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 Az egyik legismertebb autóipari elemzőcég, a JATO Dynamics a motor1.com autós hírportálon publikálta az összesítést, amely szerint a Tesla Model Y volt a legnagyobb példányszámban eladott újautó a világon az idei első negyedévben. Ha ez így marad, egy év késéssel ugyan, be bejöhet Musk jóslata. Első A JATO összesítése szerint az idei év első három hónapjában a Tesla 267.200 Model Y-t adott el a világon, amivel a típus átvette a vezető helyet a Toyota Corollától az autópiacon. A JATO számai mintegy 150 ezer darabot hagynak a Model 3-nak, ami a TOP 5 alapján valószínűsíthetőleg valahová a 6-10. hely közé volt elég a szedán testvérnek. Az autógyártó csak egyben közli a Model 3/Y páros eladásait, így minden elemző becslésekre hagyatkozik a pontos leosztás kapcsán. Ez természetesen valós adatokra épül, hiszen számos nagy piacról, Európából, vagy Kínából darabra pontos számok állnak rendelkezésre, de főleg az amerikai eladások bizonytalansága miatt azért van eltérés a becslésekben. Forrás: JATO Dynamics / Motor1.com Az általunk rendszeresen követett és publikált Cleantechnica / EV Volumes adatok például kevéssel 280 ezer alá, míg a Tesla eladási adatok szakértője, Troy számai 284 ezer fölé teszik az Y eladásait, ám ez a kis bizonytalanság valószínűleg nem változtat azon, hogy a típus megelőzi a sokáig piacvezető Toyota Corolla család 256.400 darabos eladásait. Forrás: JATO Dynamics / Motor1.com Persze a Toyota vigasztalódhat azzal, hogy a 2-5. helyet kibérelte magának a márka a Corolla, Hilux, RAV4 és Camry modellekkel, ám úgy néz ki, a legnagyobb piacokon ezek a modellek, kevés kivétellel, 10-30 százalék közötti csökkenést regisztráltak az eladásokban. A JATO szerzője megjegyzi, hogy miközben a Corolla, különböző modellnevekben, és kialakításokban a világon szinte mindenhol elérhető, az Y úgy előzte meg, hogy a Tesla hivatalosan csak jóval kevesebb (számításaink szerint 42) országban van jelen. Az európai autógyártók szövetségének statisztikája szerint egyébként a Model Y Európában az autópiac élén végzett az első negyedév végén, a hasonló kínai szervezet adati alapján pedig a második volt az ázsiai országban. Amerikából, a Tesla maga jelentette, hogy a típus a legnépszerűbb nem-pickup volt március végére. A villanyautók megeszik a plug-in hibrideket Európában Megjósolta Elon Musknak sokszor joggal a szemére vetik, hogy ambiciózus céljai, jóslatai csak késve válnak valóra – ez legtöbbször a mindig az év végre elkészülő FSD, az önvezetés kapcsán kerül elő. Ám úgy néz ki az eladási adatok kapcsán a Tesla vezetője jóval pontosabb. Musk 2014-ben azt nyilatkozta, hogy szerinte 2020-ban félmillió autót gyárthat majd a vállalat, ám ezt sokan bolondságnak vélték, neves piaci szereplők, így például a Morgan Stanley kevesebb, mint 300 ezret jósolt a cégnek. Pandémia ide, pandémia oda, a Tesla végül 499.647 autót adott el abban az évben. A Model Y kapcsán 2021-ben a cég vezetője még optimistább volt, úgy gondolta, hogy hamarosan ez a típus termelheti a legtöbb bevételt a világon, 2021-ben pedig a legkelendőbb modell lehet a piacon. A bevételek kapcsán Musk jóslata valószínűleg már tavaly beigazolódott, hiszen a JATO elemzése szerint mintegy 747.500 Model Y-t értékesített az általuk követett 152 piacon (Cleantechnica: 771.300, Troy: 770.939), és ezzel a harmadik legnépszerűbb típus volt a világon, az első kettő pedig jóval olcsóbb modell volt. Az eladási darabszámokban azonban tavaly még nem volt meg az első hely, ám az első negyedév darabszáma éves szinten egymillió fölé prognosztizálja a típus eladásait, ami elég lehet a trónfosztásra. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!