PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

Idén novemberben átlagosan 18%-kal kellett többet fizetni egy használt autóért, mint 2020 novemberében – írja használtpiaci összefoglalójában az Autoscout24.de.

Az éves átlagárakat összevetve még nincs ekkora különbség. A portál adatai szerint 2020-ban a koronavírus miatti keresletcsökkenés hatásaként nem emelkedtek az árak, így 2020-ban egy átlagos használt autó 22.841 euróba került, idén azonban 2027 euróval, azaz körülbelül 10%-kal kell többet fizetni az átlagos autóvásárlónak az első 11 hónap adatai alapján. Az áremelkedés a járműszektor szinte minden szegmensére kiterjed, de a legnagyobb emelkedéssel a középkategóriás autók, illetve az idősebb, 10-20 év közötti használt modellek vásárlói szembesülnek.

A középkategóriás modellek 14%-kal lettek drágábbak, átlagosan 22.891 euróba kerülnek. A kisautók ára 11.526 euró, 12%-os növekedést követően. A felső középosztályba tartozó modellek 11%-kal, a luxusautók és a terepjárók ára 10, illetve 8%-kal drágultak. Az 1, illetve 3 évnél fiatalabb autók csak 7-8%-kal kerülnek többe, 3-5 éves korban már 10%-kal, 5-10 év között 11%-kal, 10-20 év között pedig 12%-kal kell többet fizetni.

Az árak emelkedése mellett a kínálat jelentősen, mintegy 11%-kal csökkent 2021-ben. Stefan Schneck, az AutoScout24 németországi értékesítési vezetője szerint az áremelkedés oka, hogy a koronavírus világjárvány következtében megnőtt az emberek egyéni mobilitás iránti igénye, ami felpörgette a használt autók iránti keresletet. A tendenciát tovább erősítik a lezárások miatt visszafogottan termelő autógyártók. A piacról hiányzó új autók is csökkentik a használt gépjárműpark volumenét (aki már lecserélné korábbi autóját, annak még várnia kell az újra, így még nem értékesíti használt gépjárművét), illetve a hosszú szállítási határidők miatt sokan döntöttek úgy, hogy inkább használt autót vásárolnak.

A VillanyautóPiac egy jól paraméterezhető hirdetési felület azoknak, akik tisztán elektromos vagy PHEV autót vennének vagy adnának el

Az oldal hajtástípusok szerint is megosztotta az árváltozásokat. Egy éven belül a legnagyobb, 9%-os áremelkedés a tisztán elektromos, illetve a benzines modelleket érintette. Előbbiek átlagos ára 33.243 euró, utóbbiakért 20.405 eurót kell fizetni, miközben 15%-kal kevesebb benzines modell kerül piacra, az elektromos autók kínálata azonban jelentősen bővült. A dízelek átlagára jelenleg 25.035 euró, amely 8%-os emelkedést jelent. A hibridek csak 5%-kal drágultak, 35.279 az aktuális átlagáruk. Jelentősen, mintegy 20%-kal csökkent a gázzal hajtott autók átlagára, a CNG meghajtású modellek 15.900, az LPG üzemű autókat 12.160 eurós áron cserélnek gazdát.

A németországinál nagyobb mértékű áremelkedésről és kínálat csökkenésről számolt be Czupor Balázs, a használt autók Hollandiából Magyarországra importálásával foglalkozó Auto van Beuwenn tulajdonosa. Míg 2020 elején több mint 450.000 autó volt a holland használt piacon, a kínálat 2021 szeptember végére 357.000 darabra csökkent, az árak pedig 15-20%-kal emelkedtek.

A kizárólag elektromos autók behozatalával foglalkozó EV-FAN.hu Kft. az olcsóbb elektromos autók hatalmas keresetnövekedéséről és áremelkedéséről számolt be Facebook oldalán. A francia piacot kiemelten követő cég adatai szerint például egy 2016-os, 50-80 ezer kilométert futott, 24 kWh-s akkuval szerelt, Acenta felszereltségű Nissan LEAF modell bruttó vételára a nyár eleji 7-8000 euróról október végére már 10-11.000 euróra növekedett.

Mivel Magyarországra jelentős számú használt autó érkezik külföldről, az euróban kifejezett áremelkedés mellett a magyar piac a forint-euró árfolyamnak is ki van téve. 2021. május eleje és október eleje között a HUF/EUR árfolyam a 350-360 tartományban ingadozott, októbertől inkább a 370-es csúcsokat közelíti, amely fél éven belül 3-4%-os áremelkedést is eredményezhet.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.