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
auto

Történelmi pillanat: a világ legnépszerűbb autója elektromos

elektromos autó piac
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

Az egyik legismertebb autóipari elemzőcég, a JATO Dynamics a motor1.com autós hírportálon publikálta az összesítést, amely szerint a Tesla Model Y volt a legnagyobb példányszámban eladott újautó a világon az idei első negyedévben.

Ha ez így marad, egy év késéssel ugyan, be bejöhet Musk jóslata.

Első

A JATO összesítése szerint az idei év első három hónapjában a Tesla 267.200 Model Y-t adott el a világon, amivel a típus átvette a vezető helyet a Toyota Corollától az autópiacon.

A JATO számai mintegy 150 ezer darabot hagynak a Model 3-nak, ami a TOP 5 alapján valószínűsíthetőleg valahová a 6-10. hely közé volt elég a szedán testvérnek. Az autógyártó csak egyben közli a Model 3/Y páros eladásait, így minden elemző becslésekre hagyatkozik a pontos leosztás kapcsán. Ez természetesen valós adatokra épül, hiszen számos nagy piacról, Európából, vagy Kínából darabra pontos számok állnak rendelkezésre, de főleg az amerikai eladások bizonytalansága miatt azért van eltérés a becslésekben.

Forrás: JATO Dynamics / Motor1.com

Az általunk rendszeresen követett és publikált Cleantechnica / EV Volumes adatok például kevéssel 280 ezer alá, míg a Tesla eladási adatok szakértője, Troy számai 284 ezer fölé teszik az Y eladásait, ám ez a kis bizonytalanság valószínűleg nem változtat azon, hogy a típus megelőzi a sokáig piacvezető Toyota Corolla család 256.400 darabos eladásait.

Forrás: JATO Dynamics / Motor1.com

Persze a Toyota vigasztalódhat azzal, hogy a 2-5. helyet kibérelte magának a márka a Corolla, Hilux, RAV4 és Camry modellekkel, ám úgy néz ki, a legnagyobb piacokon ezek a modellek, kevés kivétellel, 10-30 százalék közötti csökkenést regisztráltak az eladásokban. A JATO szerzője megjegyzi, hogy miközben a Corolla, különböző modellnevekben, és kialakításokban a világon szinte mindenhol elérhető, az Y úgy előzte meg, hogy a Tesla hivatalosan csak jóval kevesebb (számításaink szerint 42) országban van jelen.

Az európai autógyártók szövetségének statisztikája szerint egyébként a Model Y Európában az autópiac élén végzett az első negyedév végén, a hasonló kínai szervezet adati alapján pedig a második volt az ázsiai országban. Amerikából, a Tesla maga jelentette, hogy a típus a legnépszerűbb nem-pickup volt március végére.

A villanyautók megeszik a plug-in hibrideket Európában

Megjósolta

Elon Musknak sokszor joggal a szemére vetik, hogy ambiciózus céljai, jóslatai csak késve válnak valóra – ez legtöbbször a mindig az év végre elkészülő FSD, az önvezetés kapcsán kerül elő.

Ám úgy néz ki az eladási adatok kapcsán a Tesla vezetője jóval pontosabb.

Musk 2014-ben azt nyilatkozta, hogy szerinte 2020-ban félmillió autót gyárthat majd a vállalat, ám ezt sokan bolondságnak vélték, neves piaci szereplők, így például a Morgan Stanley kevesebb, mint 300 ezret jósolt a cégnek. Pandémia ide, pandémia oda, a Tesla végül 499.647 autót adott el abban az évben. A Model Y kapcsán 2021-ben a cég vezetője még optimistább volt, úgy gondolta, hogy hamarosan ez a típus termelheti a legtöbb bevételt a világon, 2021-ben pedig a legkelendőbb modell lehet a piacon.

A bevételek kapcsán Musk jóslata valószínűleg már tavaly beigazolódott, hiszen a JATO elemzése szerint mintegy 747.500 Model Y-t értékesített az általuk követett 152 piacon (Cleantechnica: 771.300, Troy: 770.939), és ezzel a harmadik legnépszerűbb típus volt a világon, az első kettő pedig jóval olcsóbb modell volt. Az eladási darabszámokban azonban tavaly még nem volt meg az első hely, ám az első negyedév darabszáma éves szinten egymillió fölé prognosztizálja a típus eladásait, ami elég lehet a trónfosztásra.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.