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
auto

Ismét darabolja a részvényeit a Tesla

egyéb
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

Alig másfél éve, hogy sor került már hasonló lépésre, most mégis ismét olyan magas a részvények ára, hogy újra feldarabolják a papírokat.

Több, de mégis ugyanannyi

Alapvetően senki nem szokott zokogni amiatt, hogy magas a részvény ára amibe befektetett, azonban az 1000 dollár feletti árfolyamok egyik mellékterméke, hogy nehezebbé válik a kereskedés a papírokkal. Ez természetesen elsősorban a kisbefektetőket érinti, hiszen ha valaki rendszeres, kisebb összegű megtakarításaiból vesz részvényeket, akkor eljön az a szint, amikor ezt már nem tudja megtenni, mivel nincs annyi felesleges pénze, hogy akár egyetlen értékpapírt is vegyen. Egyes kereskedési platformok felkínálják ugyan a töredék részvény vásárlásának lehetőségét, de ez messze nem általános, és nem is mindenhol lehetséges.

A stock split annyit tesz, hogy egy bizonyos számmal, mondjuk öttel, elosztják az árfolyamot egy kijelölt napon, majd ugyanekkor a meglévő értékpapírok tulajdonosainak számláján megötszörözik a részvényeik darabszámát. Így a cég összértéke, illetve a meglévő részvényesek vagyona természetesen nem változik (ötöd akkora árfolyam, de ötször annyi darab részvény), azonban a következő naptól kezdve az alacsonyabb árfolyamon jóval aktívabb tud lenni a kereskedés, hiszen ha mondjuk előzőleg 1000 dollár volt az árfolyam, akkor onnantól kezdve csak 200, így többen lesznek olyan helyzetben, hogy vehetnek pár darabot.

Amikor 2020. augusztus 28-án ötödölték a TSLA részvények árfolyamát, akkor 2213 dollárról 444 dollárra mérséklődött a papírok értéke a pénteki tőzsdezárás és a hétfői nyitás között. Természetesen a 2213 dolláros szintet is részben már azért érte el az értékpapír, mert a bejelentés és a végrehajtás között a nagy várakozás felerősítette a keresletet. Most 1000 dollár körül mozgott az árfolyam, a bejelentés hatására pedig 1080 körüli szintre erősödött, de itt érdemes felidézni, hogy a 2020-as ötödölés előtt ez 5000 dollár feletti szintet jelentene.

A vállalat friss bejelentése szerint, az idei rendes éves közgyűlés alkalmával olyan javaslatot terjesztenek be, ami megágyaz egy újabb splitnek, de a részletek még nem ismertek, nem tudni, most is öttel osztják-e majd a papírok értékét. Az éves közgyűlés általában nyáron, június-július magasságában szokott lenni, de az utóbbi két évben a COVID miatt az őszre csúszott és virtuális lett az esemény. Persze nem kizárt, hogy most ismét nyáron lesz, hiszen valószínűtlen, hogy fél évvel korábban belengették volna ezt a lépést.

Az viszont kiderült, hogy ahogy 2020-ban, úgy most is azt a technikát alkalmazzák, hogy osztalékként adják majd oda a plusz részvényeket a befektetőknek, azonban ennek sok gyakorlati jelentősége nincs. Bár az osztalékból szerzett nyereség után adózni kell, de a split önmagában nem jár vagyoni változással, így ahogy két éve, úgy most sem lesz közvetlen adóvonzata. Hagyományos értelemben vett osztalékot egyébként továbbra sem fizet a vállalat, azaz az éves nyereség egy részét nem osztja szét a részvényesek között, hanem inkább beruházásokra költi a pénzt.

A mostani bejelentés egy érdekes időszakban érkezett, amikor a cég részvényeinek árfolyama amúgy is felfelé mozgott. Az év eleji 1050 dollár körüli szintről, a remek értékesítési és pénzügyi eredmények ellenére, előbb 760 dollárra mérséklődött a papírok értéke, majd március közepe óta folyamatosan erősödött és a napokban újra átlépte az 1000 dolláros küszöböt. Ebben része volt a berlini gyár indulásának, azonban ezzel még nincs vége a fontos bejelentéseknek, mivel még a hét végén várhatóan kiderülnek az első negyedéves eladási adatok, április 7-én hasonló ünnepélyes keretek között elindul az új austini üzem, majd április utolsó hetében nyilvános lesz az első negyedéves pénzügyi eredmény is.

Feldarabolják a Tesla részvényeket

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Címlapkép: a TSLA részvények 2010-es első bevezetése a tőzsdére. Mark Lennihan/AP

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás