Visszapillantó: 2021. villanyautós szemmel

Érdekes, fordulatokban és eseményekben gazdag év végéhez érkeztünk. Sokévnyi kételkedés és tagadás után 2021-ben szépen csendben minden nagyobb piaci szereplő elismerte és kimondta, hogy az elektromobilitás a jövő. Abban természetesen nincs egyetértés, hogy 5, 10 vagy 15 év múlva jön el a fordulópont, de amíg azt sem határozzuk meg, hogy mi számít fordulópontnak, addig erről nincs is igazán értelme beszélni. Az elmúlt években megfigyelhető gyorsuló növekedés alapján nem kell túl nagy bátorság ahhoz, hogy egy viszonylag gyors váltást vizionáljunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy az utakról 5 év alatt eltűnnek a hagyományos autók, hiszen a most eladott példányokat még 10-15 évig biztosan használni fogják. Pont ezért lényeges egyébként, hogy minél hamarabb kivezessük ezeket az autókat a gyártásból, mert a már legyártott példányoktól nagyon időigényes dolog megszabadulni.

Tesztek

Aki már nem venne hagyományos meghajtású autót, az már elég sokféle villanyautó közül válogathat. Egy ideje láttuk már, hogy jönnek a kis SUV-k (nagy crossoverek?) elektromos változatai, ami idén meg is jelentek, előbb a szalonokban, majd az utakon is. Néhányat már teszteltünk is közülük (van amelyiknek a cikkével még adósak vagyunk), de az idei tesztjeink nem csak ezekre a modellekre korlátozódtak. Érdemes átfutni a listát: Elektromos autó tesztek

A tesztek közül nekünk a legkedvesebb a három városi kisautót bemutató videónk volt.

 

Állami támogatás

2021-ben sem maradtunk állami támogatás nélkül. A maximum 12 millió forintos vételárú autók vásárlásához 2,5, a 12-15 milliós járművekhez pedig 1,5 millió forintos támogatást lehetett igényelni. A legalább hétszemélyes autók esetén a vételár felső határa 2-2 millió forinttal kitolódott. Az alacsonyabbik küszöb ugyan magasabb volt egy millióval, mint egy évvel korábban, de az emelés a gyengülő forint miatt inkább csak az áremelkedések kompenzálására volt elegendő. Az IFKA a pályázatokat a magánszemélyek, a cégek és a taxisok számára külön-külön írta ki. Magánszemélyek és taxisok számára 3-3, a cégek számára pedig 1 milliárd forintot különített el az állam. A pályázat érdekessége idén az volt, hogy a magánszemélyeknek kiírt programban eredetileg 3 külön időpontban 1-1 milliárd forintot terveztek megítélni, de miután az első 1 milliárd nagyjából egy óra alatt elfogyott, és sokan félig beadott pályázatokkal értetlenkedtek, a másik két alkalomra szánt 1-1 milliárdot is felszabadították. Aki már megkezdte a pályázatát, az befejezhette, amivel ki is merült a keret. (Ez azért is volt lényeges, mert pályázni már csak megrendelt autóval lehetett.) Aki a második és a harmadik körben tervezett pályázni, az annak ellenére hoppon maradt, hogy az IFKA a honlapján egy rövid közleményben ígérte meg a folytatást. A kiírást az első pályázati kör után úgy módosították, hogy abból úgy eltűnt a második és a harmadik kör, hogy nyoma sem maradt.

Hivatalosan is megérkezett a Tesla

Bár a Tesla érkezése az állami támogatáshoz képest csak egy szűkebb kört érintett, így is egy rendkívül fontos lépésről van szó. A belépő ráadásul nem is sikerülhetett volna jobban. Az amerikai autógyártó ugyanis levitte 15 millió forint alá a Model 3 SR+ induló árát, így azt akár 1,5 millió forint támogatással is el lehetett hozni (ráadásul egy kis hezitálás után még az egyébként külön fizetendő 360 ezer forintos forgalomba helyezési díjat is beépítették a 15 millió forintos árba). Akinek így sikerült 13,5 millió forintért megcsípnie egy autót, az igazán örülhet, hiszen az év végére az autó indulóára 16,75 millióra emelkedett (plusz 360 ezer forint forgalomba helyezési díj).

Ahogy arra számítani lehetett, a Tesla hivatalos jelenlétével megnyílt az első hivatalos Tesla szerviz is az országban, így a Teslákat nem kell már Ausztriába hordani garanciális javításokra.

Rendkívül népszerű a zöld rendszám

A december végi adatra még kb. 10 napot kell várnunk, de ha a novembertől novemberig tartó 12 hónapot nézzük, akkor közel 58%-os növekedést láthatunk. Összesen 14.865 autóra került ilyen rendszám, 8212 darab volt tisztán elektromos. Az elmúlt 12 hónapban tehát már több tisztán elektromos autót állítottak forgalomba (újként vagy használtként), mint tölthető hibridet. A 2020-ról idénre áthúzódó, illetve az idei támogatások pozitív hatással voltak a számokra, de a használt piac is legalább olyan mértékben erősödött, mint az új autók importja.

Ráadásul mindezt úgy, hogy mind az új, mind pedig a használt autók ára drasztikusan emelkedett. De ugyanez megfigyelhető volt a hagyományos meghajtású autóknál is. Ami mégis az elektromos járművek felé terelte az autóvásárlókat, az a magas benzinár. Miután a gázolaj és a benzin ára is átlépte az 500 forintos lélektani értéket, nagyon sokan jöttek rá, hogy a közlekedésük az eddig megszokott módon megfizethetetlenül meg fog drágulni. Ősszel az autókereskedők azt érezhették, mintha mintha mindenki villanyautót akarna venni. A használtan meghirdetett autók többsége egy-két napon belül elkelt, de olyat is hallottunk több helyről, hogy a legújabb autókat meg sem hirdették, így is azonnal akadt rájuk vevő. És ezen a felfokozott hangulaton a hagyományos üzemanyagok áremelkedését a lakosság elől eltakaró hatósági ár sem változtatott semmit.

Töltőhálózat

A töltőhálózatok szempontjából is fontos év volt az idei. Elkészült a Next-E töltőhálózat magyarországi szakaszával a MOL Plugee, és országszerte 20 kW-os DC töltőkkel szórta tele a parkolóit a Lidl.  A Tesla ugyan nem nyitott új helyszíneket, de Miskolcon, Debrecenben és Szegeden duplázták az oszlopok számát, Törökbálinton és Fóton pedig V3-as, 250 kW-os maximális teljesítményű oszlopokkal bővítették a töltőállomást. Mind a Lidl, mind pedig a Tesla ingyen biztosítja a töltést, így 2021-ben messze a legtöbb töltést és energiát kiszolgáló szolgáltatók voltak a piacon. Ennek ellenére jól látható, hogy egyre többen vannak, akiknek az idejük többet ér, minthogy a töltésre várakozzanak, így szerencsére szépen nő a forgalom a fizetős töltőkön is.

Ellenpropaganda

A villanyautózással szemben kétségeket ébresztő lobbi az elmúlt 5-10 évben kiváló munkát végzett, így még mindig nagyon sokan hiszik el, hogy az elektromos autók többet ártanak a környezetnek, mint a káros anyagokat a működés helyén is kibocsátó belsőégésű motoros járművek. 2021-ben készült egy remek angol nyelvű videó a hagyományos hajtás környezetkárosításáról, amit a szerkesztőségünk villámgyorsan elkészített magyarul is. Érdemes ezt megmutatni azoknak, akik még mindig elhiszik azt a maszlagot, amit az eddigi rendszer fenntartásában érdekelt cégek terjesztenek.

 

Növekvő olvasótábor

2021-ben majdnem elértük a 2000 publikált hírt és cikket (ha a podcastokat is számolnánk, akkor bőven át is lépnénk ezt az értéket). Az első 4500 anyag öt év alatt készült el, ezt sikerült közel 2000 anyaggal gyarapítani. Ezekre az anyagokra a Google Analytics mérése szerint 2,4 millió egyedi olvasó volt kíváncsi, ami közel 37%-os növekedés az előző évi adathoz képest. Havi szinten nagyjából 300 ezer egyedi olvasó tájékozódott nálunk az elektromobilitásról. Óriási öröm számunkra, hogy ilyen sokakat érdekelnek már a tisztán üzemelő járművek és a fenntartható energiatermelés.

Villanyóra

Egyre népszerűbb a heti rendszerességgel megjelenő Villanyóra podcastunk, amit idén a járványhelyzet miatt többnyire online rögzítettünk. Elkészült a 100., jubileumi adás, és jövőre is igyekszünk minden héten érdekes témákkal és vendégekkel jelentkezni.

A szerkesztőség tagjai nevében is minden kedves olvasónknak boldog új évet kívánok!

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.