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 Alig másfél éve, hogy sor került már hasonló lépésre, most mégis ismét olyan magas a részvények ára, hogy újra feldarabolják a papírokat. Több, de mégis ugyanannyi Alapvetően senki nem szokott zokogni amiatt, hogy magas a részvény ára amibe befektetett, azonban az 1000 dollár feletti árfolyamok egyik mellékterméke, hogy nehezebbé válik a kereskedés a papírokkal. Ez természetesen elsősorban a kisbefektetőket érinti, hiszen ha valaki rendszeres, kisebb összegű megtakarításaiból vesz részvényeket, akkor eljön az a szint, amikor ezt már nem tudja megtenni, mivel nincs annyi felesleges pénze, hogy akár egyetlen értékpapírt is vegyen. Egyes kereskedési platformok felkínálják ugyan a töredék részvény vásárlásának lehetőségét, de ez messze nem általános, és nem is mindenhol lehetséges. A stock split annyit tesz, hogy egy bizonyos számmal, mondjuk öttel, elosztják az árfolyamot egy kijelölt napon, majd ugyanekkor a meglévő értékpapírok tulajdonosainak számláján megötszörözik a részvényeik darabszámát. Így a cég összértéke, illetve a meglévő részvényesek vagyona természetesen nem változik (ötöd akkora árfolyam, de ötször annyi darab részvény), azonban a következő naptól kezdve az alacsonyabb árfolyamon jóval aktívabb tud lenni a kereskedés, hiszen ha mondjuk előzőleg 1000 dollár volt az árfolyam, akkor onnantól kezdve csak 200, így többen lesznek olyan helyzetben, hogy vehetnek pár darabot. Amikor 2020. augusztus 28-án ötödölték a TSLA részvények árfolyamát, akkor 2213 dollárról 444 dollárra mérséklődött a papírok értéke a pénteki tőzsdezárás és a hétfői nyitás között. Természetesen a 2213 dolláros szintet is részben már azért érte el az értékpapír, mert a bejelentés és a végrehajtás között a nagy várakozás felerősítette a keresletet. Most 1000 dollár körül mozgott az árfolyam, a bejelentés hatására pedig 1080 körüli szintre erősödött, de itt érdemes felidézni, hogy a 2020-as ötödölés előtt ez 5000 dollár feletti szintet jelentene. Tesla will ask shareholders to vote at this year’s annual meeting to authorize additional shares in order to enable a stock split. — Tesla (@Tesla) March 28, 2022 A vállalat friss bejelentése szerint, az idei rendes éves közgyűlés alkalmával olyan javaslatot terjesztenek be, ami megágyaz egy újabb splitnek, de a részletek még nem ismertek, nem tudni, most is öttel osztják-e majd a papírok értékét. Az éves közgyűlés általában nyáron, június-július magasságában szokott lenni, de az utóbbi két évben a COVID miatt az őszre csúszott és virtuális lett az esemény. Persze nem kizárt, hogy most ismét nyáron lesz, hiszen valószínűtlen, hogy fél évvel korábban belengették volna ezt a lépést. Az viszont kiderült, hogy ahogy 2020-ban, úgy most is azt a technikát alkalmazzák, hogy osztalékként adják majd oda a plusz részvényeket a befektetőknek, azonban ennek sok gyakorlati jelentősége nincs. Bár az osztalékból szerzett nyereség után adózni kell, de a split önmagában nem jár vagyoni változással, így ahogy két éve, úgy most sem lesz közvetlen adóvonzata. Hagyományos értelemben vett osztalékot egyébként továbbra sem fizet a vállalat, azaz az éves nyereség egy részét nem osztja szét a részvényesek között, hanem inkább beruházásokra költi a pénzt. A mostani bejelentés egy érdekes időszakban érkezett, amikor a cég részvényeinek árfolyama amúgy is felfelé mozgott. Az év eleji 1050 dollár körüli szintről, a remek értékesítési és pénzügyi eredmények ellenére, előbb 760 dollárra mérséklődött a papírok értéke, majd március közepe óta folyamatosan erősödött és a napokban újra átlépte az 1000 dolláros küszöböt. Ebben része volt a berlini gyár indulásának, azonban ezzel még nincs vége a fontos bejelentéseknek, mivel még a hét végén várhatóan kiderülnek az első negyedéves eladási adatok, április 7-én hasonló ünnepélyes keretek között elindul az új austini üzem, majd április utolsó hetében nyilvános lesz az első negyedéves pénzügyi eredmény is. Feldarabolják a Tesla részvényeket Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is. Címlapkép: a TSLA részvények 2010-es első bevezetése a tőzsdére. Mark Lennihan/AP Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!