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
auto
2024. 04. 26. péntek

Egy hétre leállhat a Giga Sanghaj

elektromos autó

Napok óta makacsul tartja magát a pletyka, hogy a Tesla csökkenti, a nemrég heti 20.000 autó fölé tornászott Giga Sanghaj termelését.

Most az értesülés negyedik változata érkezett meg.

Rekord után leállás?

A Bloomberg korábbi értesülése szerint a Tesla decemberben 20%-kal foghatja vissza a kínai gyárának termelését. Az okokról nincs konkrét információjuk, nem tudni újabb fejlesztésekről, COVID lezárásokról, vagy szállítási nehézségekről, ezért a hírportál a kereslet csökkenését sejteti.

Hasonló információkkal szolgált a Reuters is, ahogy erről mi is beszámoltunk a múlt héten, de a Tesla szerint nem helytállóak a hírügynökség értesülései. Egyes elemzők nehezményezték, hogy a Tesla nem ment bele részletekbe és nem osztotta meg, hogy az információk pontosan mely része nem igaz.

Visszavesz a termelésből a Tesla?

Twitteren eközben olyan információk jelentek meg, amelyek arról szóltak, hogy a két, napi 11,5 órás műszakot kétszer 9,5 órára rövidítik a Model Y gyártósorán, és november 28. – december 2. között termelési szünetet is tartottak.

De úgy látszik ez a változat sem volt helyes, vagy teljes, most ugyanis újabb verzió látott napvilágot. A Reuters legfrissebb híre szerint december utolsó hetében, január elsejéig teljesen áll majd a termelés, és három hét alatt mindössze 20 ezer autó készülhet.

Hogy mindenből mi igaz, az nagyjából egy hónapon belül kiderül. Jelenleg annyit tudni biztosan, hogy novemberben rekord mennyiségű, 88.654 autó készült a sanghaji gyárban, és a raktárkészletekkel együtt 100.291 darabot szállítottak le. 62.493 került kínai vásárlókhoz, 37.798 pedig exportra készült. A vállalat november végéig 397.843 autót adott el a helyi piacon, ami 59%-os növekedés 2021-hez képest. Idén eddig összesen 655 ezer autó készült a vállalat kínai gyárában, amely az augusztusi fejlesztések óta heti 20-21 ezer autó legyártására képes.

A Piper Sandler elemzői szerint 2008 óta most fordult elő először, hogy két egymást követő hónapban, októberben és novemberben is csökkentek a kínai autóeladások az előző hónaphoz képest, így egyre valószínűbb, hogy a kínai gazdaság lassulása rányomja a bélyegét az újautó eladásokra. Kérdés, hogy ezt az egyes piaci szereplők, a különböző árszegmensekben mennyire érzik majd meg.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.