 100 kWh-s akkuval szerelt Teslának kb. 15 percre van szüksége ugyanennyi energia felvételéhez, egy Porsche Taycan esetében pedig kb. 23 percig tart 50 kWh betöltése.

Az 50%-os töltöttséget 16 perc alatt érte el az autó, amely 67 kWh energiát jelent. Ez 251 kW-os átlagos töltési teljesítményt jelent. 50%-os töltöttségi szintnél azonban már „csak” 170 kW-tal töltődik a Lucid, tehát itt is azok tudnak gyorsabban haladni, akik bátrabban lemerítik az autót a töltéshez.

Hivatalosan is a Lucidé a legnagyobb elektromos hatótáv

Egy újabb kerek érték, 100 kWh (75%) betöltéséhez – üres akkuval indítva a töltést – is csupán 32 perc szükséges, ami 181 kW-os átlagos töltési teljesítményt jelent. A pillanatnyi teljesítmény itt már beesik 100 kW alá. Az 50 kW-os töltési teljesítményt kb. 90%-os töltöttségi szintnél éri el a Lucid Air, 50 perccel a töltés indítását követően. Az utolsó 10%-ot nem igazán érdemes már betölteni, mivel erre további fél órára lenne szükség. Az autó összesen 134 kWh-t vett fel a töltőoszloptól, ami a 113 kWh-s akku kapacitást figyelembe véve jelentős töltési veszteséget jelent.

A szemfüles nézők talán azt is észrevették, hogy a töltés indításához nem volt szükség sem applikációra, sem RFID kártyára, de még érintéses fizetésre alkalmas bankkártyára sem, a Lucid ugyanis Plug&Charge kompatibilis.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.